Gå til innhold

Dumme spm. om Focal, måtte bare :p

Ranger emnet

BLACK.PEARL

Anbefalte innlegg

Hei.

De fleste høyttalereprodusentene satser på lyd samtidig som de også satser på design.

Focal har 4 kjente høyttalerserier: Access, Polyglass, Power & Utopia.

Altså, de ferdiglaga bassene til Focal i Polyglass-serien er dritlekre.

Men. Har et spørsmål om noe irriterer meg sinnsykt (er fan av fint design):

Hvorfor skal det dyreste komponentsettet i Utopia serien være så smaksløst og stygt i design når det er noe av det råeste på markedet idag? Snakker om dette settet.

En kan jo se på de andre, dem er designet dritlekkert :)

Kunne dem ikke bare spandert litt friskere og mer high-tech design på dem? Med litt sånn stilig "akryl" design på delefiltrene som Polyglass har?

Vet at dette var en unødvendig tråd, men jeg forstår dessverre ikke meg på slike småting... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BLACK.PEARL

Hei.

De fleste høyttalereprodusentene satser på lyd samtidig som de også satser på design.

Focal har 4 kjente høyttalerserier: Access, Polyglass, K2 Power & Utopia.

Altså, de ferdiglaga bassene til Focal i Polyglass-serien er dritlekre.

Men. Har et spørsmål om noe irriterer meg sinnsykt (er fan av fint design):

Hvorfor skal det dyreste komponentsettet i Utopia serien være så smaksløst og stygt i design når det er noe av det råeste på markedet idag? Snakker om dette settet.

En kan jo se på de andre, dem er designet dritlekkert :)

Kunne dem ikke bare spandert litt friskere og mer high-tech design på dem? Med litt sånn stilig "akryl" design på delefiltrene som Polyglass har?

Vet at dette var en unødvendig tråd, men jeg forstår dessverre ikke meg på slike småting... :rolleyes:

Jeg har bare en ting å si: HVORFOR ER DET VIKTIG?

Det aller viktigste er jo hvordan det låter. Mestparten av elementet er jo som oftest skjult, samme med filterene. En av grunnene er nok også at dem som kjøper Utopia kjøper det pga nettopp lydkvalitet ikke masse design vås. Det viktigste er hva som befinner seg inni disse boksene og topologien, ikke hvordan dem ser ut.

Kan selvfølgelig være enig i at design på forsterkere og til dels subber (om man har et vindu inn til kassen), har betydning for en gjennomført installasjon. Men husk en ting, design koster, og ofte er det lydkvaliteten som lider. Det er jo ofte grunnen til at mye bilstereo elementer låter utrolig råttent i forhold til et element til hjemmebruk til samme prisen, eller ofte lavere (heldigvis finnes det hederlige unntak fra et utvalg produsenter inkl. Focal).

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har hvordan det lyder 99.9999999999999999% å si, og lyden uten tvil er hovedgrunnen til at folk kjøper Utopia!

Men forsto du ikke det jeg prøvde å si?

Design koster? Når en skal bla opp 9.100 kr. for to høyttalere ser jeg ingen feil i å betal 3-400 til for å få et penere og lekrere design.

Prøv å forstå spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

Jeg er ikke så inn i bilstereo, men ser det ikke litt mere serious shit business ut hvis det ikke er overdesignet.

Jo'a, det går en harry-grense her også :)

Men som sagt, det må da finnes en for-kjedelig-design grense og :p

(nå tror jeg at bilstereo folk skal begynne å hakke på meg dukenukem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har hvordan det lyder 99.9999999999999999% å si, og lyden uten tvil er hovedgrunnen til at folk kjøper Utopia!

Men forsto du ikke det jeg prøvde å si?

Design koster? Når en skal bla opp 9.100 kr. for to høyttalere ser jeg ingen feil i å betal 3-400 til for å få et penere og lekrere design.

Prøv å forstå spørsmålet.

Meningen var ikke å være nedlatende mot deg, om du følte det slik, ber jeg om unnskyldning.

Jeg forstod spørsmålet/ inlegget ditt veldig godt, men personlig ser jeg ikke behovet du forespeiler, eller noen relevans i behovet, derfor kom jeg med min personlige mening om dette. Det må jeg ha anledning til.

Du som forbruker, må selvsagt ha anledning til å ha visse ønsker fra produsenter, når det gjelder deres produkter.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Meningen var ikke å være nedlatende mot deg, om du følte det slik, ber jeg om unnskyldning.

Jeg forstod spørsmålet/ inlegget ditt veldig godt, men personlig ser jeg ikke behovet du forespeiler, eller noen relevans i behovet, derfor kom jeg med min personlige mening om dette. Det må jeg ha anledning til.

Du som forbruker, må selvsagt ha anledning til å ha visse ønsker fra produsenter, når det gjelder deres produkter.

mvh

Neida, ble ikke sur eller noe.

Syns bare at "Du får det du betaler for" også burde gjelde her i form av litt finere design enn de andre høyttalerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns bare at "Du får det du betaler for" også burde gjelde her i form av litt finere design enn de andre høyttalerene.

Og det har du som forbruker din fulle rett til å syntes.:D

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider