Gå til innhold

Malibu start problem

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei

Byttet startmotor på bilen min igår (Chevrolet Malibu "79) og jeg skulle til å prøve den. Når jeg satt nøkkelen i startpunktet slo releêt på startmotoren inn et par ganger, så ble alt mørkt inne i bilen. Det eneste som virker på den nå er hovedlysene...

Hva kan være galt?

Finner ingen sikringen som er defekt (noen skjulte?).

Brennte kabler/ledninger (burde kansje lukte det da)?

Batteriet så bra ut...

Venter på raske svar! :)

Mvh

Nitros

O-<8--¤<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant... Lurer på om det kan være jodingen som var for liten? det var en veldig tynn ledning som gikk fra batteriet og til karosseriet. Kansje det skal være en annen jording fra motoren også, som skal til karroseriet og er brudd i?

Tror jeg sa litt feil i første posten. Motoren begynte å gå i noen sekunder og ikke bare releêt :)

O-<8--¤<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som starteren ikke får nok strøm. Den har ingen sikring, + fra batteriet er koblet rett på. Dårlig jording/evt flatt batteri kan være problemet. Ta en startkabel fra minus på batteriet og fest på motoren evt. karosseriet. Kanskje det hjelper hvis dårlig jord er problemet. Dette er et ganske vanlig problem på V8'ere.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha fått en skade grunnet for dårlig jording.

Mener der er en såkalt "fusible link" (del av ledning som fungerer som sikring og brenner av ved for stor belastning) på styrestrømmen til startern, ikke hovedstrøm.

Jeg hadde koplet opp med starkabler som tidligere forelått, mellom - og motor. Ta deretter et skrujern eller lign. og kortslutt mellom + på starter og innslaget. Da får du sjekket at startern er ok.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å kjenne lukta av en kort liten ledningstump som har brent. Stod en av dere med siggen i kjeften, var nok den lukta overdøvet.;)

Hvis det er en ledning som er "laget for" å brenne er det ikke sikkert det vises særlig utenpå den engang.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter koplingskjemaet mitt (som er til Pontiac 78 men sikkert samme)Har du en Svart Hovedkabel mellom batteri og starter.

En lilla som gir strøm til innslaget når du vrir på nøkkelen.

Og en rød som fører + videre fra starter til resten av bilens el.utstyr; Denne har en fusible link ved starteren.

Har du hatt dårlig jording til motoren ved start kan denne ha gått.

Lag skikkelig jording både til motor og karosseri

Så tar du en startkabel mellom + på batteriet og+ på dynamoen; da bypasser du den fusible link som sitter ved starteren.

Der sitter 2st fuselinks. men den andre gir strøm til hovedlys

:cool:

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider