Gå til innhold

Teknisk kontroll

Ranger emnet


westside

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

HUSK!

 

Har dere TUV-papirer på noen av delen på bilen kan ikke biltilsynet eller politi nekte deg å ha det..., men du må inn til kontroll for visning av det som er monter og få det skrevet inn i vognkortet.

 

kontroll og nytt vognkort med endringer koster 450,-

 

NAF tar støymåling... og de sa at du kunne gå 5Db over det som originalt er på bilen...

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tape-R

javell?.. hva har sporvidde å si om det ikke er verken borti noe eller uttafor skjermen?....

 

sånner reglene KLOVN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

maks forandring i sprovidde er +/- 15mm per aksling, visst ikke annen godkjenning ligger ved.....

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økt sporvidde gir større belastninger på hjullagre.Dette er meget farlig iflg bagatellavsnittet på biltilsynet. Det er jo teoretisk riktig, men jeg har aldri hørt om et hjullager som har røket pga for stor sporvidde.

Problemet her i Norge er antagelig at det er for få skikkelig dårlige biler på veiene.Biltilsyn og politi må hive seg over allskens ubetydelige bagateller for å opprettholde sitt eget eksistensgrunnlag.

Ta feks alt hysteriet med senkefjærer.Dempere har like mye å si for kjøreegenskapene.Hva blir det neste? Må vi snart ha TUV papirer hvis vi kjøper Koni dempere i steden for orginale?Eller et annen dekkmerke enn orginalt?Dekkfabrikat har jo minst like mye å si for veigrepet som dimmensjonen.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V8power

Økt sporvidde gir større belastninger på hjullagre.Dette er meget farlig iflg bagatellavsnittet på biltilsynet. Det er jo teoretisk riktig, men jeg har aldri hørt om et hjullager som har røket pga for stor sporvidde.

Problemet her i Norge er antagelig at det er for få skikkelig dårlige biler på veiene.Biltilsyn og politi må hive seg over allskens ubetydelige bagateller for å opprettholde sitt eget eksistensgrunnlag.

Ta feks alt hysteriet med senkefjærer.Dempere har like mye å si for kjøreegenskapene.Hva blir det neste? Må vi snart ha TUV papirer hvis vi kjøper Koni dempere i steden for orginale?Eller et annen dekkmerke enn orginalt?Dekkfabrikat har jo minst like mye å si for veigrepet som dimmensjonen.

 

Begge bakhjulslagrene mine har tatt kvelden. Antakeligvis pga. at forrige eier har kjørt med den ekstremt senka og med breie dekk. Det gir feil belastning på lagrene på lik linje med feil sporvidde. Uansett så er jo det bileiers problem. Grunnen til at de tilter er nok at bilen kan bli merkelig å kjøre når hjula står et annet sted enn bilen er laget for å ha dem.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

Begge bakhjulslagrene mine har tatt kvelden. Antakeligvis pga. at forrige eier har kjørt med den ekstremt senka og med breie dekk. Det gir feil belastning på lagrene på lik linje med feil sporvidde. Uansett så er jo det bileiers problem. Grunnen til at de tilter er nok at bilen kan bli merkelig å kjøre når hjula står et annet sted enn bilen er laget for å ha dem.

 

mulig dette, men hva vist bil produsenten tillater øking av sporviden..

 

Dette sier volvo om f.eks. 240

 

Største tillate sporvidde for alle modeller i 240 serien er 1440 mm er foran og 1370 ba, som tilsvarer en innpressing på (offset) på 12,5 mm. (original sporvidde er 1420 resp. 1350 mm med 25 mm offset) dette gjelder 14", 15" og 16" felg..

 

Dekkdimensjon og felgbredde må velges slik at det under alle forhold er minimum 10mm klaring til skjerm, bremseslanger, styreledd osv.

 

Betyr ikke det at jeg kan øke sporviden med 20mm (10 mm pr side) 1440-1420=20:rolleyes:

 

http://www.volvocars.no/NR/rdonlyres/96F8CA78-D8E7-486B-A95F-53F60B0F3E2B/136079/NOR_MicrosoftWordSamletgodkjenteombyggingermedkode.pdf

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoMan

 

mulig dette, men hva vist bil produsenten tillater øking av sporviden..

 

Dette sier volvo om f.eks. 240

 

Største tillate sporvidde for alle modeller i 240 serien er 1440 mm er foran og 1370 ba, som tilsvarer en innpressing på (offset) på 12,5 mm. (original sporvidde er 1420 resp. 1350 mm med 25 mm offset) dette gjelder 14", 15" og 16" felg..

 

Dekkdimensjon og felgbredde må velges slik at det under alle forhold er minimum 10mm klaring til skjerm, bremseslanger, styreledd osv.

 

Betyr ikke det at jeg kan øke sporviden med 20mm (10 mm pr side) 1440-1420=20:rolleyes:

 

http://www.volvocars.no/NR/rdonlyres/96F8CA78-D8E7-486B-A95F-53F60B0F3E2B/136079/NOR_MicrosoftWordSamletgodkjenteombyggingermedkode.pdf

 

Skulle jo tro det, men da får du helt sikkert tak i godkjenninspapirer på det, og da burde det ikke være noe problem.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoMan

HUSK!

 

Har dere TUV-papirer på noen av delen på bilen kan ikke biltilsynet eller politi nekte deg å ha det..., men du må inn til kontroll for visning av det som er monter og få det skrevet inn i vognkortet.

 

kontroll og nytt vognkort med endringer koster 450,-

 

NAF tar støymåling... og de sa at du kunne gå 5Db over det som originalt er på bilen...

 

Jeg får ønske meg selv lykke til med kontroll hos biltilsynet imorgen. Det er masse skit som skal godkjennes og skrives i vognkortet. har TUV-papirer på alt, men igjen you never know hva disse urfolka på biltilsynet har å si. Wish me a lot of luck!!

BILEN MIN: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=86456

 

K&N innsats filter selges!

 

Det er bagatellene som skaper de store konfliktene, fordi prinsippene teller mer enn sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
mulig dette, men hva vist bil produsenten tillater øking av sporviden..

 

Dette sier volvo om f.eks. 240

 

Største tillate sporvidde for alle modeller i 240 serien er 1440 mm er foran og 1370 ba, som tilsvarer en innpressing på (offset) på 12,5 mm. (original sporvidde er 1420 resp. 1350 mm med 25 mm offset) dette gjelder 14", 15" og 16" felg..

 

Dekkdimensjon og felgbredde må velges slik at det under alle forhold er minimum 10mm klaring til skjerm, bremseslanger, styreledd osv.

 

Betyr ikke det at jeg kan øke sporviden med 20mm (10 mm pr side) 1440-1420=20:rolleyes:

 

Finner ikke siden - www.volvocars.no

ja, framme og bak kan du øke spørvidde med innpress/felgbredde. bak får du i tillegg 20mm spacere orginalt med godkjenningspapirer. (20mm per side)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår