Rockford Seat Skrevet Mai 30, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2004 Ante meg det... synd det ikke alltid at det er utseende som teller... Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SunIx^ Skrevet Juni 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2004 Hei! Jeg skal i dag begynne å lage kassen til mine 2 dy 9410. Har sett at vær sub skal ha 15 liter lukket kasse. Mål (innvendig ) : 28x28x20 = 15.6 liter. Er dette regnet med elementet inni kassen eller..? Mvh SunIx^ Siter Mvh SunIx^ --2000mod Audi A4 1.8 TQ Sportline --1995mod Audi A4 1.8 T *Solgt* http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=158099 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet Juni 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2004 Kassevolum er det volumet elementet spiller mot etter at det er installert, altså må du legge til det volumet elementet fortrenger i kassa. Målene dne ser fine ut de. Lim asfaltplater på veggene og profilert skum oppå der igjen, stapp inn litt kunstfiber eller saueull og vips så har du ei topp kasse som er finfint dempa :) Dempemateriale som ull/kunstfiber o.l får elementet til å "se" et større volum enn kassa egentlig er, og du kan gå ut fra at ei riktig dempa kasse vil virke ca 20 - 25% større for elementet enn den egentlig er. Ei på 15 liter vil da kunne se ut som om den er ca 18 liter for elementet. Selve elementet fortrenger ikke allverden. Tipper disse fortrenger ca 2L hver eller noe... Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SunIx^ Skrevet Juni 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2004 Takk før bra svar! Da bruker jeg innvendig volume 30x30x22.5 = 20 liter.. Dett bør vel bli ca 15 liter når jeg har lyd dempet å sotte inn elementet? eller? Siter Mvh SunIx^ --2000mod Audi A4 1.8 TQ Sportline --1995mod Audi A4 1.8 T *Solgt* http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=158099 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet Juni 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2004 Ville heller gått for et totalvolum på ca 14 L på hvert kammer i kassa (du bør bygge separate kammer for hvert element) Slik vil du få nok volum og bra demping. Bruk 22 - 28mm MDF Bygg f. eks ei kasse som har totalvolum på 30L. Vinkle bakveggen så den går i flukt med bakseteryggen. Sparer både plass og bedrer de akustiske egenskapene til kassa ;) Sett in en skillevegg i midten som deler den i to kamre, med ca 14L i hvert kammer. Bruk masse polyuretan - lim og fug med silikon. Lim så på asfaltplater og profilert skum, monter speakon-plugg trekk ledninger og fyll kassa ca 35 - 40% med saueull eller kunstfiber fra ei gammel dissekert dyne (samme som aqusto Q som du får på Eltek). Ferdig dempa vil hvert kammer ha ca 14L volum i tillegg til effekten som dempinga gir, dvs 14*1,2=16,8, trekk fra ca 2 liter som elementet fortrenger og du har pluss - minus 14,8L, +/- 2dl volum spiller ingen trille her. Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SunIx^ Skrevet Juni 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2004 Da bygger jeg en kasse på innvendig : 55x28x20 = 30 liter å deler dette i 2 deler. = ca 14 liter til vert element. Da blir d bra? Siter Mvh SunIx^ --2000mod Audi A4 1.8 TQ Sportline --1995mod Audi A4 1.8 T *Solgt* http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=158099 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet Juni 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2004 Vil påstå at oppskrifta mi ovenfor er tålelig bra ja. Bruk 10mm2 - 12mm2 høyttalerkabel. men kom ikke etter meg med balltre om det ikke funker, hehe :D Neida, vil nok funke bra tror jeg. Bruk mengdevis med polyuretan trelim! Overskuddet pusses lett av etter det har størkna. Husk å forborre MDF'en med 2.5mm bor og bruk 4*60mm selvborende listeskruer og drill med moment. Skru i en skru i hvert hjørne og med ca 5 - 6 cm mellomrom. Legg en treplate på hver side av plata du skal skru inn i og strem til med en skrutvinge. Dette fordi at MDF'en ikke skal sprekke på langs når du skrur inn i kortsida om du skjønner hva jeg mener. Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SunIx^ Skrevet Juni 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2004 men kom ikke etter meg med balltre om det ikke funker, hehe :D Hehe...neida det skal gå bra ^^ Takk for tipsene ;) Siter Mvh SunIx^ --2000mod Audi A4 1.8 TQ Sportline --1995mod Audi A4 1.8 T *Solgt* http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=158099 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scorpioman Skrevet Juni 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2004 Originally posted by jalla Dempemateriale som ull/kunstfiber o.l får elementet til å "se" et større volum enn kassa egentlig er, og du kan gå ut fra at ei riktig dempa kasse vil virke ca 20 - 25% større for elementet enn den egentlig er. Ei på 15 liter vil da kunne se ut som om den er ca 18 liter for elementet. Selve elementet fortrenger ikke allverden. Tipper disse fortrenger ca 2L hver eller noe... Jeg har alltid trodd at man brukte dempemateriale i kassene for å forhindre sk. "stående bølger",ikke for å spare volum?! Og for at ikke kassa skal høres "romlete" og hul ut? Noen flere som kan uttale seg om dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Juni 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2004 Riktig begge to... Det er de effektene man får av å dempe kassa. Noen regneprogrammer har muligheten til å ta med mengde ull i beregningene. Og da ser man fint at volumet på kassen forandrer seg, ut etter hvor mye ull man bruker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Juni 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2004 Originally posted by ubar Sisste dag med tilbudet idag,vurderer seriøst å bestille meg 2 stk... Som alternativ til Peerless XLS 12 som jeg har siklet lenge etter. Noen som har testet ? Jeg har en xls 12'' i stuen. det er 8 ohm utgaven,men den har en sinsyk stram og dyp bass. 2 av de gjør nok susen! ;) Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErikJ Skrevet Juni 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2004 Originally posted by hc_TK Jeg har en xls 12'' i stuen. det er 8 ohm utgaven,men den har en sinsyk stram og dyp bass. 2 av de gjør nok susen! ;) Tenkte meg Peerless kunne sakene,ja. Jeg kjøpte 2stk Dynabel jeg , men har ikke spillt de inn ennå. Har spillt en 30 timer ,men de har nok et stykke igjen. Og så smart jeg er kjøpte jeg likegodt en dobbel reflekskasse til de på ca 35 liter pr kammer... og jeg som skulle ha 20 liter lukket :op Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Juni 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2004 Originally posted by ubar Tenkte meg Peerless kunne sakene,ja. Jeg kjøpte 2stk Dynabel jeg , men har ikke spillt de inn ennå. Har spillt en 30 timer ,men de har nok et stykke igjen. Og så smart jeg er kjøpte jeg likegodt en dobbel reflekskasse til de på ca 35 liter pr kammer... og jeg som skulle ha 20 liter lukket :op dynabel elementene kan sikkert spille høyere,men xls'ene MYE dypere og de har en følsomhet på 93,5 eller noe!? så man trenger ikke stor forsterker for å få mer en nok lyd. når jeg får egen bil skal jeg enten ha 2 xls eller 2 dynabel. men må skaffe flere forstekere. har bare en alpine mrv-t 420 som jeg fikk kjøpt ny for 2000 kr. kjempe kupp i caribien. sinsykt billig elektronik. skal dit i år og kjøpe noe mer snaks!:cool: Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mac Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 Noen som har fått testa elementene skikkelig enda? Btw: Tenkte jeg skulle ha et Dy9412 på en 1702, blir det bra tru? Siter -> Bmw 328i E46 X - VW Caddy 07 X - Hyundai H1 X - Nissan 200SX S13 X - Nissan Primera P10 X - Toyota Tercel ;p X - Toyota Corolla :p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Juni 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2004 jepp. de passer perfekt. forsterkeren er akkurat ikke sterk nok til å kjøre i stykker elementet. da er det er bare å vri om volum knappen. onfiredevi Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg