Gå til innhold

E30 Check system

Ranger emnet

RD 350

Anbefalte innlegg

Har litt problemer med et slikt et... kjølevæska lyser hele tiden, men det er mer enn nok væske! irriterende å må trykke der oppe for hver gang man starter....

Det lyser også på dachbordet at det er på tide med oljeskift, og at bremseklossene må skiftes... prøvd å annulere dette, men det funker ikke!!! (BMW 325I E30 Cab 1986)

Noen glupe forslag?

Da er det blitt ny bil: Audi cab med 5cyl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet på min E30..

Først var det ikke noe føler til kjøleveskebeholderen, etter at den blei montert så lyste den bare. Så jeg regner med at jeg hadde en jordingsfeil noen plasser.. Orka ikke henge meg opp i det..

Du får prøve å sjekke ledningene

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt lys for kjølevæske lyser også av og til hvis jeg starter opp rett etter at jeg har kjørt en stund, spesielt hvis dette skjer i en bakke. Hvis det lyser konsekvent er det nok feil på sensoren eller på ledningene et sted. Det er dessverre vanskelig å si akkurat hva det er sånn over nettet...

Hvis det lyser for oljeskift og bremseklosser er det første du bør gjøre å få skiftet begge deler (hvis nødvendig). Hvis det lyser for klosser uten at disse er utslitte er det sannsynligvis nok en gang en sensor. Så vidt jeg husker er det forresten kun sensor for klossene på venstre side på disse bilene. Enkleste løsning: en teipbit over lyset :cool:

Serviceindikatoren kan nullstilles enten ved å kjøpe et spesielt apparat for dette over nettet (ca 3-400kr). Det finnes også info på nett om hvordan man kan koble de ulike kontaktene på denne "data-pluggen" med en binders el.l. og få nullstilt greiene. Personlig ville jeg vært litt forsiktig med det siste.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RD 350

Har litt problemer med et slikt et... kjølevæska lyser hele tiden, men det er mer enn nok væske! irriterende å må trykke der oppe for hver gang man starter....

Det lyser også på dachbordet at det er på tide med oljeskift, og at bremseklossene må skiftes... prøvd å annulere dette, men det funker ikke!!! (BMW 325I E30 Cab 1986)

Noen glupe forslag?

Den berømte Külwasser på E30'n ja! Hadde smme problemet på min! Det med bremseklossene har jeg ikke hatt noen problemer med (bare når de måtte byttes)! Jeg nappet rett og slett ledningen fra catch-tanken til kjølevesken jeg! Da stoppet den å lyse! :)

JN Racing:

http://home.broadpark.no/~dhnielse/

Team Lotus Norway:

http://team-lotus.nu

------------------------------------------------

* 05' Citroën C4 VTR Coupé

* 87' Citroën AX Rally Gruppe N1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det du opplever er vanlig med E30, gammel bil med masse elektronikk.. Sier seg selv at noe ryker etterhvert. Hadde samme problem med spyleveska jeg og.. Fikk tak i sensor som funka og bytta den, så nå funker det. Har problem at det lyser rødt for pærer som lyser.. Irriterende.. Har grønn overledning i ene baklykta og.. skal se på det når jeg får igjen bilen fra lakk.. Nødløsning på problemet ditt er som det er sagt før her, napp ut ledning.. Da bryter du kretsen og lurer sensor til å tro at alt er i orden.. :D

"One should never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Originally posted by pedern

Den berømte Külwasser på E30'n ja! Hadde smme problemet på min! Det med bremseklossene har jeg ikke hatt noen problemer med (bare når de måtte byttes)! Jeg nappet rett og slett ledningen fra catch-tanken til kjølevesken jeg! Da stoppet den å lyse! :)

prøvde og nappe ut ledningene, uten at det hjalp... prøvde å legge opp ny jord fra sensor -> cassiet, uten at det funket..

Har prøvd å nullstille indikatorne på bmw verksted, men de fikk det ikke til... de trodde det kunne være print plata!

-> vanskelig å skifte? passer plater fra alle E30 med check? Eller har ikke plata noen ting med checken å gjøre?

olje service indikatoren ble hellerikke nullstillt...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slokka kjøleveske lyset mitt en gang ved å koble i sammen de 2 kontaktene på følern. Altså motsatt av hva de andre sier her.

Print kortet er rimelig simpel affere og bytte, bytta fra en 323i til en 320i en gang og det funka det, var fra et vdo til et motometer så det er nok rimelig kompatibelt det der.

Det går ikke ann å resette check lampene i taket, går det strøm i gjenom kretsen så er lampa slokt blir det brudd så lysern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Stian

Jeg slokka kjøleveske lyset mitt en gang ved å koble i sammen de 2 kontaktene på følern. Altså motsatt av hva de andre sier her.

Print kortet er rimelig simpel affere og bytte, bytta fra en 323i til en 320i en gang og det funka det, var fra et vdo til et motometer så det er nok rimelig kompatibelt det der.

Det går ikke ann å resette check lampene i taket, går det strøm i gjenom kretsen så er lampa slokt blir det brudd så lysern.

så jeg kan bare sette ledningene ihop, og satse på det beste mener du? kanskje jeg skal satse på noen sikringer i tilegg... mange ampere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...