Gå til innhold

Ombygging til turbo, -ja igjen!

Ranger emnet


Breisladdern

Anbefalte innlegg

Er sikkert topic 234 om dette temaet, men denne gangen handler det litt mer om det teoretiske.

Har sendt en søknad til biltilsynet om å få sette inn en b230a med ettermontert turbsats i bilen min.. Måtte sende 2 brev da de ikke ville svare på det første (?)

 

Ringte dem i dag og fikk til svar at brevet blei sendt i går ettermiddag. Så nå går jeg rundt og er spent som ei verpesjuk kannadagås,

 

Det jeg lurer på er, har dem noen grunn/rett til å avslå søknaden min? Står jo i papirene at denne bilen tåler 200hk uten å modifisere noe..

 

Kan dem si, f.eks "Bilen din er generelt så dårlig teknisk at vi ikke vil anbefale denne ombygging?"

 

Ikke at min er dårlig teknisk egentlig, men kan dem si noe sånt?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å godkjenne en 240 med 220 hester (ventilerte skiver) er lettere enn å spise ei brødskive. Her er det bare å peise på med 16VB230FT+++, eventuelt V8, eventuelt rekkesekser/rekkefemmer. Teoretisk skal en også få godkjent Skyline eller Supra Turbomotor (med litt mindre turbotrykk under godkjenninga). Er ingenting i verden så lett som å godkjenne en 240 med motorbytte; det er en del av sjarmen med å ha 240. Kan ikke tenke meg noen grunn til at de skulle avslå søknaden din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

Er sikkert topic 234 om dette temaet, men denne gangen handler det litt mer om det teoretiske.

Har sendt en søknad til biltilsynet om å få sette inn en b230a med ettermontert turbsats i bilen min.. Måtte sende 2 brev da de ikke ville svare på det første (?)

 

Ringte dem i dag og fikk til svar at brevet blei sendt i går ettermiddag. Så nå går jeg rundt og er spent som ei verpesjuk kannadagås,

 

Det jeg lurer på er, har dem noen grunn/rett til å avslå søknaden min? Står jo i papirene at denne bilen tåler 200hk uten å modifisere noe..

 

Kan dem si, f.eks "Bilen din er generelt så dårlig teknisk at vi ikke vil anbefale denne ombygging?"

 

Ikke at min er dårlig teknisk egentlig, men kan dem si noe sånt?

 

Trenger ikke å skrive noen søknad. Monter turbo og bestill time og dra på biltilsynet. Trenger ikke godkjenningspapirer heller.. De skal ha volvo sine papirer ang. motorbytte liggende. Min ble godkjent uten noe problem, med 3" eksos ++

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 2Fast4all

Hva tror dere dem sier om 242 T5R da??

 

se her:

motorbytte

 

Her ser du hva som volvo godkjenner.. Står at de godkjenner alternative volvo bensinmotorer så lenge den ikke overskrider 200/220 hester... Rekke 5'ern eller 6'ern er jo en alternativ volvobensinmotor så hvorfor skulle det ikke gå?? Må bare passe på at man ikke overskrider maksimal foraksellast!

 

Volvo er vel det enkleste å få godkjent ombygd!

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Henrik H

 

Trenger ikke å skrive noen søknad. Monter turbo og bestill time og dra på biltilsynet. Trenger ikke godkjenningspapirer heller.. De skal ha volvo sine papirer ang. motorbytte liggende. Min ble godkjent uten noe problem, med 3" eksos ++

 

Jeg blei stoppet i teknisk her en dag, og snakket med en kontrollør ang dette, han sa jeg MÅTTE sende søknad så lenge den motoren jeg skulle bytte til hadde mer ytelse en orginal motor..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

 

Jeg blei stoppet i teknisk her en dag, og snakket med en kontrollør ang dette, han sa jeg MÅTTE sende søknad så lenge den motoren jeg skulle bytte til hadde mer ytelse en orginal motor..

 

Drit i hva han sa! Bare tull!! Bare ring inn å si at du skal vise bilen din med ny motor...

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe fikk svar i dag, skjønte ikke stort mye av hva de mente, poster kopi av brevet her, kanskje dere skjønner noe...

 

 

bare scanne først...

 

Hva skjer om jeg kommer bort med turbomotoren i bilen og den ikke blir godkjent, må jeg kjøre den på prøveskilter hjem? Blir jo litt dumt hvis jeg bare drar hjem med bilen uten at den blei godkjent

 

brev1.jpg

 

brev2.jpg

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er det eneste du trenger å gjøre er å montere ventilerte skiver fremme for å huse alle motorer du måtte ønske under 220 hester. Eventuelt dieselfjærer foran, stabstag fra dempertårn til torpedovegg med store vektovertredelser, som i: V8. Ut fra hva jeg har blitt fortalt av alle er det ingen problem å godkjenne 240 med hvilken som helst Volvo rekkefirer med turbo. Du kan jo også høre med Volvo Norge om du kan få en kopi av godkjenningspapirene, så er du helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått de papirene, ligger på internett sidene dems, sendte også de papirene som et vedlegg til søknaden min, alikevel så sier han at jeg må dokumentere at ombyggingen er forsvarlig..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

Har fått de papirene, ligger på internett sidene dems, sendte også de papirene som et vedlegg til søknaden min, alikevel så sier han at jeg må dokumentere at ombyggingen er forsvarlig..

 

Du kan trygt smelle inn b230a motoren din, skulle vell ikke være noe problem å få godkjent den vell? Som det virker i brevet ditt, skulle det ikke virke som det skulle være noe problem å få godkjent dette har siden bilen din nå er godkjent for 200hk...

 

så nå erre bare å starte mekkinga!:) bare pass på at alt er i ordentelig stand og co utslippende osv er som de skal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit at det ikke er noe som skulle tilsi at dette ikke skulle bli godkjent. er b230aT foresten, forgasserturbo..

 

Men det jeg er litt redd for er at i brevet så står det

 

"Alle komponenter og deler må kunne dokumenteres fra importør/forhandler"

 

vil det si at jeg må til mazda for å få papirer på inetcoolern? Og til Garret for å få noe papirer på turboen?

 

Trodde dem dreit i dela jeg, så lenge det er en volvo motor og jeg holder meg under 200hk..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

Har fått de papirene, ligger på internett sidene dems, sendte også de papirene som et vedlegg til søknaden min, alikevel så sier han at jeg må dokumentere at ombyggingen er forsvarlig..

 

Mitt forslag er: Bytt motor, bestill time i oslo (han som har med ombygging er veldig grei, hvertfall med volvo), vis bilen og kjør ut derfra 1time senere med nytt vongkort og registrert som turbo ;)

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår