Gå til innhold

Halvparten gidder ikke blinke/vet ikke at de skal.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jaja. Nå har SINTEF gjort en undersøkelse av hvor mange som blinker i rundkjøringer.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=226872

 

47% gidder å blinke. Det er faen meg for dårlig.

Jeg skjønner at det er mange som ikke har kapasitet til annet når de kjører enn å kikke seg litt rundt og prøve å holde jevn fart, men faen heller, det kan da ikke være så vanskelig å bruke blinklys?

 

Det jeg la merke til er at de ikke nevnte noe om blinking i den retningen man skal før man skal inn i rundkjøringen (dvs, skal du helt til venstre, gjennom hele rundkjøringen, så blink til venstre før du kjører inn for å signalisere til biler som kommer fra andre siden av rundkjøringen at du skal gjennom hele rundkjøringa.)

Jeg går på BI i Oslo, og på baksiden der er det en liten rundkjøring, som du med stor sansynlighet vil krasje med motgående trafikk om man ikke blinker i den retningen man skal før man kjører inn i den.

Rart de ikke tok opp det.....

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ikke påbudt å blinke til venstre når du skal inn i rundkjøringen... ser heller ingen grunn til det...

 

Hvis alle hadde blinket seg ut og overholdt vikeplikt for trafikk fra VENSTRE så er rundkjøringer veldig trygge..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk kjørelæreren min som tipset meg om det. Han sa det ikke var påbudt, men lurt å gjøre om det kunne hjelpe andre trafikkanter.

 

 

Gitt situasjon: Du kjører mot en rundkjøring som er veldig lav og liten (slik som mange norske rundkjøringer er). 19 av 20 biler kjører rett frem (gjelder begge veier), og man kan kjøre både til høyre, rett frem og til venstre. Imot kommer en bil, som skal rett frem, og du skal til venstre. Du blinker ikke, og møtende bil feilberegner din fart, og tror du skal rett frem, siden du ikke markerer noe annet ved plassering i rundkjøringen, eller ved blinking. Da smeller det fort, for noen gir faen, mens andre gir ekstra på bare for å komme over før du eventuellt skulle være i hans kjørebane.

 

Det bør vel kanskje ikke være påbudt, men man bør allikevel gjøre det når andre trafikanter lettere vil skjønne hvor du skal hvis man gjør det.

 

 

Synes egentlig rundkjøringa bak BI i Oslo er et godt eksempel, for der må man svinge litt skrått når man skal "rett frem" i rundkjøringa. Da blir det ekstra vanskelig å se om bilene som kommer faktisk skal svinge, eller om de skal "rett frem".

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

 

 

Gitt situasjon: Du kjører mot en rundkjøring som er veldig lav og liten (slik som mange norske rundkjøringer er). 19 av 20 biler kjører rett frem (gjelder begge veier), og man kan kjøre både til høyre, rett frem og til venstre. Imot kommer en bil, som skal rett frem, og du skal til venstre. Du blinker ikke, og møtende bil feilberegner din fart, og tror du skal rett frem, siden du ikke markerer noe annet ved plassering i rundkjøringen, eller ved blinking. Da smeller det fort, for noen gir faen, mens andre gir ekstra på bare for å komme over før du eventuellt skulle være i hans kjørebane.

 

 

Der skulle jo han som du møter ha ventet, siden du ikke blinker deg ut før "hans" avkjørsel så betyr det at du skal helt rundt, han har vikeplikt fra venstre, enkelt og greit..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble oppfordra av kjørelærern min også, dette gjaldt rundkjøringer som var mindre en 5m i diameter, men er ihvertfall bare positivt i små rundkjøringer.

 

Jeg kunne være dårlig på blinking, men siden jeg irriterer meg over andre som ikke blinker, f.eks hvis jeg skal ut på en vei er det greit å blinke godt i forveien dersom han/hun jeg venter på skal svinge av der jeg kommer. Da kan jeg med god tid kjøre ut før han kommer og så slipper jeg sinke trafikken for de som kom bak han personen som skulle svinge av der jeg sto og skulle ut på veien.

 

Bruk blinklys, men jeg skipper også midt på natta når jeg er aleine i hele rundkjøringa.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kun i rundkjøring den frustrasjonen er til stede.... Det værste jeg vet er dette, og hvis man ikke blinker i kryss... Tar jo fuck-all med tid å komme seg ut, når man ikke er klar over hvor den andre personen skal... Folk i Norge er lite smarte så fort setter seg bak ratt og kjører ut i rush-trafikken... Men skal heller ikke si jeg er en perfekt sjåfør.... Det er vel ingen av oss kanskje?!?!

2010 Peugeot 207 Feline (nr. 41/80) 1.6 HDI

 

x- 2003 BMW 316i Touring | x- BMW 318i Cab 92' | x- Ford Sierra Cosworth 4x4 90'| x- VW Golf GL 89' | x- Ford Sierra 2.0iS 86' | x- Ford Sierra 2.0CL 87'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by E30-Cab

Det er ikke kun i rundkjøring den frustrasjonen er til stede.... Det værste jeg vet er dette, og hvis man ikke blinker i kryss... Tar jo fuck-all med tid å komme seg ut, når man ikke er klar over hvor den andre personen skal... Folk i Norge er lite smarte så fort setter seg bak ratt og kjører ut i rush-trafikken... Men skal heller ikke si jeg er en perfekt sjåfør.... Det er vel ingen av oss kanskje?!?!

 

Ingen av oss er nok perfekte, men prøv å legge merke til hvor mange som:

*Står og stanger i kø - lyskryss midt i køa. Så skifter lyset til gult når en siger framover, ja så presser vi oss over krysset på delvis rødt. Selvfølgelig kommer bilen seg ikke HELT over, og stenger så for de som har grønt fra andre siden.

* Folk som parkerer bilen sin slik at den sperrer for 4 bensinpumper på en bensinstasjon fordi de kun skal inn og kjøpe røyk eller spille på spilleautomatene.

*Parkerer på handicap plass slik at de som kjører rullestol i tillegg til bil ikke kommer seg inn og ut av sin egen bil.

* Ligger og suller i venstrefila (tofelts vei) når det ikke er en annen bil i nærheta. Og kommer du bak og vil forbi, så flytter de seg heller ikke...

Nei - det er ikke så mye sympati i trafikken i Norge.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

 

Ingen av oss er nok perfekte, men prøv å legge merke til hvor mange som:

*Står og stanger i kø - lyskryss midt i køa. Så skifter lyset til gult når en siger framover, ja så presser vi oss over krysset på delvis rødt. Selvfølgelig kommer bilen seg ikke HELT over, og stenger så for de som har grønt fra andre siden.

* Folk som parkerer bilen sin slik at den sperrer for 4 bensinpumper på en bensinstasjon fordi de kun skal inn og kjøpe røyk eller spille på spilleautomatene.

*Parkerer på handicap plass slik at de som kjører rullestol i tillegg til bil ikke kommer seg inn og ut av sin egen bil.

* Ligger og suller i venstrefila (tofelts vei) når det ikke er en annen bil i nærheta. Og kommer du bak og vil forbi, så flytter de seg heller ikke...

Nei - det er ikke så mye sympati i trafikken i Norge.

 

 

Originally posted by Dennis Leary

I'm parking my car at handicap places, while handicapped people make handicapped faces. I'm an asshooole

Bilforumet.no
Super Moderator

- 04 VW Golf TDi
- 94 VW Golf Vr6
- 92 Honda Accord altforlat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

 

Folk som parkerer bilen sin slik at den sperrer for 4 bensinpumper på en bensinstasjon fordi de kun skal inn og kjøpe røyk eller spille på spilleautomatene.

*

 

 

Hehe. På Oppsal er det en bensinstasjon kombinert med pizza-sjappe. Her hadde en smarting kjørt helt foran døra, så han skulle slippe å gå så langt. Jeg så han bare stod og leste blader inne i pizza sjappa mens bilen hans blokkerte to pumper.

 

Da pressa jeg meg så nærme bilen hans som mulig slik at jeg fikk fylt bensin. Og mens jeg stod og fylte kom han ut med to pizzaer i hånda. Lo godt når han måtte gå inn gjennom passasjer-setet og kløna med å få satt fra seg pizzaene med ett bein på hver side av gearspaken.

Take that, fooo :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinking i rundkjøringer:

Elsker når folk blinker til venstre når de skal til venstre i en rundkjøring. Jeg lærte å gjøre det hos kjørelæreren da. Hadde alle gjort det hadde man ikke trengt å lure så lenge på om personen skal rundt eller rett fram i små rundkjøinger når du har god fart mot den.

 

Blinking ellers:

Er det så jævlig vanskelig å gi et lite blink om hvor man skal? Særlig når man skal bremse opp noe sinnsykt for å svinge av veien. Da er det for sent å blinke når man er midt i svinginga. Blink før nedbremsing for faen!

 

Venstrefelt på lange strekninger:

Og hva er vitsen med å bruke venstrefelt når man kjører like fort som de i høyrefeltet? Eller når det er liten trafikk... Da har ikke andre biler lov å kjøre forbi i høyre felt. Ikke det at jeg pleier å bry meg om den regelen.

 

Plassering:

Og hva med plassering!? Kan ikke bare folk lære seg det? Idioter som står midt mellom kjørefeltene når den skal rett fram når egentlig jeg har forkjørsrett som skal i venstrefeltet og svinge til venstre. En gang så jeg en kjerring (seff) som vika der hun hadde forkjørsrett til venstre i tillegg til å stå midt mellom feltene! Jeg tømte førstegiret på høyresiden av henne, og svingte til venstre rundt henne. Og lave biler kan heller ikke plassere seg nøyaktig hvor de vil bare pga. noen små humper i veien.

 

Vikeplikt:

Høyreregelen blir sjeldent holdt når idioter kjører på en vei som ser litt ut som at det kunne vært en forkjørsvei. Det er det ikke med mindre det står et fuckings skilt der! Xibriz kjørte en gang, med meg som pasasjer, ut en gate (der jeg bor), og personen som kom fra vårs venstre side nektet bare å vike. Xibriz tuta, og jeg viste fingeren og bantes uten at jeg tror at han så det fordi han da lå foran oss og skulle ut på hovedveien. Han kom ut av bilen, og vi forklarte han at han hadde vikeplikt fra høyre. Han visste ikke om det men ville likevel ikke på noen måte beklage seg eller innrømme sin feil. Han begynte å påstå at det var en teit måte å gi beskjed på. Det var da snakk om tutinga. Han mente vi ikke burde tuta..!!! Hva faen skulle vi gjøre da for å gi beskjed? kræsje? Det var iallefall for lyst til å blinke. Tror ikke han tålte helt at to ungdommer hadde rett når han hadde kjørt bil i mange fler år enn vi.

 

Håpløst! Og politiet mener at vi som bryter fartsgrensa er de største synderne!!

 

Om jeg bryter en vikeplikt eller gjør en lattelig plassering eller noe sånt innrømmer jeg min feil, og prøver å ikke gjøre det igjen. De eneste "feilene" jeg gjør som jeg ikke er så nøye på er bruk av kollektivfelt for å kjøre forbi biler (over domus og nordover for lokalkjente), og fartsgrensen som jeg sjeldent holder der jeg ikke ser noen grunn til å holde den.

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår