Gå til innhold

Ascona b prosjekt

Ranger emnet


ElCamino

Anbefalte innlegg

  • Svar 414
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei!

 

Steike ka arbeid du he lagt i bilen! MÅ nesten ha noke spes myllå framskjermane no ;) He du tenkt meir på saka? Veit som sagt lite om din motor, men alt går veit du..Ka turbo du ha skoga tak i?

 

Er en VAG deisel T3 turbo A/R 42 på blåsesiden, men jeg har lagt den ut for salg, og tenkte på å invistere i en T25 (eller lignende), eller en T3 fra vovlo bensin turbo (kanskje litt billigere?). Det er vel A/R forholdet på eksoshuset til den deisel trubo'n jeg har nå som ikke er så idelet for en bensinmotor.

 

T25 hadde vel verdt det beste siden det ikke er et slik super duper heftig prosjek. Jeg vil ligge på -200 eller 200 tenker jeg, å da er det vel greitt med en T25 som er lett å snurre igang. Eller hva tror du?

Ikke så veldig hastverk med motor enda, må fikse et karroseri å putte den i.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karroseriet er vel straks strøkent regner jeg med :) Om du sender meg litt data på motoren så skal jeg se om jeg kan finne en passende turbo til deg. Kan skaffe fabrikkoverhalte turboer nesten gratis! Trenger følgende data:

 

Borring:

Slaglengde:

Antall syl: 4?

 

Antatt hk som sugemotor og maksimalt turtall motoren skal takle.

 

T25 frykter jeg kan bli litt smått med ca 200 hk som mål. Tidlig spoolup blir det nok, men du vil nok ha et lite effektivt oppsett og mye varme. Skal du ha intern eller ekstern wastegate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karroseriet er vel straks strøkent regner jeg med :) Om du sender meg litt data på motoren så skal jeg se om jeg kan finne en passende turbo til deg. Kan skaffe fabrikkoverhalte turboer nesten gratis! Trenger følgende data:

 

Borring:

Slaglengde:

Antall syl: 4?

 

Antatt hk som sugemotor og maksimalt turtall motoren skal takle.

 

T25 frykter jeg kan bli litt smått med ca 200 hk som mål. Tidlig spoolup blir det nok, men du vil nok ha et lite effektivt oppsett og mye varme. Skal du ha intern eller ekstern wastegate?

 

Er ikke helt sikker på alle spesifikasjoner.

borring er vel 96 (orginalt 95) så motorvolumet vil bli mellom 2.0 og 2.1 L

og det er fire sylindere ja..

 

Jeg vet ikke hvor godt du kjenner til CIH (cam in head) maskinene, men de har ikke verdens sterkeste råder.

 

Holder vel i lange baner med en intern wastegate, forøvrig so har jeg ikke pæiling på hva kriteriene er for at jeg må ha en ekstern..

 

Hk som sugemotor er litt veldig vansklig å si, pga. ikke alt av det som har verdt gjort med motoren, er vanlig å gjøre, så har få/ingen motorbygg å samenligne med.

 

Skal kjøres først med orginal innsprut som står på 2.2i motor fra rekord ( toppen er ifra en slik motor).

Den motoren har 115 hk orginalt.

Det ligger endel begrensinger i innsprutssystemet på denne motorene, så jeg kan vel gjette 130-140+ hk med den litt heftige kammen som står i nå.

 

Med 2x45 weber kunne den kanskje hatt 170+ hk, visst allt er kalibrert riktigt.

 

Men husk! det skal ikke leggest mye penger i denne turbo-konverteringen, så om ikke turbo'n flower til mer en 200 hk så gjør liksom ikke det noe! :D

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en borring på 96 mm og en slaglengde på ca 72 mm har du et motorvolum på rett under 2.1 liter. Det får være nøyaktig nok :)

 

Om rådene er det svake pungtet er det en fordel å ha nokså lav kompressjon for å spare de mest mulig. 8:1 uten å lade så fryktelig mye bør bli bra. Med en T3 60 trim .48 A/R eksoshus og et ladetrykk på rundt 0,7-0,8 vil du kunne ha opp imot 200 hk på hjula. Jeg tror en slik turbo vil kunne passe bra til ditt bruk. Kanskje eksoshuset er litt lite for å lade mer enn 0,8 på max turtall(mottrykk), men du vil ha en nokså god respons i motoren. Ekstern wastegate er bedre om en skal bygge et maksimalt effektivt oppsett, men det gjør saken mer kompleks og dyrere så det utgår :)

 

Priser på fabrikkoverhalt Garrett turbo:

 

T3 60 trim .48A/R eksos, intern wastegate: 2900 + frakt + mva

T3 super 60 trim .63A/R eksos, intern wastegate: 3900 + frakt + mva

 

Den sistnevte turboen kan levere nok luft til ca 280-300 hk Devil

 

Send PM om det er aktuelt, så kan vi diskutere datasprut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg anbefale .63 eksohuset. Super 60 trim på kompressordelen matcher dette eksoshuset bedre og kostnaden for dette kompressorhjulet er minimal. Et litt større eksoshus vil også spare rådene ved å gi trykk litt senere.

 

Angående datasprut er min løsning garantert "most bang for the buck" ;) Men der er ingen grunn til å finne opp hjulet flere ganger så bare hør med de som har vært borti sorten før. Spør gjerne om hvilke turboer som har fungert for å få bekreftet om turboen jeg anbefaler passer bra.

 

Jeg skal sjekke mulighetene for å skaffe Volvo S60R turbo fra Sverige, fabrikkny mitsubishi turbo til en rimelig penge. Oppdaterer deg asap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig å skrape bilen:

Frdiskrapa.jpg

 

brande1.jpg

Driver å sveiser bærende rust under bilen på fjørfester og vanger.

brande2.jpg

 

stoppar-rust.jpg

Stopperen på ene siden av forhjulsstillinga er temmelig kjeks. Vurderer om jeg skal lappe det, eller prøve å få tak i en ny.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår