Gå til innhold

Knipsa av fotoboks, 130 km/t i 80-sonen

Ranger emnet

rabbit

Anbefalte innlegg

Presterte å bli blinka mens jeg lå i 130-135 km/t i 80-sonen, hva kan jeg vente meg?

35 km/t over fartsgrensa, dvs 115 km/t, er 5000 kr i bot.. Over dette er det vel inndragning+bot/evt fengsel? Har hatt lappen i over 2 år, så prøvetida på lappen er vel over..

Er det en bestemt feilmargin på fotobokser? Altså, trekker man av en viss prosent av hastigheten?

Er det slik at noen biler viser litt mer enn faktisk fart på speedometeret? Hva er isåfall vanlig? (biltype: Seat Cordoba)

Kanskje de to nevnte punktene kunne redda meg... *optimist* heh..

Hvor lang tid tar det før boten kommer?

Hva skjer?

Kommer de på døra? bilen er registrert faren til dama mi.. (ringte naturligvis han i ettertid)

- Et det alltid kamera i boksen om den blinker?

- Finnes det en oversikt over hvor digitale fotobokser er i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er usikker på hvordan dette funker men here it goes:

Det du kan redde deg i land på er at føreren av bilen må identifiseres. Det som skjer er at boten blir sendt til eieren av bilen. Denne eieren kan si at det i hvert fall ikke er han som er på bildet, og strengt tatt så har han ikke den fjærneste anelse om hvem det kan være. Han bør ha en eller annen begrunnelse som kan gjøre det litt troverdig at han ikke har kontroll med hvem som benytter bilen til enhver tid.

Så sender han hele greiene tilbake til snuten og sier at de får værsågod finne ut av hvem dette fartsfantomet er selv hvis de vil ha pengene sine.

Dette funket for en venninne av meg som ble tatt i boks med farens 7'er. Han bare sa at bilen ble benyttet av hushjelpen og hennes venner og at han nesten aldri var i landet. De hørte aldri noe mer, men dette dreide seg riktignok om en noe mildere overtredelse.

Et annet alternativ er å melde bilen stjålet i en fei, og si den sannsynligvis forsvant en gang før du ble knipset i boksen. Jeg ville vært litt forsiktig med det siste for du kan fort rote deg inn i et helvetes kaos med løgner som kan få større konsekvenser enn denne fartsovertredelsen.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rabbit

35 km/t over fartsgrensa, dvs 115 km/t, er 5000 kr i bot..

Den har steget til 6000 nå...

Originally posted by rabbit

Er det slik at noen biler viser litt mer enn faktisk fart på speedometeret? Hva er isåfall vanlig? (biltype: Seat Cordoba)[/b]

Jeg har målft foreldrene mine sin Opel Vectra 99 modell med GPS, og der viste gpsen 49km/t ved 50 på speedometeret, 58 ved 60, 67 ved 70, 76 ved 80 osv, men vil tro dette varierer endel fra bil til bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke ser at det er deg som er på bilde så sier du bare at det ikke er du som kjørte den... fast å bestemt.. Å hvem er det da som kjører bilen DIN?? sier de... Hærregud da.. bilen har vært til salgs lenge nå å mange har prøvekjørt den.. kan vel ikke huske navnet til alle sammen=) En bekjent kom seg glatt unna med den.. men da må du vel være sikker på at trynet ditt ikke lyser opp i front ruta på bildet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du ikke noen med portabel gps?, da kan du jo invitere vedkommende til en ny kjøretur (på en strekning UTEN fotoboks) for å finne den exakte hastigheten du har med 130 på nåla. Kanskje du kan sove bedre noen netter mens du venter...

Du kan nok sikkert trekke fra 10% på måleresultetet. Da er du snart innenfor grensen til lappen, iallefall under fengsel vil jeg tro.

Alpine A-310

Espace 2.2

R 30 TX

Trafic 4x4

http://www.RenaultBiler.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle sier her, prøv å lur deg unna med at det ikke er deg. Men, det nytter jo ikke om man ser deg veldig klart på bildene. Når jeg kjører forbi fotobokser så bruker jeg å ha nede solskjermen å 'sitte litt høyt' for å være på den sikkre siden.

Stephan sitt forslag om at mange har prøvekjørt bilen er veldig bra for å lure seg unna vil jeg tro.

Husk at i Norge er det slik at Politiet må bevise at det var deg som kjørte bilen, det er ikke du som må bevise at du IKKE kjørte bilen.

Grensa for å miste sertifikatet er 116 km/t i 80 sonen. 130 km/t er grensa for ubetinget fengsel i 80 sonen.

Jeg selv blei målt med laser i 80 sonen, da hadde jeg 128km/t og fikk dermed 8mnd'er uten sertfikatet, 8000kr i bot og 16 dager betinget fengsel med 2 års prøvetid.

Lykke til!! :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: Har du ikke skilt kommer du nok fint ut av det:) Ikke mye de får gjort da. Med mindre bilen din er kjent av politiet da...

Ang du som ble knipsa i 130. Jeg ble også knipsa i ca 130 i 80 sone... Fikk da 111 på boten. De trekker fra endel pga at det er fotoboks har jeg forstått, pluss at bilen ofte viser litt feil.

Det tok over en mnd før jeg hørte noe.

-Kenneth

Drift Happens! No guts no glory!

http://www.kennethgroth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en kamerat av meg som ble tatt i fotoboks.. Når han fikk bota eller no, så dro han ned på stasjonen å sa at det ikke var han i bilen. Han ble med poltidama bort til en PC, hu smelte opp ett bilde. Han sa det er ikke meg. Hun Forstørret det. SE NÅ!. da smilte han bare og godkjente bota. Er veeldig bra kvalitet på de bildene

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hakke oe å si . å vri seg unna er bullshit! SÅ lenge dem har bilde av føreren så er du fucked! Selv om dem direkte IKKE har det så har dem skilta på bilen din! Og da burde du vite HVEM som eventuelt låner bilen din om ikke DU selv kjørte den!

Vet du ikke hvem som kjørte den så er det nemlig DU som får skylda..

så ..... with nice words...... youre fucked my man....

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider