Gå til innhold

Mer hester ut av Golf GTI 16V

Ranger emnet


Modmach1

Anbefalte innlegg

Kjøper GTI 16V i morgen og lurer på hva som kan gjøres lett og billig for å få litt mer hk ut av motoren ? Søskenbarnet mitt har også en 16V GTi og han snakket noe om ti hester ved demontering av katalysator..stemmer dette..hva er da best, bytte ut katten i rør eller potte? Et K&N filter vil kanskje merkes på lyd/effekt?

62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise"

64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow"

71 Mustang Mach-1 "Phat-1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Modmach1

Kjøper GTI 16V i morgen og lurer på hva som kan gjøres lett og billig for å få litt mer hk ut av motoren ? Søskenbarnet mitt har også en 16V GTi og han snakket noe om ti hester ved demontering av katalysator..stemmer dette..hva er da best, bytte ut katten i rør eller potte? Et K&N filter vil kanskje merkes på lyd/effekt?

 

Hvilken årsmodell av GTi 16v er det du skal ha da?

 

Er det med KR eller PL motoren? KR motoren har orginalt 139hk og PL motoren har 129hk grunnet katalysator, slappere kammer, servo og annet innsprøytningssystem,

 

Du kan få en del hestekrefter av å demontere katalysator, men det er jo uvisst hvor mye du får av det.

 

Jeg antar at med K&N filter mener du et Konisk luftfilter, altså et som er uten luftfilter boks? Dette går dessverre ikke pga LMM som er oppå luftfilterboksen.. Det går ant å mikse til på noe vis, og det finnes en sånn adapter ting du kan få kjøpt, men har aldri sett en 16v med slikt montert. Et tips er å fjerne den plastplata på siden (mot skjermen) på Golfen og legge et gummirør fra dette hullet og til fronten av bilen, f.eks bakom grillen eller i fangeren. Dette vil gi deg en mye grommere lyd og du vil få inn litt mere lyd.. For lydens del kan du jo også kjøpe deg et effektanlegg, f.eks fra Simons.. Dette gir ganske bra lyd på GTi 16v.. Hvor mye effekt det gir, det tørr jeg ikke si, men det er nok ikke mye..

 

Ellers er det ikke så mye du kan gjøre på trimmingsfronten egentlig.. Kammene i KR motoren er ganske bra fra før.. Så det er ikke så veldig mye vits å innvestere i nye trimkammer. Du kan jo skaffe deg et grenrør da. Du må nok gå drastisk til verks med å porte og plane toppen.. Og kanskje skifte ut innsprøytningen med forgassere ala typen Weber, med disse rett innstilt på en 16v kan du hente ut en god del hester.. Men, det er ikke så lett å få gjort ordentlig, og det øker bensinforbruket ditt ganske mye.. Men, grom lyd får du..

Ellers kan du turbokonvertere, men dette koster mye penger..

 

Jeg vil anbefale deg å bare kjøre Golfen din sånn som den er.. 129/139hk i en ca 1tonns tung bil er relativt mye, og det går relativt godt. Jeg klarte å smelle min før jeg gjorde noe utav mine store planer for bilen..

 

Om du har litt peil kan du jo prøve å stille litt på tenningen og fylle 98 oktan bensin.. Dette sammens med mere luft inn ved hjelp av luftfilterboks modifikasjonen og mere eksos ut ved hjelp av et effektanlegg vil vel gi deg litt mere guffe..

 

Håper det hjelper deg.. Og husk, der er mange som har mere peil på dette enn meg, og det kan hende at jeg har skrevet en del feil, men trur det meste skal stemme.

 

PS: Les mere her!

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjerning av kat i kombinasjon med eksos/filter hjelper nok på ja...

du får nok noen hest ekstra....

 

justering av tenning/co/bytte bensin er et kjent triks på disse bilene....

 

er du villig å legge mye penger på den så kan du gjøre som jonte seie.....

TURBO konvertering :cool:

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Bilen er en 1987 modell. Etter det jeg leste meg frem til så har ikke denne katalysator.. clutchen er dårlig, så fikk ikke gassa så mye, men fungerte greit. får bilen på fredag

62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise"

64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow"

71 Mustang Mach-1 "Phat-1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Modmach1

Takker for svar. Bilen er en 1987 modell. Etter det jeg leste meg frem til så har ikke denne katalysator.. clutchen er dårlig, så fikk ikke gassa så mye, men fungerte greit. får bilen på fredag

 

Du kan løfte på panseret, så ser du om du har PL eller KR motor da... Ved evt å se på innsuget eller innsprøytningssystemet..

Eller så kan du se under bilen om det er katalysator :)

 

Ta bilde, så finner vi ut..

 

139hk i den vogna går greit. Gjør litt av det småtteriet jeg nevnte, det koster deg ikke mange kronene.. Og du får vel litt forbedring..

 

Ellers, ta bilder av bilen da :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jonte: Har en gti 8v motor jeg skal turbokonvertere... Motoren har gått 200k og går greit. Har skaffet en turbo fra en 1.9tdi som ligger på en ganske moderat lade trykk rundt 0,6 bar.. Vet du om Dysene, toppen, stemplene osv vil klare dette trykket ? Hvor er det man kan hente ut olje til kjølingen av turboen ? Virket som du kunne dette så ... Andre er velkomne med svar :)

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golf gti16v

Til Jonte: Har en gti 8v motor jeg skal turbokonvertere... Motoren har gått 200k og går greit. Har skaffet en turbo fra en 1.9tdi som ligger på en ganske moderat lade trykk rundt 0,6 bar.. Vet du om Dysene, toppen, stemplene osv vil klare dette trykket ? Hvor er det man kan hente ut olje til kjølingen av turboen ? Virket som du kunne dette så ... Andre er velkomne med svar :)

 

Det kan jeg ikke gi deg noe ordentlig svar på dessverre, men ottar, G60Turbo og mange andre har peil på dette.. De svarer deg nok..

 

Men, en Dieselturbo er vel ikke akkurat tingen på en Bensinbil..

Ellers holder vel ikke innsprøytningen til så veldig mye mere enn 170hk når du har modifsert den. Da må du enten ha tilleggssprut, datasprut eller skifte til digifant, eller K-jet fra Saab Turbo...

 

Det spørs jo hvor mye du skal ta ut, men 0,6 bar er jo en del da.. Vet ikke hvor lenge innmaten i motoren holder..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf GTI 16v:

blir ikke en diesel turbo for slapp til en sugemotor??

Vet jo at VW selv har solgt et turbokit som opsjon til Golf 2 GTI 8Vene, som gir 170hk. Husker i farten ikke om dette var fra BLT faktisk...men det kommer hvertfall med TÜV! :)

 

 

ModMach1:

hadde selv 16V KR med 2.5" Simmons hele veien og et KN, gikk greit unna, fikk også et GODT merkbart bedre bunndrag i 16Ven etter at eksosen kom på.

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men er ikke snakk om å dra ut 170 hester av denne motoren.. med doble pakninger så satser jeg på 112+35=147 eller noe sånt.... Hva mener du med at en dieselturbo blir for slapp ? må ha en såpass slapp turbo for å unngå å måtte bygge om hele motoren... Noen som vet hvor man pleier å hente ut olje til turbokjølingen ?

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår