Gå til innhold

Oldskool Japsevogner

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

BTW: Finfint objekt

 

11111111137158544-9619-1084039465_1.bild

 

Ettersom den ikke er veteran før neste år: Kan man ta den inn nå, og vente med å betale moms+engangsavgift+vrakpant til neste år og dermed regge den som veteranbil da? Man trenger jo fort litt tid til å skaffe japanharry skjermer og kjøpe 10x13", mener jeg... :D

 

Noen som ut fra annonsen skjønner hvor i verden bilen står? Spania, Portugal eller no?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disse bildene ble postet av en kar på et amerikansk Z forum jeg er på og ble kommentert av en japaner. ganske interessant selv om det hovedsaklig er bilder fra den opprinnelige tråden han kommenterer :D

 

Just to stop the huge misunderstanding that's going on at that board from happening here. The oil coolers on the outside and pole-vault looking exhaust pipes (aka take-yari, etc) went OUT of style in the way early 80's.

I still get one or two weirdos asking me if my wife wears a kimono at home and do I have a sword in the house...been watching too many samurai movies I guess (oh yeah, as an Asian, Lost in Translation sucked big time!!!! )

 

If you drove around like this now, people would be staring at you (from far away) as if you just got the chicken-flu on a trip back from China.

 

He mentioned Bosouzoku, which are essentially ricers from back then who were determined to make their cars unique no matter what. More show than go, and a lot of the people were called yankees (after the term Yankee, why, I don't know....most likely everyone was trying to be James Dean, etc.)

 

Anyway, it seems like a lot of them still have their cars, they're probably pretty old by now (the owners, I mean). I remember looking at magazines like Young Auto and Champ Road which were THE Turbo Magazines at the time These cars are museum pieces! And I bet this gathering was a nostalgic reunion.

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle Japsebiler begynner å bli sjeldne i Norge fordi de "aldri" har blitt tatt vare på. Ingen bryr seg vel om en 70-talls japse, og mange gode prosjekter har havnet tidlig på fyllinga.

Dessuten har jo japsene dette "riskoker"-stemplet som gjør at de -i allefall "sørpå"- har blitt sett på som taper-biler for folk som ikke hadde penger eller bare skulle ha noe for å frakte ræva fra A til B.

Dette stemplet har aldri en japsebil hatt i Nord-Norge, og norges største Datsun-forhandler i 1971 lå i ei rønne på Setermoen der over 200 nye biler ble solgt på ett år. Dvs at bilene ble sett på med litt andre øyne der oppe.

Rust var et stort problem, men det var vel det eneste problemet som disse bilene hadde, for driftsmessig var de overlegen mange av europeerne.

Å lage bilene slik som på bildene i tråden her er ikke noe nytt, men på våre breddegrader har slikt blitt sett på som bortkastede penger.

Så nå er problemet; HVOR i all verden skal man fremskaffe gamle japsebiler til dette formålet? Jeg sitter som sekretær i en norsk "Japan-veteranbilklubb" (Datsun / PMC registreret), og der gamle japser har overlevd er hos gamle folk som har passet godt på dem og ikke byttet dem ut. Gjerne i Nord-Norge. Her finner man ofte tilnærmet rustfrie biler også.

Jeg var i Oslo i går og på Color-line terminalen står en støvete Toyota Carina fra 1974. Den var til og med 2-dørs og bortimot rustfri og er et enkelt prosjekt for å lage slik bil av. Veteran fra i år er den også.

Det som jeg hele tiden mener er at det blir HELT FEIL å sette 17 eller 18 toms felger på slike biler, - det skal være lavt og brett - og små hjul.

 

Jeg har ikke satt meg inn i hvordan jeg legger ut bilder i trådene, men om noen kan, så mailer jeg gjerne noen bilder av "prosjekt-biler" som jeg vet om...

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Gamle Japsebiler begynner å bli sjeldne i Norge fordi de "aldri" har blitt tatt vare på. Ingen bryr seg vel om en 70-talls japse, og mange gode prosjekter har havnet tidlig på fyllinga.

Dessuten har jo japsene dette "riskoker"-stemplet som gjør at de -i allefall "sørpå"- har blitt sett på som taper-biler for folk som ikke hadde penger eller bare skulle ha noe for å frakte ræva fra A til B.

Dette stemplet har aldri en japsebil hatt i Nord-Norge, og norges største Datsun-forhandler i 1971 lå i ei rønne på Setermoen der over 200 nye biler ble solgt på ett år. Dvs at bilene ble sett på med litt andre øyne der oppe.

Rust var et stort problem, men det var vel det eneste problemet som disse bilene hadde, for driftsmessig var de overlegen mange av europeerne.

Å lage bilene slik som på bildene i tråden her er ikke noe nytt, men på våre breddegrader har slikt blitt sett på som bortkastede penger.

Så nå er problemet; HVOR i all verden skal man fremskaffe gamle japsebiler til dette formålet? Jeg sitter som sekretær i en norsk "Japan-veteranbilklubb" (Datsun / PMC registreret), og der gamle japser har overlevd er hos gamle folk som har passet godt på dem og ikke byttet dem ut. Gjerne i Nord-Norge. Her finner man ofte tilnærmet rustfrie biler også.

Jeg var i Oslo i går og på Color-line terminalen står en støvete Toyota Carina fra 1974. Den var til og med 2-dørs og bortimot rustfri og er et enkelt prosjekt for å lage slik bil av. Veteran fra i år er den også.

Det som jeg hele tiden mener er at det blir HELT FEIL å sette 17 eller 18 toms felger på slike biler, - det skal være lavt og brett - og små hjul.

 

Jeg har ikke satt meg inn i hvordan jeg legger ut bilder i trådene, men om noen kan, så mailer jeg gjerne noen bilder av "prosjekt-biler" som jeg vet om...

 

Send i vei... tore@tvangsinnlagt.no

 

edit: da ligger de her; http://bilder.tvangsinnlagt.no/japsebiler

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Gamle Japsebiler begynner å bli sjeldne i Norge fordi de "aldri" har blitt tatt vare på. Ingen bryr seg vel om en 70-talls japse, og mange gode prosjekter har havnet tidlig på fyllinga.

Dessuten har jo japsene dette "riskoker"-stemplet som gjør at de -i allefall "sørpå"- har blitt sett på som taper-biler for folk som ikke hadde penger eller bare skulle ha noe for å frakte ræva fra A til B.

Dette stemplet har aldri en japsebil hatt i Nord-Norge, og norges største Datsun-forhandler i 1971 lå i ei rønne på Setermoen der over 200 nye biler ble solgt på ett år. Dvs at bilene ble sett på med litt andre øyne der oppe.

Rust var et stort problem, men det var vel det eneste problemet som disse bilene hadde, for driftsmessig var de overlegen mange av europeerne.

Å lage bilene slik som på bildene i tråden her er ikke noe nytt, men på våre breddegrader har slikt blitt sett på som bortkastede penger.

Så nå er problemet; HVOR i all verden skal man fremskaffe gamle japsebiler til dette formålet? Jeg sitter som sekretær i en norsk "Japan-veteranbilklubb" (Datsun / PMC registreret), og der gamle japser har overlevd er hos gamle folk som har passet godt på dem og ikke byttet dem ut. Gjerne i Nord-Norge. Her finner man ofte tilnærmet rustfrie biler også.

Jeg var i Oslo i går og på Color-line terminalen står en støvete Toyota Carina fra 1974. Den var til og med 2-dørs og bortimot rustfri og er et enkelt prosjekt for å lage slik bil av. Veteran fra i år er den også.

Det som jeg hele tiden mener er at det blir HELT FEIL å sette 17 eller 18 toms felger på slike biler, - det skal være lavt og brett - og små hjul.

 

Det er så sant.

Jeg fikk nesten sjokk, og så et stort glis når jeg ble passert av en lav, fet og pen (orange?) 70talls 2dørs Corolla på E18 ved Tusenfryd for noen uker siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Gamle Japsebiler begynner å bli sjeldne i Norge fordi de "aldri" har blitt tatt vare på. Ingen bryr seg vel om en 70-talls japse, og mange gode prosjekter har havnet tidlig på fyllinga.

Dessuten har jo japsene dette "riskoker"-stemplet som gjør at de -i allefall "sørpå"- har blitt sett på som taper-biler for folk som ikke hadde penger eller bare skulle ha noe for å frakte ræva fra A til B.

Dette stemplet har aldri en japsebil hatt i Nord-Norge, og norges største Datsun-forhandler i 1971 lå i ei rønne på Setermoen der over 200 nye biler ble solgt på ett år. Dvs at bilene ble sett på med litt andre øyne der oppe.

Rust var et stort problem, men det var vel det eneste problemet som disse bilene hadde, for driftsmessig var de overlegen mange av europeerne.

Å lage bilene slik som på bildene i tråden her er ikke noe nytt, men på våre breddegrader har slikt blitt sett på som bortkastede penger.

Så nå er problemet; HVOR i all verden skal man fremskaffe gamle japsebiler til dette formålet? Jeg sitter som sekretær i en norsk "Japan-veteranbilklubb" (Datsun / PMC registreret), og der gamle japser har overlevd er hos gamle folk som har passet godt på dem og ikke byttet dem ut. Gjerne i Nord-Norge. Her finner man ofte tilnærmet rustfrie biler også.

Jeg var i Oslo i går og på Color-line terminalen står en støvete Toyota Carina fra 1974. Den var til og med 2-dørs og bortimot rustfri og er et enkelt prosjekt for å lage slik bil av. Veteran fra i år er den også.

Det som jeg hele tiden mener er at det blir HELT FEIL å sette 17 eller 18 toms felger på slike biler, - det skal være lavt og brett - og små hjul.

 

Jeg har ikke satt meg inn i hvordan jeg legger ut bilder i trådene, men om noen kan, så mailer jeg gjerne noen bilder av "prosjekt-biler" som jeg vet om...

 

SEND TIPS! a_skaugvoll@hotmail.com Vet forresten om en 76(?) 260z 4 seter til salgs for rett pris. Bilen er et oppussingsobjekt..

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboKnut

Det som jeg hele tiden mener er at det blir HELT FEIL å sette 17 eller 18 toms felger på slike biler, - det skal være lavt og brett - og små hjul.

 

 

problemet er bare det at under bittesmå brede felger får man ikke plass til ordentlige bremser ;) selv kommer jeg til å gå for 16" på z`n. håper på å få tak i noen Watanabe R-Type brede 16tommere.

 

denne har slike felger men siden den ikke er ferdig bygget skal den sikkert bli lavere :)

 

DSC00249.JPG

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå jaguar style. De har bremsene innenfor hjulene på noen biler :D Da får du også mange dumme spørsmål, som " Har du ikke bremser på bilen?" bonde

Det er forresten slike breddere som er på datsunen jeg vil ha!

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den tråden her er X antall bedre enn de vag oldSKOOL som de kaller det.... her ser hvertfall bilane eksemplariske ut, rett og slett dødsrå! Rice Rice Baby :D

2007 Renault Traffic *Arbeidsbil*

2002 Nissan Almera Sport *Bruksbil*

1993 Mazda RX-7 lhd *Sommerbil/Cruisebil*

1992 Mazda RX-7 rhd *Drifte/Banebil*

1986 Mazda 323 *vinterbil*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du får tak i en gammel fin japsebil, så er neste spørsmål;...hvor i heite skal jeg få tak i deler til den???

Det begynner å bli virkelig vanskelig å få tak i karosserideler og interiørdeler, - feks en grill til en Cressida fra 1980 (som den på smurfebildene) er ikke mulig å kjøpe ny i dag. Eller hvor skal man få tak i dørpakning til samme bil???

Det er nok lettere å bygge en oldskool Polo eller Escort enn en 70-talls japse.

Vi som driver med gamle japsebiler har gode kontakter både i Australia, Finland og England - men for "gudoghvermannsen" er det nok ikke så lett å skaffe deler. Selv solgte jeg en grill til en Datsun 1200 Coupe til New Zealand og 4stk 240Z hjulkapsler til Johannesburg.

Veldig ofte går mange deler omhverandre, feks at bremseslangene på Cherry 100A er de samme som på 240Z, og at rådene på 240Z er samme som i Datsun 1600. Dørpakninger til Sierra passer nøyaktig på 240Z (etter sigende) samt at dysene til en Datsun 1600 forgasser er de samme som sitter på Mazda 323 fra 86.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil - den røde med "tauekroken" er en 4d Skyline PLGC 210

Du kan se at Cressidaen har krommet utlufting på C-stolpen og Skylinen ikke har det.

 

Men den blå med "53" på døra er en Cressida coupe. Sånne gikk det noen få av her i Norge også. "Amerikansk Toyota" stod det med store bokstaver i annonsene og på brosjyra. Usj...

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahaaa, ser det nå ja. Uansett, driitfete begge to. Jeg MÅ få meg en halvgammel japs! Har jo en noen og 80 laurel på handa... Hmm, kan kanskje bli tøff? Tenker litt Starsky & Hutch når jeg ser Cress. coupeen dah..

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår