tnrfd Skrevet Oktober 17, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 17, 2002 Jeg har en Honda Rebel 125. 2 sylindret firetakstsmotor. Det klikker ganske mye i ventilene på den ene sylinderen, men på den andre høres det ganske stille ut. Det kjennes også ut som den ene potta blir fortere varm. Trenger ventilene bare en justering eller er det noe annet som kan være galt? Vet noen hvor stor ventilklaring det skal være på sånne sykler? Siter - Honda CB750K 1977mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Oktober 18, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2002 Dette bør du gjøre noe med før du bruker sykkelen mer. Du kan ha unormalt høy slitasje nå, noe som kan føre til havari i værste fall. Har du ikke fulgt Honda sine service intervaler ? Isåfall har du deg selv å takke for dette. I service manualen til motoren, så står alle verdiene du trenger. Det er en egen prosedyre for hver sylinder, kamakselen skal stå i en gitt posisjon. Videre er det viktig å vite hvilken justeringsmutter som er for eksosventil og innsugsventil.. Åpningen mellom vippearm og ventil justeres med bladsøker, nøyaktigheten ligger ofte på +-0.05mm. Er du usikker på hvordan dette gjøres, så få en fagmann til å ordne dette, da dette er viktig for motorens levetid, forbruk og ytelse. Skift olje oftere enn anbefalt ;) Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Oktober 18, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2002 Sjekker de den klaringen på service altså?? virker jo nesten helt utrolig.. Siter -- http://www.jwcompetition.com -- (under construction) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OMR Skrevet Oktober 18, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2002 Min ZX-6R skal ha ventiljustering for hver 12' km, og det er innbakt i serviceplanen. Alle motorer som har "vanlige" ventilløftere har bestemte serviceintervall¨på disse. Hadde en Honda CRX før som skulle ha justering hver 100' km. Kjøpte den når den var gått ca 90' km, og da hørtes den ut som en diesel ved kaldstarter. Etter justering gikk den som en symaskin igjen. Følger du serviceheftet så SKAL dette være gjort! Ta en tur innom nærmeste verksted, og la en fagmann høre på motoren... Siter - 99 530dat - 05 AC F7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tnrfd Skrevet Oktober 18, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2002 Sykkelen har vært på service for 2mnd hvor ventilene ble justert. Da sa verkstedmannen at den ene eksos ventilen hadde vært kjørt uten klaring, men han sa ikke noe om at den hadde blitt ødelagt av det. Etter justeringen klikket ikke ventilene så mye, men i det sistet har motoren blitt litt rar. Den har begynt å smelle i potta noen ganger og ventilene klikker mere. Trenger den bare en ny justering eller er det noen værre på gang? Det er ny og fin olje på motoren. Siter - Honda CB750K 1977mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Oktober 18, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2002 Oi oi oi....... Det høres ikke bra ut.... Etter en slik lei episode, så ville jeg ha kontrollert soting ( fjernet )eksosventilen, setet, eksosventil dreieren, fjæren, klarning og andre ting som blir påpekt av Honda...forresten...like greit du sjekker innsugsventilen osv når du først er igang også ;) Her er service manual helt nødvendig, du kommer ikke utenom, vil du ha lang levetid på motoren din. Du kontrollerer de overnevnte ting med mikrometer. Fjæren til eksosventilen er sikket kommet ut av spesifikasjonene sine grunnet abnorm belastning, den skal ha en viss lengde når den ikke er satt i spenn, denne lengden står i manualen.. En annen ting, alle pakninger du åpner opp bør erstattes med nye. Bruk spesialverktøy der Honda påpeker det, det gjør at du ikke ødelegger dyre deler under montering/demontering. Verktøy av god kvalitet er et must, slik at f.eks skruene ikke ser ut som en rusisk fisketråler etter du har skrudd på dem. Hver eneste skrue på motoren din har Honda beregnet tiltrekningsmoment for. Dette er spesielt viktig fordi motoren din er av aluminum og skrudd sammen av harde stålskruer.. De to metallene utvider seg forskjellig, så feil tiltrekningsmoment til en skrue kan utvikle seg til havari etter en tids bruk er man uheldig, eller du kan rive av gjengene. DHT prinsippet ( dra helt til ) når det gjelder skruer er en risky operasjon :) Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tnrfd Skrevet Oktober 19, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2002 uff a mei. Hvor kan jeg få tak i service maual til rebel'en? Siter - Honda CB750K 1977mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
triggerhappy Skrevet Oktober 20, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2002 Hvor hadde du den på service? Siter -x 1988 Ford Sierra Cosworth -x 1991 Mazda 323 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nitrofish Skrevet Oktober 28, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2002 Ventilklikking? Kan du ikke bare tømme litt grus i olja, så er ventilklikkinga det siste du legger merke til....;) Nei, dette hørtes dyrt ut...:( Siter - 92 BMW 318iS - 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale - 86 Sierra iS - prosjekt? - 98 323i Coupe banebil - 83/87 Audi 200 TQA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tnrfd Skrevet Oktober 29, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2002 Fikk en verksted mann til å høre på motoren. Han sa at det ikke var noe galt med den, sannsynligvis bare kamkjedet som var litt slakt. Er ikke sikker på om det er automatisk/manuell kamkjede strammer på sykkelen. I håndboken står det at cam chain tension skal sjekkes med jevne mellomrom så da er det nok manuell. Hvordan må sjekker evt justerer kjedet står det ikke noe om da (typisk). Er det noen her som vet om hvordan man sjekker kamkjede strammingen? Siter - Honda CB750K 1977mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
triggerhappy Skrevet Oktober 29, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2002 Originally posted by tnrfd Fikk en verksted mann til å høre på motoren. Han sa at det ikke var noe galt med den, sannsynligvis bare kamkjedet som var litt slakt. Er ikke sikker på om det er automatisk/manuell kamkjede strammer på sykkelen. I håndboken står det at cam chain tension skal sjekkes med jevne mellomrom så da er det nok manuell. Hvordan må sjekker evt justerer kjedet står det ikke noe om da (typisk). Er det noen her som vet om hvordan man sjekker kamkjede strammingen? HVILKET VERKSTED?? Siter -x 1988 Ford Sierra Cosworth -x 1991 Mazda 323 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tnrfd Skrevet Oktober 29, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2002 Hadde sykkelen på service hos Yamaha Senteret på hvalstad. Siter - Honda CB750K 1977mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
triggerhappy Skrevet Oktober 29, 2002 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2002 Originally posted by tnrfd Hadde sykkelen på service hos Yamaha Senteret på hvalstad. Hvalstad i Asker? Eneste Yamaha-sjappa her er jo en båtbutikk som heter Rønsdal! Hvis du da ikke mener Asker Yamahasenter i Vollen... Siter -x 1988 Ford Sierra Cosworth -x 1991 Mazda 323 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tnrfd Skrevet Oktober 29, 2002 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2002 Ja, det er nok riktig det. Ligger i vollen. Jeg søkte i telefonkatalogen og da var det eneste Yamaha verkstedet jeg fant i asker på Hvalstad så jeg trodde det var der jeg hadde hatt sykkelen. Siter - Honda CB750K 1977mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.