Gå til innhold

305 topper på 350 cid

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei

Er det no lits i å sette på 305 topper på em 350?

tenker på om det blir mere komp da?

er ventilene mindre på en 305 ?

Blir det no mere hk av det , hvis ventilene er like?

Var en som hadde 305 topper, og en litt kvasseere kam på en 350, og den bilen gikk ganske godt da, så lurer på om det er noe å satse på ?

Mange spørsmål dette, håper jeg får mange gode svar på dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke akkurat noe å anbefale..

 

De fleste 305 toppene har jo små ventiler, de fleste har 1.72/1.50 (tror jeg, litt usikker på eksos ventilen) mens noen Hiperf. utgaver hadde 1.84/1.50 (tror det gjaldt de som bla satt i Camaro/Trans Am med L69). I tillegg har de små innsug/avgass porter. De fleste 350 toppene har 1.94/1.50 ventiler samt enkelte har vel 2.02/1.60 i tillegg til større porter.

 

Men du vil jo få høyere komp, kanskje for høy tilogmed....

 

Det du får er jo en motor som sikkert er grei og rapp på veldig lave turtall, men tipper at den begynner å dø rundt 4000 omdr.

 

Såsant du ikke allerede har et sett med bra 305 topper skjønner jeg ikke vitsen med å kjøpe et sett iallefall...

 

Et alternativ til å få økt komp. er jo å få tak i brukte Corvette alu. toppene med 58cc forbrenningskammer, 1.94/1.50 ventiler.

 

Sikkert mange andre her som har innspill på hvordan det vil fungere, det var iallefall en start :)

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store ventiler er det mulig å ha i sbc? Pontiac har maks 2.11/1.77, får ikke større pga utformingen av forbrenningsromet. Disse er innstalert fra fabrikk så eneste man kan gjøre med Pontiac for å få mer inn via ventilene er å kjøpe noen lengre ventiler. Er vell som smått å regne i forhold til bbc?

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Hvor store ventiler er det mulig å ha i sbc? Pontiac har maks 2.11/1.77, får ikke større pga utformingen av forbrenningsromet. Disse er innstalert fra fabrikk så eneste man kan gjøre med Pontiac for å få mer inn via ventilene er å kjøpe noen lengre ventiler. Er vell som smått å regne i forhold til bbc?

 

Aner ikke hva max ventilstørrelse med orginale topper er,

men er vel mulig å få topper fra andre leverandører til sbc med 2.1/1.65 og til bbc med 2.3/1.9

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ElCamino

Jeg også har hørt litt om dette, men det et ingen replacment for displacment(eller hvordan det skrives?)

Hvordan var det med størrelsen på kammera i 305 vs. 350 toppene nå igjen?

 

Forbrenningskammera i 305 toppene, avhengig av modell mellom ca 50-72cc og innsug porter på mellom 155-160cc

 

350 toppene derimot ligger på mellom 58-76cc og innsug porter på mellom 170-235cc

 

detta blir jo litt ca. tall tatt fra hukommelsen, hehe

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som om sbc med største ventilene havner med samme problem som Pontiac, nemelig at eksosventilene er for små. Prøvde meg engang på å ha en dual energy cam i en av Pontiac motorene jeg hadde. Ga en helt syk effektøkning pga at disse kamene har mer løft på eksos ventilen enn innsugsventilen. Tipper at kamen alene ga meg rundt 60hk. Å dette var ikke noen spesielt radikal kam.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg testa dette på Capricen sin. (79stw)

Han satte på headers, performer innsug,annen kam og lett modifiserte 305 topper.

Den går rimelig godt den. Spes med tanke på kostnadene, 305 topper går jo for noen hudrelapper.

Husker ikker helt men tror han fikk toppene av meg.

Drar på til 5500rpm Men bilen for høyt gira til å få fræs fra 0

Godt fornøyd han!

 

 

ElCamino: Du har sikkert sett den. "Elgen Helge" på bakluka Mattsvart og Gull.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Blackbird

ElCamino: Du har sikkert sett den. "Elgen Helge" på bakluka Mattsvart og Gull.

 

Jepp det har jeg. Kjenner ikke fyren personlig, men vet hvem han er.

Såg en gang at han fjøla den opp torseth-bakken da en audi kom opp på siden. Audien måtte riktig nok bare legge seg inn igjen, men jeg vet ikke om det var 305 toppene sin skyld eller hva det var:)

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener Roppen Racing gikk over kompkammeret og "glatta"noen kanter der. Tror det var fordi 305 har mindre dia.

Rekner med han gikk lett over støpeskjegg og slikt i portene og.

Kan sjekke litt nermere når ej ser dei uti veka.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med smoog motorene er egentlig ikke kompresjonsforholdet, men mangel på en anstendig kamprofil. Bytte av kam kan på en 150hk 305 kan fort gi 70hk, viss du samtidig bytter ventilfjærer.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår