MrDanger Skrevet Mai 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2004 Hei Er det no lits i å sette på 305 topper på em 350? tenker på om det blir mere komp da? er ventilene mindre på en 305 ? Blir det no mere hk av det , hvis ventilene er like? Var en som hadde 305 topper, og en litt kvasseere kam på en 350, og den bilen gikk ganske godt da, så lurer på om det er noe å satse på ? Mange spørsmål dette, håper jeg får mange gode svar på dem :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BOWTIE Skrevet Mai 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2004 Det er vel ikke akkurat noe å anbefale.. De fleste 305 toppene har jo små ventiler, de fleste har 1.72/1.50 (tror jeg, litt usikker på eksos ventilen) mens noen Hiperf. utgaver hadde 1.84/1.50 (tror det gjaldt de som bla satt i Camaro/Trans Am med L69). I tillegg har de små innsug/avgass porter. De fleste 350 toppene har 1.94/1.50 ventiler samt enkelte har vel 2.02/1.60 i tillegg til større porter. Men du vil jo få høyere komp, kanskje for høy tilogmed.... Det du får er jo en motor som sikkert er grei og rapp på veldig lave turtall, men tipper at den begynner å dø rundt 4000 omdr. Såsant du ikke allerede har et sett med bra 305 topper skjønner jeg ikke vitsen med å kjøpe et sett iallefall... Et alternativ til å få økt komp. er jo å få tak i brukte Corvette alu. toppene med 58cc forbrenningskammer, 1.94/1.50 ventiler. Sikkert mange andre her som har innspill på hvordan det vil fungere, det var iallefall en start :) Siter So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2? "Why is it a pair of panties but just one bra?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mai 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2004 Hvor store ventiler er det mulig å ha i sbc? Pontiac har maks 2.11/1.77, får ikke større pga utformingen av forbrenningsromet. Disse er innstalert fra fabrikk så eneste man kan gjøre med Pontiac for å få mer inn via ventilene er å kjøpe noen lengre ventiler. Er vell som smått å regne i forhold til bbc? Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BOWTIE Skrevet Mai 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2004 Originally posted by T/A 455 Hvor store ventiler er det mulig å ha i sbc? Pontiac har maks 2.11/1.77, får ikke større pga utformingen av forbrenningsromet. Disse er innstalert fra fabrikk så eneste man kan gjøre med Pontiac for å få mer inn via ventilene er å kjøpe noen lengre ventiler. Er vell som smått å regne i forhold til bbc? Aner ikke hva max ventilstørrelse med orginale topper er, men er vel mulig å få topper fra andre leverandører til sbc med 2.1/1.65 og til bbc med 2.3/1.9 Siter So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2? "Why is it a pair of panties but just one bra?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Mai 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2004 Jeg også har hørt litt om dette, men det et ingen replacment for displacment(eller hvordan det skrives?) Hvordan var det med størrelsen på kammera i 305 vs. 350 toppene nå igjen? Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BOWTIE Skrevet Mai 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2004 Originally posted by ElCamino Jeg også har hørt litt om dette, men det et ingen replacment for displacment(eller hvordan det skrives?) Hvordan var det med størrelsen på kammera i 305 vs. 350 toppene nå igjen? Forbrenningskammera i 305 toppene, avhengig av modell mellom ca 50-72cc og innsug porter på mellom 155-160cc 350 toppene derimot ligger på mellom 58-76cc og innsug porter på mellom 170-235cc detta blir jo litt ca. tall tatt fra hukommelsen, hehe Siter So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2? "Why is it a pair of panties but just one bra?" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mai 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2004 ser ut som om sbc med største ventilene havner med samme problem som Pontiac, nemelig at eksosventilene er for små. Prøvde meg engang på å ha en dual energy cam i en av Pontiac motorene jeg hadde. Ga en helt syk effektøkning pga at disse kamene har mer løft på eksos ventilen enn innsugsventilen. Tipper at kamen alene ga meg rundt 60hk. Å dette var ikke noen spesielt radikal kam. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flesvik Skrevet Mai 12, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2004 Hvis ventilene er mindre er det vel bedre og bare planslipe toppen og blokka (eller en av delene) for og få bedre komp. det er sikkert billigere, også sette på en bedre kamm. her sliper de topp og blokk: http://www.sylinderservice.com/prisliste2.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrDanger Skrevet Mai 16, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2004 Er det mye å hente da , på å plane toppene, eller er det heller andre tig man bør legge pengene på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blackbird Skrevet Mai 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2004 En kamerat av meg testa dette på Capricen sin. (79stw) Han satte på headers, performer innsug,annen kam og lett modifiserte 305 topper. Den går rimelig godt den. Spes med tanke på kostnadene, 305 topper går jo for noen hudrelapper. Husker ikker helt men tror han fikk toppene av meg. Drar på til 5500rpm Men bilen for høyt gira til å få fræs fra 0 Godt fornøyd han! ElCamino: Du har sikkert sett den. "Elgen Helge" på bakluka Mattsvart og Gull. Siter -71 Vista Cruiser -79 Trans Am Blackbird -96 Suburban 5,7 Vortech X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrDanger Skrevet Mai 16, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2004 Hva slags modder ble gjort på di toppene da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Mai 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2004 Originally posted by Blackbird ElCamino: Du har sikkert sett den. "Elgen Helge" på bakluka Mattsvart og Gull. Jepp det har jeg. Kjenner ikke fyren personlig, men vet hvem han er. Såg en gang at han fjøla den opp torseth-bakken da en audi kom opp på siden. Audien måtte riktig nok bare legge seg inn igjen, men jeg vet ikke om det var 305 toppene sin skyld eller hva det var:) Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blackbird Skrevet Mai 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2004 Mener Roppen Racing gikk over kompkammeret og "glatta"noen kanter der. Tror det var fordi 305 har mindre dia. Rekner med han gikk lett over støpeskjegg og slikt i portene og. Kan sjekke litt nermere når ej ser dei uti veka. Siter -71 Vista Cruiser -79 Trans Am Blackbird -96 Suburban 5,7 Vortech X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mai 17, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 17, 2004 Det største problemet med smoog motorene er egentlig ikke kompresjonsforholdet, men mangel på en anstendig kamprofil. Bytte av kam kan på en 150hk 305 kan fort gi 70hk, viss du samtidig bytter ventilfjærer. Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.