Gå til innhold

850 baklykter på min 242 :)

Ranger emnet

tosk

Anbefalte innlegg

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Evolve

Hvor finner dere motorene deres da? T5 R motorer, T 6 motorer, jeg vil også ha en av disse motorene, men jeg finner da ingen.. Hvor finner dere deres? Noen som har en å selge meg kanskje?

T6 motorer er vel vanskeligere å få tak i enn T5 tror jeg..

T6 er B6284FT, altså, 2.8L twinturbo, r6, doch, 24v.

T5 er B5254FT (tror jeg), enkeltturbo, r6, doch, 20v.

Motoren min (som er lik som den jeg pastet bilde av), er en B6304F, altså nonturbo.

B6304F er 3.0, doch, 24v, r6.

Effekten på motorene er selvsagt litt anderledes.

T5'en ahr vel 240hk tror jeg(?), T6 har 272hk, b6304 har 204hk.

Med en chip og katalysatorfjerning på b6304'en, er den oppe i 240hk og 324nm(est.). Den har 80% av nm på 2000rpm.

Den bilen her: http://www.jossecar.com/

brukte b6304 i org. utførelse. Den hadde vekt på 1000kg og dro 0-100 på 6.5.

Det er mange som modder b6304 om til twinturbo (må senke comp, kan bruke t6 manifoil).

"mange" svensker trimmer dem opp til 5-600hk.

Du har også han norske som var i bilsport: http://www.volvo-power.net/div/242twinturbo.zip

Volvo laget b6304 i sammarbeid med porsches ingeniører og er den nonturbo-motoren som er best i forhold vekt/effekt som volvo har laget. De nyere motorene bruker samme designet.

Det er en del av de nyere typen modulære motorer.

Jeg fant min motor i billisten (http://www.billisten.no), men det er sjeldent de kommer der. Du kan søke på feks http://www.bildelsbasen.se

jeg vet ikke hva du må ut med for en T6 motor i fin stand, 35-40.000kr kanskje?

en b6304 i fin stand, 10-15.000 kanskje? snakker da om komplette motorer!

jeg fikk min med girkasse for 10.000kr, da fra en 95' 960 med ca. 150.000km på telleren. Mangler bunnpanne og oljerør, men elelrs komplett med ledningsnett, hjerner, luftfilterboks, servopumpe + div smådeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Evolve

Hvor finner dere motorene deres da? T5 R motorer, T 6 motorer, jeg vil også ha en av disse motorene, men jeg finner da ingen.. Hvor finner dere deres? Noen som har en å selge meg kanskje?

Kontakter er tingen!:cool: hehe,neida gidder du å kjøre noen mil i sverige kan allt skaffes,skal selv hente en t5 motor til helga.

Har 960 bunnpanne,motorfester,nye v70 innsuget og en 6trinns getrag liggende "på lur".Har en 2000mod 5er delvis i deler i garasjen nå,moro å se hva svenskene bytter ut etter hvert/kommer med nye ting..Har en 91 mod 6er i deler ved siden,kjekt å se hva som er blitt forbedret osv....

850 t5-225hk

850 t5r-240 hk

850r-250 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

t5 motorer koster vel ifra 6000 og oppover,en t6 er vel noe dyrere..

ifra ca 15000 vil jeg tro,en kompis har en,tror den ble cash`a ut for ca 20000......

en komis har forresten en b6304f med turbo i en 242,ligger i deler for øyeblikket men var ca 400hk i den med 0,9 i trykk.skal forsøke å fixe bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxis

t5 motorer koster vel ifra 6000 og oppover,en t6 er vel noe dyrere..

ifra ca 15000 vil jeg tro,en kompis har en,tror den ble cash`a ut for ca 20000......

en komis har forresten en b6304f med turbo i en 242,ligger i deler for øyeblikket men var ca 400hk i den med 0,9 i trykk.skal forsøke å fixe bilder.

hmm, han har vel senket komp?

jeg tror ikke b6284 turbomanifoil får plass uten videre i en 240?

man må vel enten bulke litt i motorrommet eller korte inn litt?

ellers: skal du selge bunnpanne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tosk

nå bynne 242 prsjektet mitt å ta form, skal sette inn volvo 850 lykter bak nå, lr til passe d da, me litt kapping å sveising, for ingen vits å sette de for den skal lakker osc.. bilder kommer :)

-=Potet Racing=-

Du.. når du først holder på med kapping og slikt.

Har du sett mercedes, feks W124?

De har en rå monovisker som er leddet, den går liksom ut i hjørnene.

Jeg har tenkt litt på det, det måtte vel vært mulig å kappet bort litt stål under frontruten (der med luftinntak), laget en skråplate og montert en slik visker?

Man måtte da selvsagt montert et annet panser også, feks fra 850, slik at det gikk opp foran ruten.

Jeg mener det hadde gjort mye for utseende. men selvsagt en del jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

hmm, han har vel senket komp?

jeg tror ikke b6284 turbomanifoil får plass uten videre i en 240?

man må vel enten bulke litt i motorrommet eller korte inn litt?

ellers: skal du selge bunnpanne?

Jepp,var stempler ifra en 2,5 femmerturbo og stålråder først.

Men nå finns 6 stk smidde på hylla vet jeg,men nylig ble det oppdaget sprikker i sylindrene....så...hva som skjer nå er uvisst..

Visst er det plass til t6 grenrør..På denne er det porta t6 grenrør med adapterplate til gamle v70r turboen x2..

ingen bunnpanne til overs,skal kappe og korte inn den jeg har straks nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxis

Jepp,var stempler ifra en 2,5 femmerturbo og stålråder først.

Men nå finns 6 stk smidde på hylla vet jeg,men nylig ble det oppdaget sprikker i sylindrene....så...hva som skjer nå er uvisst..

Visst er det plass til t6 grenrør..På denne er det porta t6 grenrør med adapterplate til gamle v70r turboen x2..

ingen bunnpanne til overs,skal kappe og korte inn den jeg har straks nå...

jeg hørte nå at t6 motoren ikke passet pga. grenrørene. at de måtte tilpasses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

jeg hørte nå at t6 motoren ikke passet pga. grenrørene. at de måtte tilpasses?

Stemmer ikke/kommer ann på hvilke motorfester man lager.

T6n har jo også noen veldig småe og "mongolide" turbos så porting og adapterplate må til for å montere noe fornuftig på dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider