Gå til innhold

wheel spacere

Ranger emnet

acoupe

Anbefalte innlegg

hei !

Vil at bilen min skal bli en breial liten tøffing, og tenkte da på å få hjulene ut mot hjulbuene.

Har tenkt på wheelspacere, kan dette anbefales ? si noe for og mot !

Er en audi coupe dette skal isåfall settes på. Nye hjul er nå på vei, blir 235/40/18. Vil det subbe borti med så store hjul ?

Har fryktelig lite peiling på wheel spacere og trenger derfor litt info om det !

mvh

stian

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at audi har løse hjul bolter og ikke muttere?..

Om dere har det så er det jævli fordel.. På kollevold rally import så kan dere kjøpe spacere fra halv cm til 2cm som koster 110kr stk.

SÅ kjøper dere litt lenger hjulmuttere... dette er å anbefalle!

Har dere derimot hjulMUTTERE der boltene sitter fast i navet så er det litt mere jobb. da må dere presse dem ut og presse inn nye og lengre bolter..

:)

Jeg har spacet min 2 cm forran og 4 cm bak..

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vet jeg ikke., det må du måle selv. om du har akkurat 2 cm til kanten at skjermen. så kan du space ut 1.5cm. da må du kjøpe bolter som er 1.5cm lenger.

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er spacing på mer enn 0,75cm pr hjul (altså totalt 1,5cm sporviddeøkning) forbudt.

På de aller fleste biler er det positiv felgoffset på ca 15-40mm. Grunnen til det er at rett innenfor felganlegget på spindelen sitter hjullageret og det er DER vektbelastningen ideelt sett skal ligge.

Når man minsker offset på felgen (eller bruker spacere) flyttes belastningen utover og vekk fra hjullagrene og over på hjulboltene.

Enhver bolt har mye strekk-styrke men relativt mindre klipp-styrke. Derfor er det en uheldig type påkjenning man øker på boltene.

Den beste måten å fylle hjulhusene max ut på er å øke felgbredden uten endre offset. D.v.s at man øker både utover og innover fra dekkets senterlinje. På noen bil modeller (som f.eks BMW 3-serie før 1992) godtar produsenten at offset minskes på de bredeste felgtypene.

Grunnen er at når felgen blir svært bred vil en mindre forskyvning av offset bety mindre enn tilsvarende forskyvning på en smalere felg.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed på en butikk at de ikke tok ansvaret vist jeg ble stoppet med spacing monter... siden det ikke var lov monter det i norge....:rolleyes:

Hva er rett ? er det lov eller ikke lov ?

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt spacere med Tüv-godkjenning,

desse er godkjente i Norge,

Du må selvsagt fremvise bilen til det Biltilsynet , og

få endringer innført i vognkort.

hvor får jeg kjøpt de... får jeg jeg kjøpt noen som passer boltsirkel 5x108 "Volvo"

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider