Gå til innhold

Flatt batteri!

Ranger emnet

Oleee

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis var ute og lufta Golf'n en liten tur og dro til Coop Mega for å handle, og parkerte bilen. Kom så ut igjen og skulle starte som vanlig, men neeida...ikke en antydning til noe start i det hele tatt, og så at kupélyset begynte å daffe...:(

Var forresten ingen nedover bakker i nærheten, så kompisen min prøvde å dytte bilen bortover så fort han bare kunne, mens jeg hadde clutch'n inne og hadde giret i 2. FIkk litt fart og prøvde så og starte, men det gikk heller ikke..:(

Fikk da tilslutt låne startkabler og fikk start på bilen, men turte ikke å sette på anlegget, så jeg lot vær.. Kom så hjem og lot bilen stå på tomgang, og da la jeg merke til at lysene rundt om på bilen begynte å blinke ujevnt.. Etter 10 min slo jeg av tenninga og prøvde å slå på igjen, men det gjorde den ikke! Akkurat samme situasjon utafor Coop Mega tidligere på kvelden! :(

Hva kan være feilen?

- Dynamo som ikke lader lenger?

- Trenger nytt batteri?

- Tapper strøm fra batteriet når jeg slår av tenninga og lar anlegget gå...?

Har en 1000W RMS forsterker som driver en 800W RMS - kan dette bruke så altfor mye strøm at det tappes fort?

- Koblingsfeil når det gjelder jording eller til + polen?

Er skikkelig newbie i dette, og har aldri vært i en slik situasjon som denne. Har prøvd søkefunksjonen, men der står det for det meste om hvilke batterier som lønner seg å kjøpe osv osv...

Help? helpme

| -My rides- |

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500.- tror jeg han måtte ut med..tror det var uorginal..

På NBS har de både 70 amp og 90 amp..

merkelig nok er 90 amp billigere....:D

http://193.213.24.227:8080/4daction/WA_Home_Page/?Varegruppe=0117&ASP=1006&Type=VW&Model=Golf&Year=1996

der sku det vær no saker..

Men er jo ikke sikkert det er dynamoen som har gått fløyten på din?

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...:rolleyes:

Hvordan sjekker jeg det egentlig, om det er dynamoen som har gått til hælvete? Eller om den faktisk er i orden? Hva med batteriet? How do I know om den er "ødelagt" ?:(

| -My rides- |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Oleee

Hmmm...:rolleyes:

Hvordan sjekker jeg det egentlig, om det er dynamoen som har gått til hælvete? Eller om den faktisk er i orden? Hva med batteriet? How do I know om den er "ødelagt" ?:(

Bruk et voltmeter rett på batteriet. Start bilen og kontroller at den viser minst 14 volt..

Så kan du prøve deg frem og sett på strømkrevende ting som f.eks varmeapparat, stereo + div lys, og øk turtallet til f.eks 2500rpm. Hvis ikke det lader på rundt 14 volt men synker til 12 f.eks så begynner dynamoen å bli sliten.

et annet tips:Med det anlegget ditt anbefaler jeg at du skaffer et sterkere batteri enn det som er oppgitt standard, hvis du ikke har gjort det.

<<KnustEgg>>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Da jeg var på Strømmen igår og fikk hjelp med startkabler og jeg kjørte hjem igjen til Oslo uten problemmer - med andre ord så fungerer dynamoen? Hvis den ikke hadde fungert, så hadde jeg vel aldri kommet meg hjem, right? helpme

Har ladet batteriet mitt i hele dag ved hjelp av en "liten" lader, og prøvde å starte igjen nå for 5 minutter siden, men neeeida.. HELT DØDT! :( Dette tyder vel på med mitt "Einstein" hode, at jeg skal bytte batteri? Har også fylt på vann på batteri... :confused:

| -My rides- |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg at jeg får for nytt batteri.. Hadde 55Ah fra før av type Sønnak. Anbefaling av hva jeg skal gå for? Hørte av en kompis at jeg burde investere meg et batteri med 75Ah?

Spesiellt merke jeg skal gå etter? :)

Tips? helpme

(Dette er skrevet av Oleee by the way...;) )

Mess with the best, Die like the rest... [ KX3M RACING 2004 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har nå anskaffet meg et flunkende nytt batteri fra Torshov..:) Satte det på og bilen startet med en gang, uten problemos.. Men den gang ei..:( Idag skulle jeg ut med en kompis og hans bil, og tenkte å hente en CD fra bilen min. Alarmdioden blinka og gjorde sitt, men det gjorde derimot aldri kontrollen.. Trykka febrilsk på alle slags kombinasjoner på de to knappene :rolleyes: men avkoble alarmen ville den ikke! :mad: Det endte med at jeg låste opp dørene via nøkkel i døra - sentrallåsen! Åpnet døra og det begynte å ule...prøvde febrilsk å stoppe ulinga/alarmen, men neeei, ingen reaksjon.. Så det resulterte at jeg "poppa opp hooden" og tok av batteriskoen på MINUS-polen og da stoppa det opp!

Men så kommer problemmet mitt:

Når jeg setter tilbake batteriskoen på MINUS-polen igjen, begynner det å ule igjen "som VANLIG" :(! Og det stopper ikke opp... Prøver å starte bilen, mens ulinga pågår, men nei...bilen vil ikke starte. Det er tenning og det er lys rundt om, men mer vil den altså ikke!:(

helpme

| -My rides- |

Lenke til kommentar
Del på andre sider