Gå til innhold

Faan hvor bredt dekk man kan ha på 240!

Ranger emnet

tosk

Anbefalte innlegg

satt å leste i STRO boka på skolen i da, sjekk hva som er lovlig å ha på 240 uten å gjøre noe, seff får du ikke plass da:P

Gikk ut fra at orginal standar var 185/70 R14

-355/25 R19

-255/30 R20

-295/30 R19

-335/30 R18

Dette er LOVLIGE dekk dimensjoner :D men du får aldri plass til annet enn 255/30 R20 :D

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tosk

satt å leste i STRO boka på skolen i da, sjekk hva som er lovlig å ha på 240 uten å gjøre noe, seff får du ikke plass da:P

Gikk ut fra at orginal standar var 185/70 R14

-355/25 R19

-255/30 R20

-295/30 R19

-335/30 R18

Dette er LOVLIGE dekk dimensjoner :D men du får aldri plass til annet enn 255/30 R20 :D

altså, om du ikke får plass, er det ikke lovlig.

Begrunnelse:

* Du må ha 10mm klarering til alt

* Dekk kan ikke stikke utenfor skjermen

Det er enda et vilkår:

* rulleomkretsen kan ikke være mer en 5% mindre enn orginaldekkets rulleomkrets.

Jeg regner med ditt utsagn er basert på det siste vilkåret.

altså, om du har riktig ET, skjermbreddet og har riktig sporvidde (innenfor 5% offset, negativ), vil du kunne montere så brede dekk som du bare vil (NESTEN).

Det er nemmelig enda et villkår:

* sporvidden kan ikek overstige en viss sporvidde

Jeg vet ikke hvordan det er med å bygge om til dobble hjul bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

altså, om du ikke får plass, er det ikke lovlig.

Begrunnelse:

* Du må ha 10mm klarering til alt

* Dekk kan ikke stikke utenfor skjermen

Det er enda et vilkår:

* rulleomkretsen kan ikke være mer en 5% mindre enn orginaldekkets rulleomkrets.

Jeg regner med ditt utsagn er basert på det siste vilkåret.

altså, om du har riktig ET, skjermbreddet og har riktig sporvidde (innenfor 5% offset, negativ), vil du kunne montere så brede dekk som du bare vil (NESTEN).

Det er nemmelig enda et villkår:

* sporvidden kan ikek overstige en viss sporvidde

Jeg vet ikke hvordan det er med å bygge om til dobble hjul bak.

Altså du vet helt tydlig ikke hva STRO boken er? d er en bok der du kan lese hva som er lovlig av dimensjoner UT FRA de punktene du ramset opp;)

- V O L V O -

Motormekaniker hos http://www.cylmo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner en som kjører med 10" breie felger på sin 240. Det var visst max han fikk plass til.kjører litt dragrace med den han da.

Og når det gjelder "Loven" så er den egentlig mer å se på som retningslinjer.

BÆNG BÆNG!

Eg blir i godt humør av øl!

Visste du at...

-Menn bommer ikkje på doskåla fordi dei slurver, men for å markere sitt revir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by psychoExtreme

kjenner en som kjører med 10" breie felger på sin 240. Det var visst max han fikk plass til.kjører litt dragrace med den han da.

Og når det gjelder "Loven" så er den egentlig mer å se på som retningslinjer.

BÆNG BÆNG!

10" er da ikke all verden. Til sammenligning fikk jeg 9" på min Golf 2. Og der er nok noen som har pressa 10" på Golf 2 også :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tosk

Altså du vet helt tydlig ikke hva STRO boken er? d er en bok der du kan lese hva som er lovlig av dimensjoner UT FRA de punktene du ramset opp;)

Neinei, STRO boka forteller bare hvilke dekkdimensjoner man kan ha (ut fra originaldimmensjonen) med tanke på rulleomkrets. Sist jeg så ei STRO bok var det ikke satt opp spesifikt for type bil.

har man f.eks 185/70R14 så kan man forandre rulleomkretsen med +-5 prosent (lovlig uten å si fra) og STRO boka forteller rulleomkretsen til de forskjellige dimmensjonene. Så er det bare å regne ut % forskjell mellom original og den du vil ha.

Såklart kan man få godtkjent større avvik enn +-5%, men da må man gjøre dette individuelt og snakke med biltilsyn og få det godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Erik Braseth

Neinei, STRO boka forteller bare hvilke dekkdimensjoner man kan ha (ut fra originaldimmensjonen) med tanke på rulleomkrets. Sist jeg så ei STRO bok var det ikke satt opp spesifikt for type bil.

har man f.eks 185/70R14 så kan man forandre rulleomkretsen med +-5 prosent (lovlig uten å si fra) og STRO boka forteller rulleomkretsen til de forskjellige dimmensjonene. Så er det bare å regne ut % forskjell mellom original og den du vil ha.

Såklart kan man få godtkjent større avvik enn +-5%, men da må man gjøre dette individuelt og snakke med biltilsyn og få det godkjent.

Helt enig med deg! STRO boka fortelle ikke spesifikt om biltype vist den ikke er forandret etter siste gang jeg så i den...

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider