Gå til innhold

Byttet luftfilter

Ranger emnet

Genetic

Anbefalte innlegg

• Svar 176
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

eu-kontroll skal være helt greit med et slikt filter.

det eneste er jo at du har "trimma" bilen litt da.... så man kan kanskje treffe på noen vrange kontrollører...hvem vet? ;)

jeg har i hvertfall vist sikkert 20 biler med sånt filter uten at det har vært noe problem (også på forskjellige kontrollsteder)....

skulle de sagt noe er det minimalt med jobb for å sette det tilbake originalt igjen...ikke sant!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig likegyldig hvordan luftfilter enn bruker, sålenge det er noe som filtrerer luften som skal inn i motoren. Det er vel litt feil å påstå at en trimmer motoren ved å montere luftfilter, fordi en forandrer ikke på noen av motoren "fysiske bestanddeler". Dessuten, mener det er en 10% regel. Men, ingen luftfilter som gir mer enn maks en 1/2 hk. Eneste er vel at en hjelper motoren til å "puste" bedre!

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by B.T.i

Er vel egentlig likegyldig hvordan luftfilter enn bruker, sålenge det er noe som filtrerer luften som skal inn i motoren. Det er vel litt feil å påstå at en trimmer motoren ved å montere luftfilter, fordi en forandrer ikke på noen av motoren "fysiske bestanddeler". Dessuten, mener det er en 10% regel. Men, ingen luftfilter som gir mer enn maks en 1/2 hk. Eneste er vel at en hjelper motoren til å "puste" bedre!

Er ikke alltid ting er så likegyldig... har man forandret på noe blir ofte kontrollørene (spes på biltilsynet spør du meg) oppmerksomme... og det ene kan føre det andre med seg...

Det går ann å trimme en bil uten at det synes voldsomt (kam??) men det er først når det synes under motorrommet at de har lyst til å "pirke" litt mer...kanskje de finner noe vettu... (Et montert luftfilter er jo synlig nok...)

Skrev "trimming" i parantes så at jeg har påstått det er ikke tilfelle.

Når jeg har vist biler med sånt filteroppsett har jeg alltid lagt merke til at de kikker en "ekstra runde" rundt i motorrommet for å se om de finner mer "trim".... mon tro om de leter etter turbo og IC...hehe.

Ellers så mener jeg å huske at jeg fikk mer en 1/2 hk ut av VR6`n i "benken" med K/N-filter .... ;)

Ha en fin dag videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volke Vogn

Er ikke alltid ting er så likegyldig... har man forandret på noe blir ofte kontrollørene (spes på biltilsynet spør du meg) oppmerksomme... og det ene kan føre det andre med seg...

Det går ann å trimme en bil uten at det synes voldsomt (kam??) men det er først når det synes under motorrommet at de har lyst til å "pirke" litt mer...kanskje de finner noe vettu... (Et montert luftfilter er jo synlig nok...)

Skrev "trimming" i parantes så at jeg har påstått det er ikke tilfelle.

Når jeg har vist biler med sånt filteroppsett har jeg alltid lagt merke til at de kikker en "ekstra runde" rundt i motorrommet for å se om de finner mer "trim".... mon tro om de leter etter turbo og IC...hehe.

Ellers så mener jeg å huske at jeg fikk mer en 1/2 hk ut av VR6`n i "benken" med K/N-filter .... ;)

Ha en fin dag videre!

Ikke misforstå, du har et godt poeng:) Men i Mono sitt tilfelle er det ikke noe problem, ikke for meg heller forsåvidt! Litt verre hvis motorrommet er fullt av silikonslanger, en -Cooler osv.

Men, for å svare på spørsmålet hans: Bare slangene ikke henger og slenger så skal det nok gå bra!

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, da var filteret prøvemontert og kjørt med, deilig lyd, men skal lyden bare komme ved pådrag? dvs, kommer ikke før jeg begynner å fra på 2dre giret, og viss jeg girer ned fra 4 til 3 så lager det ikke lyd før ca 2500rpm. var 3" åpning på luftfilteret rett inn på 2.5" så jeg strammet bare ekstra godt til med slange klemma, får kjøpe meg en overgang i morgen og noen flexi rør.

Luftfilter%205.JPG

Som dere ser nedenfor så er filteret desverre for stort til å monteres helt inntil "VW Boksen" så jeg må plassere den der hvor ramma til den orginale luftfilter boksen er.

Luftfilter%201.JPG

vil dette ha noe og si? og skal jeg tette noen av disse rørene på bildet nedenfor? hvordan fungerer dette spjeldet?

Luftfilter%204.JPG

tror jeg hadde flere spørsmål, men glemte dem :rolleyes:

VW Volf Mk3

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mono

vel, da var filteret prøvemontert og kjørt med, deilig lyd, men skal lyden bare komme ved pådrag? dvs, kommer ikke før jeg begynner å fra på 2dre giret, og viss jeg girer ned fra 4 til 3 så lager det ikke lyd før ca 2500rpm. var 3" åpning på luftfilteret rett inn på 2.5" så jeg strammet bare ekstra godt til med slange klemma, får kjøpe meg en overgang i morgen og noen flexi rør.

vil dette ha noe og si? og skal jeg tette noen av disse rørene på bildet nedenfor? hvordan fungerer dette spjeldet?

Samme greia er det hos meg, lyden kommer kun ved pådrag, når motoren suger maks. Det spjeldet er vakum styrt, åpner seg når motoren er så så varm(Rett meg hvis feil). Jeg tok ut hele dritten da jeg brukte kon filter og plomberte den tynne vakumslangen.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg fått tak i overgang fra 3" til 2.5" i stål, men må på jobb og leke meg litt med vinkelsliperen før jeg får montert det, ble litt for langt. har også tenkt til å lage en plate til å legge i ramma på luftfilter boksen, og foliere denne, men så kommer spørsmålet, hvilket materiale er best å bruke? har 1.5mm alu plater og 3 og 5 mm PVC plater, noen i hardplast og noen i "porøs" som jeg kan skjære med kniv. håper på raskt svar, dra på jobb for å mekke dette rett etter middagen =)

VW Volf Mk3

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider