Gå til innhold

Byttet luftfilter

Ranger emnet


Genetic

Anbefalte innlegg

Originally posted by B.T.i

Spesielt på biler med eksosmanifold på samme side som luftfiltret er det viktig å skjerme luftfiltret, den varme luftstrømmen fra radiator er ikke helt "sunn" den heller!

 

Derfor er det "viktig" med skjold rundt kon-filteret, right? :) Slik at det skjermer "bort" varmen... Eller har jeg ikke forstått det riktig?

| -My rides- |

 

 

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 176
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stemmer det Ole. Men på våre biler ligger manifoilen i bakkant, så da blir det ikke så sinnsykt varmt framme ved filteret.

 

Dessuten hvis du har slange for fartsluft mot filteret trenger du ikke bekymre deg så mye for varmen -men klart at ett varmeskjold vil være bra for syns skyld.

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Da forstod jeg det riktig da! Men hvordan eblir "Blueboy's løsning" på våre motorer da, med tanke på alu-rør/metall-rør?! :confused:

 

Jeg må se på motorrommet ditt en gang Geir, hehe..:)

| -My rides- |

 

 

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke denne diskusjonen med hva slags rør man ikke kan bruke for filteret.. selv bruker jeg det originale røret fram til luftmassemåleren og med en overgang til konfilteret.

Har så en flexislange som gir fartsluft til det fra grillen.

 

Når motoren jobber og suger luft via filteret og igjennom røret til innsugningsmanifoilen vil jo luften kjøle ned røret innvendig.

Når røret blir varmt er det jo pga strålevarmen fra motoren og det vil aldri bli så varmt under kjøring at det har noe særlig innvirkning på luften som passerer igjennom.

 

Det ser jo mye mye bedre ut med f.eks ett power-rohr i aluminium enn den originale svarte plasten, men jeg nekter å tro at det har noe som helst å si på effekten. Er ikke så mange desimetrene med rør luften skal igjennom.

 

Klart at røret blir grisevarmt når du stopper etter å ha kjørt hardt -alt under panseret blir jo det fordi det ikke lengere er noe kjøling.

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng ClusterOne

 

Eneste som er greia er at filteret ikke skal suge varmluft. Altså ikke varmlufta rett fra motoren, men at man har et slags inntak som fører kaldluft opp til filteret. Lufta skal jo da gå så fort gjennom at det ikke rekker å bli særlig varmt før det blir blanda med bensin. Og ihvertfall hvis man har et varmeskjold i tillegg.

[ ] 1995 VW Golf GL

[ ] 1985 VW Golf CL (delebil)

[ ] 1983 VW Golf GTI [Prosjekt Tråd]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ClusterOne

Jeg skjønner ikke denne diskusjonen med hva slags rør man ikke kan bruke for filteret.. selv bruker jeg det originale røret fram til luftmassemåleren og med en overgang til konfilteret.

Har så en flexislange som gir fartsluft til det fra grillen.

 

Når motoren jobber og suger luft via filteret og igjennom røret til innsugningsmanifoilen vil jo luften kjøle ned røret innvendig.

Når røret blir varmt er det jo pga strålevarmen fra motoren og det vil aldri bli så varmt under kjøring at det har noe særlig innvirkning på luften som passerer igjennom.

 

Det ser jo mye mye bedre ut med f.eks ett power-rohr i aluminium enn den originale svarte plasten, men jeg nekter å tro at det har noe som helst å si på effekten. Er ikke så mange desimetrene med rør luften skal igjennom.

 

Klart at røret blir grisevarmt når du stopper etter å ha kjørt hardt -alt under panseret blir jo det fordi det ikke lengere er noe kjøling.

 

effekt? nei men lyd ;)

i alle fall en gti jeg hørte vill lyd så håra reisa seg på ryggen..

 

vemund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedtur, var hos VW/Audi på Jessheim for å bestille sideskjørt, men det er en del de ikke har på hovedlagret å det tar en uke å få det fra Tyskland, så da blir det stygge kanaler en stund til :( skal hvertfall prøve å ta på noe rust stopp å lakke over med farge, blir sikkert ikke helt bra men, det får gå..

 

Får Simons effektanlegg i mårra, det blir kos :D enda mer grom lyd på bilen... hehe

 

Når det gjeller Streetmeet på Jessheim så kommer jeg bare til å stikke en tur innom, er grill party samma kvelden hos brodern, svigerinna har bursdag samma dagen også, må nesten prioritere det.. Men det kan jo hende dere ser bilen cruise forbi :D hehe

spammer.gif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder av det du holdte på med igår da Genetic? :) :rolleyes:

 

Syns du har oppdateringer på bilen annenhver dag jeg, hehe...men det er helt toppers det da! :D

| -My rides- |

 

 

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mandel

tror han la noen bilder fra arbeidet i går under tråden : "endelig noen bilder av bilen min"..

 

driver og tilpasser rør jeg også nå..detta blir kanon bra :D

kommi no lenger med demontering av speilet ole?

 

Jeg mener det var Logico jeg, som slang ut noen bilder av motorrommet hans? ;) Så vi venter fortsatt i spenning her Genetic! :)

 

Legg ut bilder av arbeidet ditt da Mandel! :) Skal ut i bilen etterpå ikveld og se på speilet, så det blir sikkert bra! Håper det ordner seg..

 

Btw: Fikk du penga dine? :)

| -My rides- |

 

 

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et power rør har flere fordeler; det holder en fast fasong, i motsetning til de orginale rørene som ofte mister strukturen etter noen år, dette skal visstnok forårsake turbulens eller noe?

Det ser bra ut, og kombinert med kon filter eller borret filterboks, gir det fin lyd!

 

Når det gjelder fartsluft, så er det ikke smart å bare legge en slange rett til filteret, hvis en legger slangen veldig lavt i fronten, kan en risikere å få en god del dritt inn(sand,vann osv), spesielt vann har en uheldig effekt på motoren:D

jeg ville lagt den mot grillen eller investert i luftinntak der tåkelysene står! En kan også legge en nylon/netting/kjerringstrømpe over endene for å hindre den verste dritten!

 

Har selv luftinntak foran, men har ikke fått gjort noe med slanger ennå, kommer senere!

 

Forfra_Front.jpg

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg skjønner, så fester du (flexi) røret der du har luftinntak istdedenfor tåkelys? Genialt det da..:)

 

Men for meg som ikke har det luftinntaket, og vil ha tåkelys...burde jeg legge opp et rør ved grillen? For hvis jeg legger røret der tuta sitter, så forårsaker det "naturproblemmer" når jeg kjører i regn/snø u name it...right? :(

| -My rides- |

 

 

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser de fleste her inne har satt luftfilteret på orginalslangen som går ifra vw "boksen" rett før innsug..

da jeg kjøpte mitt greenfilterkit, stod det i bruksanvisningen at man skulle montere det så nærme innsug som mulig.,det var en tegning som viste at man ikke skulle bruke orginalrøret, men bare skru det rett på den runde vw "boksen"..jeg fulgte bruksanvisningen, og satte det på helt innved, men da suger det jo såklart varm luft..

Da jeg monterte dette kittet ble jeg veldig overrasket over hvordan det forandret bilen i henhold til det og slippe clutch og gasse.,,

når orginalfilteret i boksen satt på var bilen veldig hakkete i aksen

og utrolig slitsom og kjøre med fordi det hoppet i mellom girene, og var ujenvt..

men når jegf monterte det såpass langt innved ble hakkingen borte, og de velkjente kenegrusprettene til golf ble også borte..

så i dag tenkte jeg og prøve og se om det virkelig var så stor forskjell, så jeg skrudde på den orginale slangen, og skrudde på filteret ytterst på dette røret.. med ett var bilen like hompete og hakkete, nesten umulig og slippe clutchen uten at den begynte og hakke..

skrudde på igjen filteret helt innved boksen med vw logoen på, og nå går den like godt igjen...dessuten er lyden helt ekstrem i forhold til hvordan det lød når orginalrøret satt på..

 

men jeg har jo fremdels problemet med den varme lufta,,så nå tenkte jeg og lage et flexi rør som strekker seg fra fronten av bilen, helt opp til filteret, for så og "kapsle" inn filteret i dette røret ved hjelp av en trakt eller noe i den duren..

(legger ved tegning strax, om hvordan jeg hadde tenk meg dette..

 

mvh mandel

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår