Gå til innhold

BMW E28 520i. Bra bil?

Ranger emnet


FlyingVeeVee

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Venter på oppkjøring nå om en måneds tid og når man har lappen vil man jo også ha en bil. Har funnet ut at det MÅ være noe tysk noe (noe annet er uaktuelt). Foreløpig står det mellom Audi og BMW. Har siklet mye på Audi 80, men kunne også tenke meg en BMW. Da helst med sekser. Fant en 1983 modell 520i på AutoDB til 15.000,- Den hadde gått 231.000km. Det er lite eller ingen rust på den og fremstår som nesten strøken. Etter det jeg har sett på bildene er førersetet byttet og det er et lite hakk i rattet. Det jeg lurer på er om det vil være noe å satse på som første bil. Jeg har lite peiling på biler, men er ikke redd for å lære å mekke. Hva med bensinforbruk? Komfort? Generelle kommentarer? Ting jeg bør passe på? Jeg har ikke tenkt til å raukjøre den og heller ikke style den. Den skal brukes som en bruksbil og holdes pent.

 

Det store spørsmålet mitt er; duger den?

 

Takker for svar.

 

Mvh. FlyingVeeVee

 

Link til bilen.

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Bilen går til nærmere 700000km hvis den er behandlet pent fra dag 1

- God komfort

- Bruker mer bensin enn dagens biler med samme motorstr, men ikke avskrekkende

- Sjekk etter rust i kanaler. (Ta en god sjekk i baggasjerommet i siderommene og ved stepphjulet) Hvis det er ingen (lite) rust så er dette en bra antydning på bilens stand

 

Mitt beste råd er å låne bilen mer enn ett kvarter rundt hjørnet. Spør om du får låne den ett par timer, kjør ut på veien og dra den på alle girkombinasjoner (3 gir og turtall til topp i slapp oppoverbakke f.eks) + + +

 

Bilen ser veldig bra ut og prisen er ikke verste men du kan sikkert prute den ned til å dekke omregisteringsavgiften inn i kr 15000.

Spør samtidig selger om og når bremser, reim og lign slitedeler er skiftet hvis ikke det kommer servicehefte med.

 

Sjekk at dekkene er bra, kjedelig å må kjøpe nye dekk når du kjøper bruksbil til 15000.

 

BMW er BMW og min personlige mening er at du får mer kjørekomfort og bil i dette enn en Audi 80

 

Denne bilen er forøvrig bortimot en klassiker så en BMW entusiast sikler etter denne på gaten. Jeg har lyst på en slik til vinter. Må først kvitte meg med en E30 316i 1990 (hint hint)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Hmm... Siden denne bilen er et ettertraktet objekt for entusiaster, så er det noe som sier meg at den ikke blir lenge til salgs. Søren au. Det virker som om det er vanskelig og finne pene eksemplarer av denne typen.

 

Du skriver at den bruker mye bensin. Hvor mye?

 

Jeg kommer iallefall ikke til å kjøpe en bil hvis jeg ikke får prøve den en tur. Skal ta med meg en kamerat som har peiling også. Er det lurt å kjøre til NAF og betale for å sjekke den?

 

Mvh. FlyingVeeVee

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en E28 520 så har vel ikke den rekke 6? den minste rekke 6 er vel 525. Jeg har sitti å sett litt på E28 annonser i det siste fordi vi er en liten gjeng som har kjøpt oss E28r som lekebiler. forhåpentligvis litt drifting etterhvert når vi kommer i gang.

 

vi har 4 stk E28 og 1 stk E12, (1973 mod 5 serie) 3 528 og en 535. Nok om det.

 

Min 535 fikk jeg for 10000,- litt flaks egentlig da. Den har jeg hatt 2-3 mnd nå, har fungert veldig bra, det er bare jeg som har klart å kjøre i stykker en del ting. Diffbremsen tok kvelden, bunnpanna sprakk, alle bunnpannene på E28 rekke6 ser ut til å være sprekt og sveiset og limt gjennom årene, studer bunnpanna hvis du vil ha rekke 6, vet ikke hvor dyr den er, min hadde sprekk og lakk som en sil, så jeg bytta med en av de andre som var sveisa fra før.

 

girspaken er sikkert skikkelig rørepinne, det er den på alle våre, det er ganske greit å fikse, det er bare slark i masse stygge ledd under bilen der. Ikke veldig imponerende design forøvrig. Men ble greit når jeg fikk bytta litt nips. Girkassa ellers virker veldig bra, og har godt rykte på seg etter det jeg har hørt.

 

Jeg syns ikke det var imponerende at jeg knakk krengestagfestene bak på bilen, de er laget av støpt aluminium. Skikkelig møkk, de fleste krengestagene pleier å være hengt opp med skikkelig bolter.

 

Det er lett å kjenne om foringene i forstillinga er ferdige hvis du tar en prøvetur, det er forøvrig enkelt å se og, men hvis du klemmer bremsen litt hardt og fort inn, du trenger ikke låse hjulene, men du kjenner at forstillinga klunker og beveger seg, så blir det litt vibrasjoner hvis det er slitt. Det er min, neste på lista.

 

Vi har rust på dempertårnene forann på alle bilene våre. Det ser ut til å være en standard greie.

 

Hvis det ikke følger med 15" felger, så er det trekk i prisen. 14" felger er jævli å kjøre på. Og jeg er ikke en av de som liker lav profil, hvertfall ikke på denne bilen, så det er ikke derfor jeg nevner det.

 

Har bilen hengerfeste bør du sikte langs siden på bilen for å se om baken på bilen henger litt, da er det bulker på bakskjermene, de er litt myke i rævva. Det skal være masse stag i forbindelse med hengerfeste.

 

min 535 bruker konstant 1.14 l på mila, blandet kjøring. Det går sikkert ann å kjøre mere økonomisk enn det jeg gjør da, han jeg kjøpte den av påsto den skulle gå på litern. Vet ikke jeg.

 

Vi kjøpte vel 3 528r for 2000,- 4000,- og 5000,- tror jeg. i varierende stand. den til 2000 er bare delebil og gjennomrusta, de to andre er helt greie litt slitte bruksbiler. for 10 til 15k mener jeg det burde være mulig å få en helt grei 528.

 

Bilen er fin å kjøre, men jeg syns min bil har vært litt skuffende teknisk, med sprekker og ting som knekker og raser, og dill og dall, bilen er jo gammel, men jeg har hatt andre gamle biler som har vært litt greier å ha med å gjøre. Men alikevel så har jeg ikke noe problem med å anbefale noen å kjøpe bilen, veldig behagelig å kjøre, fint drag, fin lyd, god sittestilling, masse justeringer, teleskopratt. Den vinner over Audi på komfort og stille kupe. Men hvis jeg skulle dratt på lang tur med en 20 år gammel audi eller en 20 år gammel BMW så hadde jeg valgt Audi, føler at de er mere robuste, driftsikre, men muligens kjedeligere på noen områder, med litt mindre komfort.

 

Bakhjulstrekk er jo myye morsommere en framhjulstrekk og da.

 

Ikke tenk på at entusiastene stikker av med E28ene :) tror ikke det har tatt av helt enda.

 

Hadde forresten hatt en Audi 80 som jeg installerte 2.2 5E motor i, hvis det ikke er så nøye for deg om det er framhjulstrekk eller bakhjulstrekk, så tror jeg kanskje at jeg hadde vurdert Audi 90/80/eller Coupe framfor E28, kan bare prate om Audi fram til 87 har ikke vært noe særlig borti de etter, skulle gjerne hatt Audi jeg, bare dumt de ikke har rwd biler. Du må jo ha rekke 5 hvis du skal ha Audi da. 2.0 eller 2.2, grom lyd!.

 

Det er ikke lett å skrive en saklig vurdering av biler, det glir jo ofte litt følelser inn i bildet her, så du må ta alt med en klype salt, lykke til med bilkjøpet.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis det er en E28 520 så har vel ikke den rekke 6? den minste rekke 6 er vel 525."

 

Neida, 520i er også rekkesekser! De eneste BMW E28 uten rekkesekser er BMW 518/518I.

 

Angående bensinforbruk, er du snill på gassen så holder den seg bra på rundt en liter på mila! -den er ganske glad i bensin. mulig du får din lavere, det avhenger litt av kjørestil og dårlige vaner også! (jeg lider ikke av "økonomisk gasspedal-syndromet) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vladnag

"Hvis det er en E28 520 så har vel ikke den rekke 6? den minste rekke 6 er vel 525."

 

Neida, 520i er også rekkesekser! De eneste BMW E28 uten rekkesekser er BMW 518/518I.

 

Angående bensinforbruk, er du snill på gassen så holder den seg bra på rundt en liter på mila! -den er ganske glad i bensin. mulig du får din lavere, det avhenger litt av kjørestil og dårlige vaner også! (jeg lider ikke av "økonomisk gasspedal-syndromet) :D

 

Ok, da er det vel M20 blokka da? og ikke M30 blokka, trodde M30 blokka bare gikk ned til 2.5 liter.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hersker Hans: Hmmm... Det var da veldig mye tull du ramset opp. Bunnpanne, foringer og girkasse... Er det vanskelig å fikse? Og ikke minst; koster det mye?

 

Joda. Bakhjulstrekk er gøyere enn forhjulstrekk... Til og med jeg som ikke har fått lappen enda har erfart det ;) Men jeg kommer ikke til å raukjøre bilen min.

 

Du knakk krengestagsfestene sier du. Er det fordi du har kjørt den istykker eller er det fordi denne bilen har en svakhet der?

 

Mvh. FlyingVeeVee

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min 518 for 5000! Den er helt strøken, hadde gått 175000, fin i lakken og fusker ikke.. Tilogmed interiøret er helt, forsetene er ikke "brukt" fordi det har vært setetrekk på de siden dag 1 ;).. Morsommere bil, mer kvalitet får man ikke til 5000 tror jeg! :) (sladdebrakke på regnføre)

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by FlyingVeeVee

Hersker Hans: Hmmm... Det var da veldig mye tull du ramset opp. Bunnpanne, foringer og girkasse... Er det vanskelig å fikse? Og ikke minst; koster det mye?

 

Joda. Bakhjulstrekk er gøyere enn forhjulstrekk... Til og med jeg som ikke har fått lappen enda har erfart det ;) Men jeg kommer ikke til å raukjøre bilen min.

 

Du knakk krengestagsfestene sier du. Er det fordi du har kjørt den istykker eller er det fordi denne bilen har en svakhet der?

 

Mvh. FlyingVeeVee

 

Bunnpanna koster sikker litt. Og er jo litt jobb å bytte, du skrev jo at du hadde lyst til å mekke så da er jo E28 bra bil, masse mekking, kan du mekke blir det jo ikke så dyrt, det er ikke vanskelig å bytte bunnpanne, bare litt pes, måtte løsne masse drit, og heise motoren litt opp for å få den løs. Foringer er jo heller ikke dyrt, bare masse jobb å bytte. Girkasse overføringene irriterte meg, litt dårlig design. 2 giret mitt er vanskelig å få inn om dagen, virker som om girkassa begynner å knele litt, synkringer eller noe. Jeg syns bilen er morsom, jeg er bare ikke imponert over holdbarheten, sammenlignet med andre gamle biler som jeg har kjørt like hardt. Jeg syns ikke det skal være mulig å kjøre i stykker et krengestag annet enn at man kan slite litt foringer, men jeg har vel kanskje gjort det. diffsperra kjørte jeg i stykker veldig fort, men den var nok slitt. Så er det jo ikke kjempesexy med den sprikende bakstillinga når man senker bilen heller, men det kan man visst justere på. jaja.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår