Gå til innhold

Her er det norske reglementet for drifting! (oppdatert 27.09.2006)

Ranger emnet


Shakotan

Anbefalte innlegg

Ettersom drifting offisiellt vil bli tatt opp som egen gren i NBF fra 2007 har vi finpusset litt på både teknisk reglement og konkurransereglement.

 

Det tekniske reglementet gjelder for Pro klassen. For Club er foreløpig ikke satt opp noe reglement, da dette skal være en klasse for alle som vil prøve seg. Det vil heller bli tatt skjønnsmessige vurderinger under teknisk kontroll for å luke ut biler som er i uforsvarlig stand.

 

Det er også snakk om å innføre et ekstra stag for de som har bur som går rundt dashbordet. Kravet vil i så tilfelle være et avtagbart stag som går fra knekken rundt dashbordet og ned til gulvfestet til hovedbøylen. Men dette kommer vi tilbake til.

 

Har dere spørsmål er det bare å spørre i denne tråden.

 

--------------------------------

 

Teknisk reglement for Drifting (med forbehold om små endringer)

 

1. Bil

Alle serieproduserte biler som oppfyller kravene i teknisk reglement.

 

2. Motor

Fri trimming

 

2.1 Smøring

Tørrsump og oljekjøler får monteres. Oljetanker/oljekjøler får ikke monteres utenfor bilens hovedstruktur om de ikke er beskyttet av en kollisjonssikker konstruksjon. Trykksatte oljeledninger skal ha koblinger av fast type, alt. rillede tilkoblinger med slangeklemmer. Forøvrig fritt.

 

2.2 Oljeoppsamler

Jfr. NSR § 307 J

 

2.3 Kjøling

Fritt, men skal monteres innenfor karosseriets begrensninger. Dog ikke inne i kupèen.

 

2.4 Eksos

Fritt. Støy maks. 100dB(A) målt i henhold til NSR § 303. NBF kan i visse tilfeller gi dispensasjon.

 

3. Bensinsystem

Fri plassering av sikkerhetstank innenfor bilens sikkerhetssone. Drivstoff er fritt.

 

3.1 Lystgass

Lystgass flasker skal være fast montert og utstyrt med sikkerhetsventil. Flaskene skal være stemplet “DOT 1800 pound” trykklasse. Dersom flaskene er montert i kupe skal stengekranene lett kunne opereres av fører. Slanger skal være høytrykk “steel braided”. Oppvarming av flaskene er kun tillatt ved bruk av originale varmebelter fra systemets produsent.

 

4. Drivverk

Alle biler må ha bakhjulstrekk. Firehjulsdrevne biler som er bygget in til bakhjulstrekk er tillatt. Forhjulsdrevne biler eller biler som originalt ble levert med forhjulstrekk er ikke tillatt, men kan i spesielle tilfeller få dispensasjon.

 

4.1 Girkasse, differensial, clutch, drivaksler

Fritt.

 

5. Hjuloppheng

Fritt. Innfestinger får flyttes eller modifiseres og ekstra stag får monteres

 

6. Bremser og hjul

6. 1 Bremser

To-krets bremsesystem. Ellers fritt. ABS kan fjernes.

 

6.2 Felger

Fritt.

 

6.3 Dekk

Det skal brukes dekk beregnet for gatebruk. Det er ikke tillatt med såkalte R-dekk.

 

7. Betjeningshendler

7.1 Pedaler

Fritt. Pedalboks er tillatt.

 

7.2 Håndbrems

Fritt. Hydraulisk håndbrekk er tillatt

 

7.3 Girspak

Fritt. Såkalt ”short shift” er tillatt.

 

7.4 Ratt

Fritt.

 

8. Karosseri

Bilens karosseri skal være rettet og pent lakkert før hvert stevne. Åpne biler må ha hardtop montert.

 

8.1 Dører, panser, skjermer og bakluke

Materiale er fritt hvis den originale form er beholdt. Skjermbreddere og annen styling får monteres. Karosseridetaljer får byttes mot tilsvarende i karbonfiber, glassfiberarmert plast eller aluminium, dog får ikke den bærende konstruksjon påvirkes.

 

8.2 Støtfanger

Fritt.

 

8.3 Spoilere

Fritt.

 

8.4 Ruter

Frontruten skal være av laminert glass eller polykarbonat plast min. 5 mm tykk. I de resterende ruter er materialet fritt, men rutene skal være gjennomsiktige og i original størrelse.

 

8.5 Speil

Bilen må ha ett eller flere speil som gir føreren tilstrekkelig utsyn bakover

 

8.6 Tauekroker

Jfr. NSR § 307

 

8.7 Brannvegg

Jfr. NSR § pkt. 9.3

 

9. Kupé

Reservehjul kan fjernes, ratt og stoler kan byttes. Det skal være to seter. Innredning kan demonteres.

 

10. Elektrisk

Det elektriske systemet er fritt, men bilen må ha fungerende lys i hendhold til kjøretøyforskriftene. Varmeapparat må være inntakt, men trenger ikke å være orginalt. Elektriske vinduer, speil, soltak, aircondition etc. får fjernes.

 

10.1 Batteri

Er batteriet plassert i kupéen, må det dekkes med et isolerende og lekkasjefritt materiale. Batteriet skal være godt festet. Batteripolene skal være isolert for å forhindre kortslutning.

 

10.2 Hovedstrømbryter

Hovedstrømbryter i henhold til NSR § 307A er påbudt.

 

11 Sikkerhetsutstyr

11.1 Beskyttelsesbur

Beskyttelsesbur med dørstrever på førerside og 2 strevere bakover fra bøylens høyeste del. Min. 6 innfestninger til karosseriet i henhold til NSR § 304. Bøylen skal være bygget i henhold til byggetegningene i bilsportsboka og i de materialer som er spesifisert der. Alternativt kan bur være fra en godkjent burbygger og utstyrt med sertifikat fra denne. På de steder der fører kan komme i kontakt med velteburet, skal det monteres beskyttelsespolstring. NBF kan etter skriftlig søknad godkjenne individuelle løsninger.

 

11.2. Sikkerhetseler

Minimum 4 punkts sele med sentral lås i henhold til NSR § 304.8. Det er tillatt å lage hull i setet for beltet.

 

11.3. Førerstol

Fritt. Stolen bør være av konkurransetype med integrert nakkestøtte. Alternativt skal en nakkestøtte monteres i linje med og maks. 50 mm bak førerens hode når denne sitter i normal kjørestilling. Den skal være utført slik at hodet ikke kan komme mellom nakkestøtten og bøylen eller karosseri/chassis, jfr. NSR § 304.9.

 

11.4 Brannslukker

Anbefales i henhold til NSR § 304 pkt. 10.

 

12 Dekor

12.1 Startnummer

Startnummer skal plasseres i bakre sideruter og i frontrutens ene øvre hjørne slik at det er godt synlig. Føreren beholder samme startnummer gjennom hele sesongen.

 

12.2 Navn

Førerens navn skal stå sammen med startnummer i bakre siderute.

 

12.3 Reklame

Reklame kan plasseres hvor som helst på karosseriet og skal være fagmessig utført. Reklame er tillatt på ruter, men føreren skal ha god sikt ut av fremre sideruter og frontrute.

 

--------------------------------

 

Konkurranseregelverk for Drifting (med forbehold om små endringer)

 

1. Hva er drifting?

 

Drifting er en ferdighetskonkurranse med bil der målet er å kontrollere en bil i sladd gjennom en seksjon med svinger. Konkurransen dømmes ved at et dommerpanel gir poeng utifra følgende kriterier: hastighet, sporvalg, vinkel og showfaktor.

 

Drifting er pr. i dag den raskest voksende bilsportsgrenen i verden. Sporten fikk sitt første profesjonelle mesterskap i Japan i 2000. Pr. 2006 kjøres det mesterskap over hele verden. Aller størst har sporten blitt i USA der samtlige runder i det amerikanske mesterskapet vises på ESPN og flere bilprodusenter stiller med fabrikksteam. Hovedårsaken til at drifting har blitt så populært er sportens inkluderende og underholdene natur. Drifting henvender seg til et mye større publikum enn ordinær bilsport og er således svært levedyktig i vårt moderne samfunn. Løpsformatet er heftig og intenst og foregår på et relativt begrenset geografisk område. Dermed er sporten både enkel og rimelig å

arrangere, samt veldig tilgjengelig for publikum.

 

Drifting er ikke en hastighetskonkurranse i seg selv, men sporvalg og fart er i aller høyeste grad en faktor. Mer om dette under avsnitt 2.

 

2. Dømming

Drifting dømmes av et panel med dommere, normalt tre stykker. Disse skal bedømme hver deltaker utifra følgende kriterier:

 

Hastighet: Deltakerne skal til enhver tid presse sitt kjøretøy til det ytterste og til enhver tid ha så høy hastighet som mulig. Spesielt legges det vekt på at deltakerne har høy inngangshastighet.

 

Sporvalg: I alle konkurranser skal det settes opp kjegler som markerer tangeringspunkter. For å tangere disse må deltakerne kjøre korrekt idealspor. Dersom man ikke klarer å tangere innenfor 50cm av disse kjeglene vil man få trekk i poeng.

 

Vinkel: Med vinkel menes kjøretøyets vinkel i forhold til fartsretningen. Dess større vinkel, dess flere poeng. Dog må ikke vinkelen bli så stor at hastigheten blir urimelig lav. Det gjelder å finne den perfekte balansen mellom vinkel og hastighet. Derfor er det vanlig at deltakerne demonstrerer hvilken vinkel de er i stand til å oppnå i inngangen til svingene, for deretter å justere den noe mot utgangen.

 

Showfaktor: Showfaktor er den ubestemmlige faktoren som gjør at noen deltakere skiller seg ut fra mengden. Det være seg ekstreme vinkler, store mender dekkrøyk eller høy fart. Det er ikke tillatt å føre armer eller ben ut av vinduet under kjøring. Dersom det er uenighet blant dommerene skal gjennomsnittet av de tre dommerenes poengsum være tellende.

 

3. Poengfordeling

Under kvalifiseringer eller finaler der deltakerene kun kjører enkeltvis skal dommerene bruke en skala fra 0-100 der 100 er en perfekt runde. Deretter trekkes førerene for feil de gjør underveis.

 

Under twin battle fordeles 10 poeng mellom førerene utifra deres prestasjoner i forhold til hverandre. Eksempelvis vil to førere som presterer identisk få 5 poeng hver. Dersom den ene føreren snurrer eller kjører av banen vil fordelingen bli 10-0 til den vinnende føreren. Dersom forskjellen mellom to førere er marginal vil fordelingen bli eksempelvis 6-4.

 

Ved helt spesielle tilfeller kan desimaler taes i bruk, men dette er sjelden nødvendig.

 

4. Finaler

I twin battle konkurrerer deltakerene mot hverandre parvis. Normalt er det de 16 beste etter kvalifiseringen som blir plukket ut til å kjøre twin battle. Disse settes opp i en stige og fordeles som følger:

1 vs. 16

2 vs. 15

3 vs. 14

4 vs. 13

5 vs. 12

6 vs. 11

7 vs. 10

8 vs. 9

 

Hvert par kjører tre runder. Én oppvarmingsrunde etterfulgt av to tellende runder der deltakerene bytter plass underveis. Ved poenglikhet etter to kjørte runder skal det kjøres såkalt «sudden death» til en vinner er kåret.

 

Det skal kjøres 1/16- finale, 1/8-finale, kvartfinale, bronsefinale, semifinale og finale etter utslagsmetoden.

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Andeeh

Det med at den skal være pent lakkert.. må den være fænsi og shiny? Eller må den bare se ordentlig ut..?

 

Er vel bare å kaste seg i sleda da ;) (siden jeg ikke har, får jeg vel holde meg til drømmen :))

 

EDIT: En ting til, aldersgrense? Må man ha førerkort for å kjøre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Andeeh

Det med at den skal være pent lakkert.. må den være fænsi og shiny? Eller må den bare se ordentlig ut..?

 

Er vel bare å kaste seg i sleda da ;) (siden jeg ikke har, får jeg vel holde meg til drømmen :))

 

EDIT: En ting til, aldersgrense? Må man ha førerkort for å kjøre? :)

 

Trenger ikke å være lakkjobb til 50 laken, men poenget er at den ikke skal se ut som en bilcrossbil. Den kan godt være lakkert med sprayboks i garasjen, bare det er lagt litt vekt på at det skal se ryddig og ordentlig ut :)

 

Og aldersgrensene er som i nesten all annen motorsport 18år. Mulig vi kan få senket den etterhvert, men det blir nok ikke med det første...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pudding

må man ha bur også for drifting i "gateregistrert bil" delen?

 

"10. Sikkerhetsutstyr

Beskyttelsesbur er ikke påbudt, men tillates montert etter NSR § 304."

 

Slik som det ser ut nå vil det ikke være krav til annet enn skilter, oblater og gyldig EU-kontroll for å delta i gatebilklassen. Forhåpentligvis vil det også bli mulighet for å løse engangslisens slik at man slipper å ta førerlisens for å prøve seg...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

dæven hainnn.. no har æ trua.. herre bli stygg bra.. det nermeste vi kommer drifting på bane er vel breisladdkonkuranssene.... har allerde vunnet 1 av 1 deltakelse selv.. det var kult.. har film av det å greier!!

1987 Volvo 244 2.3 16V-T

2001 VW Transporter 2,5TDI

2007 Tysse Bilfrakter

Ja jeg frakter billi! =P

Viking redningstjeneste Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morty740

dæven hainnn.. no har æ trua.. herre bli stygg bra.. det nermeste vi kommer drifting på bane er vel breisladdkonkuranssene.... har allerde vunnet 1 av 1 deltakelse selv.. det var kult.. har film av det å greier!!

 

Blir nok bra dette ja. Tar litt tid å bygge opp et miljø, men interessen er stor og mye er allerede på plass. Blir spennende å se hvordan drifting vil plassere seg i forhold til de etablerte grenene. Det er jo en helt ny måte å tenke motorsport på, men jeg tror grenen kan få et godt fotfeste her til lands.

 

Håper å se deg på banen :)

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by FSR

 

Blir nok bra dette ja. Tar litt tid å bygge opp et miljø, men interessen er stor og mye er allerede på plass. Blir spennende å se hvordan drifting vil plassere seg i forhold til de etablerte grenene. Det er jo en helt ny måte å tenke motorsport på, men jeg tror grenen kan få et godt fotfeste her til lands.

 

Håper å se deg på banen :)

 

Kjempebra Fredrik. Dette ser veldig spennende ut. :D

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe teit spm, men det står jo ingen ting om RWD, FWD og 4WD.. bare en tankevekker til de som lager reglene.. :rolleyes: Det burde jo være selvfølge men... i usa ville jo det blitt katastrofe! :D

 

Så at man også MÅ ha panserlås på gateregistrertbil og fjerne den innvendige..

 

Tror dette kan bli vanvittig morro! Er det bestemt noen baner?

Current: '02 VW Golf TDI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke satt noe om hvilke hjul bilene skal dra på i regelverket, rett og slett fordi det er lov med alle varianter. Men dette er selvsagt veldig omdiskutert, spesielt i USA, der FWD drifting har noen trofaste tilhengere. Selv er jeg vel av den oppfatning at drifting skal kjøres med rwd, men at man gjerne må forsøke seg med noe annet. Å stille i en driftingkonkurranse med fwd bil er vel omtrent som å stille i NTCC med en gammel Taunus, men det er lov å prøve :)

 

Det med panserlås på gateregistrert bil er selvsagt bare tull og skal strykes. Har sneket seg inn noen sånne som skal bort :D

 

Originally posted by Bauer

Kjempe teit spm, men det står jo ingen ting om RWD, FWD og 4WD.. bare en tankevekker til de som lager reglene.. :rolleyes: Det burde jo være selvfølge men... i usa ville jo det blitt katastrofe! :D

 

Så at man også MÅ ha panserlås på gateregistrertbil og fjerne den innvendige..

 

Tror dette kan bli vanvittig morro! Er det bestemt noen baner?

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by FSR

Det er ikke satt noe om hvilke hjul bilene skal dra på i regelverket, rett og slett fordi det er lov med alle varianter. Men dette er selvsagt veldig omdiskutert, spesielt i USA, der FWD drifting har noen trofaste tilhengere. Selv er jeg vel av den oppfatning at drifting skal kjøres med rwd, men at man gjerne må forsøke seg med noe annet. Å stille i en driftingkonkurranse med fwd bil er vel omtrent som å stille i NTCC med en gammel Taunus, men det er lov å prøve :)

 

Det med panserlås på gateregistrert bil er selvsagt bare tull og skal strykes. Har sneket seg inn noen sånne som skal bort :D

 

 

Jeg er også for den at drifting er forbeholdt RWD.. Men i og med at det er lov med FWD så kan jo dette bli morro.. skulle hatt flere klasser osv :D

 

4WD kan også fungere bra!

Current: '02 VW Golf TDI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

når det gjelder gateregistrerte biler og bur.. ser at #10 Det ikke er påbudt med bur og at #10.1 bur skal ha 6 festepunkter..

 

Vil det si at man enten må ha ingenting, eller fullt bur?

Kjører miata og har innmontert bøyle med 4 festepunkter (skikkelig bøyle, ikke bare stylebar som knekker nakken)... er det da ikke lov?

 

Ellers virket jo dette skikkelig lovende.. mer som "gjør hva F du vil så lenge det er gjort ordentlig" reglement :D Kan bli morro..

Endelig en gateregistreringsklasse for GATEBILER.. (ikke racingbiler med "for-anledningen-skilt" slik gatebilserien ble... )

 

Kanskje til og med miata'n skulle få blir med på drifting :)

 

stå på! kjempe jobb!

 

:)

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår