Gå til innhold

16v

Ranger emnet


vectra.turbo

Anbefalte innlegg

hehe, ro ned spørsmålstegna da... siden dette er et 240(!) forum rekner eg med at de fleste skjønner at det er 240 det er snakk om. Men eg kan godt spesifisere. Det er altså snakk om en Volvo 240 denne motoren skal ned i. Og nei, eg har ikkje sett en b234f

1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt)

1977 Volvo 242L

1977 Volvo 244 Jubileum

1987 Volvo 740\760 TIC

MDS ãr bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe jeg og..Vel dette er et 240 forum ja,men de er her de fleste normale og "fornuftige" spørsmål dukker opp angående de fleste motorer osv...men men..

 

For å forklare enkelt hva som blir dine problemer om du kjøper en b234f så er det blandt annet dette:motorn er utstyre med to gedigne balanseaksler(en på hver side) noe som gjør at den har helt spesielle motorfester som tar mye plass..visst går det å fjerne disse akslingene,men uansett må du fixe motorfester.

Vidre så har du ingen plass å sette fordelern utenom bakpå toppen,noe som ikke går i en 240..

 

Enkelt og greit,b234 har en annen blokk enn de andre 230motorene,noe som vanskeligjør jobben å montere den i en 240..fordelern kan du ved mindre modifikasjoner montere foran på motorn...mye enklere og ser mye bedre ut med en 230 blokk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://volvo.er-mandig.com/img/zerox/ <-- et sted innimellom her ligger det bilder av min b234f som forøvrig sitter en 240..

Hvis du skal ha en kul volvo sugemotor med en del hester hadde jeg gått for 960 motoren 24v 3liter og 204hk or something.. Men det krever litt mer jobb og en M-90 kasse...

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zerox

http://volvo.er-mandig.com/img/zerox/ <-- et sted innimellom her ligger det bilder av min b234f som forøvrig sitter en 240..

Hvis du skal ha en kul volvo sugemotor med en del hester hadde jeg gått for 960 motoren 24v 3liter og 204hk or something.. Men det krever litt mer jobb og en M-90 kasse...

 

Enig med deg,men en slik motor og spesiellt med en m90 boks tar mye plass i en 240.Jeg ville heller satset på en 5 trinns getrag som er en hel del mindre enn m90.Kul motor i en 240 ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så får du ikke alt til å passe på 960 motoren? Men jeg vet du får plass til m-90´n.. Må ha tilpasset mellomaksling men..

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zerox: Svarer her inne.. er litt off topic, men siden du driver med alt mulig snacks til 240, Hvilken oljetrykksgiver og hvor vil du montere den i en B230F? Det er for å koble opp mot en 52mm instrument i kupeen.. (Er en tråd om det litt lengre nede her, du kan godt svare der)

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zerox

Etter hva jeg har forstått så får du ikke alt til å passe på 960 motoren? Men jeg vet du får plass til m-90´n.. Må ha tilpasset mellomaksling men..

 

jo..

b6304'en passer nedi motorrommet.

den er en den breiere enn b230, men bare 2.5" lengre!

du trenger:

el bakaksel (48 tenner).

el speedo

el bensinpumper (efi + tankpumpe)

retur til bensin

ventilerte skiver (siden effekten er over 200hk)

 

videre, det er TO typer M90! da snakker jeg ikke om M90 og M90H.

 

Jeg mener M90 til R4 og M90 til R6.

En M90 i norge må du lett ut med 10-15.000kr for!! det er dyre saker!

 

Jeg har snakket med svensker som bruker Supra MK3 kasser, som visstnok er sinnsykt billige på skroten i .SE og skal tåle en del hk.

 

alternativer er uendelige om du kan jobbe, evnt om du har råd til å betale noen for å gjøre jobben for deg.

 

Borg Warner T56, er en 6tr kasse. den vil kreve en del saging og sveising. Men den skal visst tåle en 700hk elns.

 

Jeg vet ikke hva MK3 kassen tåler, 500 har jeg i hodet men vet ikke om det er feil.

 

M90 duger til ca. 300hk, men kan selvsagt forsterkes.

 

om du skal ha BW T56, må du ha nytt clutchhus, etc. som fabrikeres av det du forhåpentligvis får med motoren din.

 

Om du skal montere 960 motor i forgasser 240, er det en del jobb.

Om du skal montere 960 motor i injection 240, er det litt mindre jobb.

 

Om du monterer med giren som hører til motoren, er det enklere, da du har mindre tilpassninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår