Gå til innhold

Tenning/bensin tilførsel feilsøking


sony606

Anbefalte innlegg

i tilfelle noen her som plages med tenningen. her er en måte for å finne ut hva som kan være feil.

All info her er tatt ut av Haynes Primera manual på 4B-5.

 

HUSK Å LES GJENNOM HELE DENNE FØR DU GJENNOMFØRER DETTE!

 

på venstre side av rattet helt neders har vi en sikringsboks. her ser dere en slags kontakt neders. med denne kan man sette ECCS-kontrolleren i selv-diagnoserende mode med følgende steg:

 

1. vri nøkkelen til ON (hakket før man starter motoren).MERK: IKKE start motoren.

2. nå finner du frem en liten ledning eller lignende. du skal kortslutte 2 kretser i ca. 2-3 sekund. (se bilde nedfor). de du skal kortslutte er IGN og CHK.

 

primera.jpg

 

på bildet: A = 1.6L B = 2.0L

 

3. nå har "check engine" lyset begynnt å blinke. legg merke til hvor mange ganger det blinker. er lange (0,6 sekund) og korte (0,3 sekund) blink.

først kommer de lange blinkene, så kommer det ett opphold på ca. 0,9 sekund før de korte kommer. den vil fortsette å blinke seg gjennom eventuelle feil helt til man går ut av selv-diagonserende mode. de lange blinkene er det første sifferet i koden, og de korte er det siste sifferet.

Det vil være et opphold på 2,1 sekund mellom eventuelle feilkoder.

 

her er de forskjellige feilkodene man kan få:

11 - Crank Angle Sensor circuit

12 - Airflow Meter Circuit (luftmassemåler eller luftmengdemåler?)

13 - Coolant Temperature Sensor Circuit

21 - Ignition Signal Circuit

34 - Knock Sensor Circuit (Banke sensor)

43 - Throttle Potentiometer Circuit

55 - All circuits operating Correctly (Alt i orden)

 

MERK: Hvis både 11 og 21 kommer opp som feil, så sjekk nr 11 før resten av tennings systemet.

 

for å gå til normal mode på ECCS'en, så kortslutt de samme kretsene som visst ovenfor i 2-3 sekund til.

 

Jeg har prøvd dette selv, og det virket glimrende. jeg fikk feilkoden til bankesensoren, og det visste jeg egentlig fra før av. dette gir hvertfall en pekepinne på hva som kan være feil.

 

Hvis du skulle starte motoren mens den er i selv-diagnoserende mode, så MÅ du slå av motoren/tenningen, og koble fra batteriets minus pole og koble den på igjen.

 

 

håper dere får bruk for dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår