Gå til innhold

Anlegget skrur seg av vis det blir spilt på max ;(

Ranger emnet


kjotpuck

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 forsterkere (1000 watt & 1800 watt)

1 sub 12 tommer

frontsett mb quart

jbl decade 6*9

 

Skrur jeg anlegget på fullt så blinker alt av lys som hore helvete..

Biler som kjører foran meg tror jeg er sivil snut eller skal varsle de om noe for det ser jo ut som jeg blinker på dem hele tiden.

Vis jeg bremser kraftig ned har anlegget også tendens til og stoppe opp noen sekunder for og si begynne spille igjen.

Årsaken er jo såklart lite strøm til alt sammen , så spørsmålet mitt blir til dere... Hva burde jeg gjøre? Hjelper det og kjøpe inn en kondensator eller vil denne bare trekke enda mere strøm en den gjengir?

"Så fine brød du har er faren din baker" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville normalt sagt at du bør prøve, i følgende rekkefølge:

 

1) Låne en kondensator i første omgang

2) også eventuellt prøve ett godt gelebatteri

3) kanskje bytte til en Ladac laderegulator

4) oppgradere til større/bedre dynamo

 

og så stopper du bare på punktet hvor alt blir bra :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil en kondis hjelpe null etter min mening.

Laderegulator er uansett å anbefale, så det kan du jo vurdere å investere i likevel. Et bra batteri er alltid kjekt å ha, men vil ikke hjelpe her.

 

En større dynamo er etter min mening det eneste som vil hjelpe deg. Sjekk om det finnes biler med TDi motor som har dynamo som passer din bil.

Dieseldynamoene er som regel hakket kraftigere, og finner du en til en 2.5 TDi så gir vel denne rundt 130A - 140A, noe som burdte gi bra med guffe.

 

Ring høggern er mitt råd :)

 

P.S

 

Om antall watt er 2800 så gir det at du bør ha en dynamo som yter ca 195A v/14,4V kun til anlegget, hehe :P

 

Tipper reelt antall watt er ca 1500 for deg jeg, noe som gir et behov på rundt 105A kun for anlegget. Bilens elektriske system vil også kreve sine 25 - 30A i tillegg til dette.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, man kjøper ikke kondensator før man har ordentlig med strøm, da blir ting nesten verre.

Når lys blinker osv, og annlegg slår seg av er det jo fordi regulator ikke klarer å følge med et sekund, og bilen får et sinnsykt spenningsfall.

En ladac-regulator er å anbefalle da. Dessuten er det smart å sjekke hvor mange ampere stereo-anlegget bruker, og sjekke deretter hvor mange ampere dynamo klarer å levere.

Gele-batteri kan også være kjekt om dynamo ikke klarer å levere nok ved tomgangskjøring, egentlig kjekt uansett.

Etter du har sjekket dette kan du først tenke på å kjøpe kondensator. En kondensators oppgave er å gi strøm hurtigere enn hovedstrømkilden, og det er ikke lange tiden man snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du også sjekket hvor tjukke kabler du har til strømmen, du kan også ha et spenningsfall i kabelgangen. Husk feite kabler, like feit til pluss som til minus.

 

Alt i bilelektronikk henger stort sett sammen og det ene fører det andre med seg. Men, jeg ville absolutt vurdert en kondensator fordi den lever kjappt strøm til basstoppene. Selvom du watter så høyt at hårgeleen knekker vil den største belastningen bli når basselementet må flytte mye luft. De wattene du oppga er vel kanskje ikke målt i konstant forbruk og er sikkert litt lavere. Det er helt opplagt at dynamoen ikke leverer nok til batteriet og batteriet ikke leverer nok til forsterkeren. Begynn forfra, mål ladespenningen, bør ligge på 14.4 volt, sjekk hvor mange ampere timer batteriet er på og hvor gammelt det er. Drar du for mye ut av et gammelt blybatteri vil det i værste fall eksplodere. Har sett det på en bilstereokonkurranse og det er ikke gøy. Invester i et gelebatteri, mange bra merker finnes. Jeg har hatt en laderegulator fra Ladac og den er glimrende, men noe dyr. Dersom du ikke gidder å bruke mye penger i første omgang sjekk som sagt ladespenningen og kjøp om mulig en ny regulator på 14.4 volt! Eller som andre kloke hoder har nevnt før meg, en ny dynamo til TDI. Jeg har en Audi med 2,5 tdi og den har orginalt 120 ampere dynamo!

Thomas K

- er faen meg fotgjenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår