Gå til innhold

Toyota Celica 2.0 GTI 16v

Ranger emnet

Sfinx

Anbefalte innlegg

Har sett litt på noen Toyota Celica`er runst 1987 mod.

Bare lurte på om de går no bra?

Aks. 0-100. Toppfart osv.

Har hørt litt blannede meninger om de,så tenkte jeg bare skulle spørre noen med erfaring.

Er det greie biler?

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel generelt pålitelige biler. Med gode motorer, girkassene hender det lider litt av slitte synkringer(1->2, 3->2).

Du får jo også bilene med 4x4 og turbo, men da blir kanskje prisen litt over det du har tenkt deg?

Det som kanskje er det du skal være mest på vakt etter er rust, men det ser jeg du har litt erfaring med:D Med tanke på dine to foregående biler

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Speeder

Det som kanskje er det du skal være mest på vakt etter er rust, men det ser jeg du har litt erfaring med:D Med tanke på dine to foregående biler

Haha :)

En kompis skjærte nettopp motoren sin, pga at oljepumpa gikk til helvette. Dette var på en slik Celica.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Haha :)

En kompis skjærte nettopp motoren sin, pga at oljepumpa gikk til helvette. Dette var på en slik Celica.

Klart slikt kan skje, men det var vel heller untaket som bekrefter regelen:cool: 3S-GE er en pålitelig motor, som liker seg med litt turtall.

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jada.

Er bare at jeg har god erfaring med toyota.. så jeg liker toyota ganske så godt da!

Er ikke så lenge siden jeg kjøpte meg 520, men har alltid hatt en liten forkjærlighet for litt eldre celica`r.

Kom over en skikkelig fin en for litt siden som var 100% rustfri og meget bra teknisk stand.. Fin innvendig og utvendig. Bra med utstyr på den og..

Så da begynte det å svirre idèer i det lille hodet mitt.

Spurte om han ville ta innbytte i bilen min da.. hehe.. Burde være bra fortjeneste for han selgern det!

Tror han skulle ha 30 tusen for den. Bra pris det virket det som.. 87mod.

Forresten.. hvor mye drivstoff bruker en sånn en på mila? Blandet kjøring?

2000 Audi A6 2.4 quattro

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en sånn bil som min første,riktignok med den litt slappere 1,6liters motoren,men..

jeg var veldig godt fornøyd med min ihvertfall.. 99,99% rustfri var den også.. litt rustflekker hist og pist under bilen var det,men ikke noe alvorlig.. generelt en meget solid og god bil... :)

bilen min hadde gått 325k km da jeg kvitta meg med den,og det eneste som var gjort med motoren var å bytte toppakning.. (men det var jo 4A-GE-motor i min,da...)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 86' celica med 2.0 motorn. Dem går rimelig heftig til å være så gammel og ha bare 150gamp.. dem er iallefall ikke slappe da :) 0-100 på 7,9 med passasjer som målte sist jeg prøvde :) Men jeg har satt frem tenninga litt da og kjører på 98 oktan, hjalp fort en del det.

Men tyverr så har bilen litt rust.. finn deg en som er 100% rustfri så er du godt igang. Det som er praktisk med disse bilene er at dem er lette å fikse på (iaff iforhold til andre biler med samme motoren) da det meste ligger åpent og enkelt å komme til. 3S-GE motoren er noe av den man til dags dato kan stole mest på.

Forresten angående det med oljepumpa.. nå har det seg sånn at denne celicaen har måler som viser oljetrykk da så har man øynene med seg ser man fort om noe går galt, dessuten har den også lampe for varsel om lavt oljetrykk. Derimot har den ikke lampe for varsel om lite olje!! det er litt skummelt :P har holdt på å gått tom før.

Mer du lurer på så spør ivei, jeg anbefaler iallefall denne bilen på det sterkeste .. kjøpte min til 40.000 men da hadde den bare gått 137.000 også.. knapt innkjørt det ;)

Et hav av felger og dekk til gode priser:

Tempe Dekkservice A/S (Trondheim) http://www.tempedekk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke trimma noe bortsett fra avansert tenning og bilen går raskere enn fabrikktall, det dem derimot har tatt med i fabrikktallene er giring til 3. men man trenger ikke legge inn 3. for å nå 100.. klarer litt over hundre i 2. oppe på rødt :) 8.6 er sterkt overdrevet, husk f.eks at en vanlig mr2 (90) har 7.3 med samme motor. Ikke det at jeg skal sammenligne med mr2 som har rwd og motorn bak, menne synes det er litt rart om denne bilen seriøst skal bruke over sekundet mer.

Uansett, feilmåling eller ikke så går den iallefall ganske greit til å være en "billig" gammel bil :)

ooog det har vel litt å si en god girveksling også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med sindreji

Meget gode biler, einaste somsagt girkassene kan til tider vere vankelige å få i gir...(synoringerrrrrrr:D )

Meget gode kjøreegenskaper

Start, 30, Keep left over a crest into short 4 right plus opens, 60, crest and 6 right plus and don't cut short 6 left minus, 60, line into 2 right minus over a bump tightens to a hairpin over a ditch, into 6 left long opens over a crest, 30, 6 right into 3 left plus long don't cut tightens to 1, into a short 1 right plus and short 2 left minus tightens at junction, 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Andrew

Er enig med sindreji

Meget gode biler, einaste somsagt girkassene kan til tider vere vankelige å få i gir...(synoringerrrrrrr:D )

Meget gode kjøreegenskaper

hehe ja girkassa ja.. synkronringene er noe dass .. :( Kommer opp på 7000+ må jeg bruke vold for å gire inn i 2nd.. ellers er girene fine. Kjennt problem det med synkronringene :)

Men angående kjøreegenskaper så er dem rimelig gode, grei vektbalansert og faktisk har 2.0 versjonen elektrisk justering av "vingene" på siden av stolen sånn at man sitter thight.. elsker den funksjonen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ey! Jeg sleit også med 2`re gir :)

Dro 0-100 på litt over 8 sek, men kameraten min, som kjørte bmw328 hadde 0-100 på 7,6 eller noe fra fabrikken, men han dro rimelig greit fra meg.

Dro`n da helt ut på andregiret slik at den toppa 100km/t

Mulig den forrige modellen (frem til 89) veide mindre, så den ble kjappere.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider