Gå til innhold

Mange spørsmål angående Mercedes.


Estrewes

Anbefalte innlegg

Lurer på et par ting angående mercedeser med 124 karosseriet. Jeg fant ikke noe eget forum for det så jeg legger det inn her under 190. Har veldig lyst på en merce med 124 karosseriet. Hvordan motor det er og sånt er jeg ikke mest opptatt av, jeg vil bare ha en bil men gir og som er 478% rustfri. Lurer derfor på hvor på karosseriet man bør sjekke ekstra nøye når man ser på denne mercedesen? Hvor er de typiske rustplassene etc. Gjærne hvordan motorer som sitter i som er slitesterke og hvem som ikke er fullt så pålitlige. Kom med det dere kan om 230, 200, og andre med 124 karosseriet.

 

Hilsen Emil

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kan nok mer 126 enn 124, men noe erfaring har jeg tilegna meg da... 230 er nok mer pålitelig og endel bedre motor enn 200. 300 er igjen bedre enn 230, men da snakker vi fort om litt høyere priser. Rust er vel som de fleste andre biler: dørbunner (også bak "tupperware"-platene" hvis det er etter 86-dører), kanaler (særlig bakerst inni hjulhuset og rundt jekkfester), bakerste kanten på bagasjelokket, oppunder hattehylla i bagasjerommet (ihvertfall på 126, vet ikke sikkert om det er samme problemet på 124), forskjermer, hjulbuer (hjulbuelister er et 'varsku her!'), støtdempertårn foran, innerskjermer, rundt baklys. Men generelt ruster MB lite i forhold til andre bilmerker!

Hvis automat, så er det veldig viktig å sjekke funksjonen på denne skikkelig. Helst bør den være overhalt, i hvert fall ved km.stand ved/over 250-300"(noe de fleste har gått, selv om speedometeret sier noe annet). Slark i styresnekke er helt typisk. Hør etter klanking i bakaksel. Husk at små tekniske deler er dyrt på MB, bare en taklukebryter (gamle typen montert i midtkonsoll) koster 300kr...

 

Dette er det jeg kommer på i farten, sent på natten... ellers er det bare kjempekos og masse komfort å kjøre MB!!! :D

 

Ville gått for 230E fremfor 200E, i hvert fall ikke 200!!

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør noen søk på forumet til http://www.mbentusiastklubb.com og forumet hos http://www.mercefreaken.com

 

På 124 så skal du leite etter rust under gummilistene på dørene, i underkant av dørene, overkant av støtfanger bak på skjermene (steinsprut som kan slå hull i lakken akkurat i kanten, svært sjeldent) Ei heller ikke så mye rust rundt bakruta som på 126 pga annen innfesting og konstruksjon.

De vanlige stedene som bør sjekkes er hjulbuer, antennefeste o.l. (gjelder vel alle bilmerker)

etter 86-87 modellen er det stort sett ikke problemer med rust ved støtdempertårn. Sidedeksler kom i 89-90 på 124 (86 på 126 og 88-89 på 201)

 

Jeg har oppdaget rust ved dørstopperen på venstre framdør på min 90 modell, så sjekk grundig på alle de stedene som vanligvis ikke blir vasket naturlig hver gang bilen vaskes. Du ser hvor det er når du titter på bilen!

Se også nedi reservehjulsbrønnen! (gjelder alle biler uansett merke)

 

Har ikke tid til mer nå! Som sagt, gjør noen søk på de andre forumene! :) Lykke til

 

 

 

ES

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar.

 

Nå er jeg ikke helt sikker på forskjellen på 126 og 124 hva er det? Er 300tdt 126?

 

Noen av disse punktene kan jeg utelukke grunnet at jeg bare søker etter 90 og nyere og med gir. Men etter det jeg har skjønnt så er det mye de samme plassene som hos andre biler man sjekker. Og cromlister over hjulbuer er fyfy. Har rusta ofte noe sammenheng med KMstand? Desto lenger KM stand desto lenger har den gått i saltlaka. Er det ellers lett å sjekke om KM standen er den det står eller om den er skrudd?

 

Takker nok en gang for svar-

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Estrewes

Takker for alle svar.

 

Nå er jeg ikke helt sikker på forskjellen på 126 og 124 hva er det? Er 300tdt 126?

 

Noen av disse punktene kan jeg utelukke grunnet at jeg bare søker etter 90 og nyere og med gir. Men etter det jeg har skjønnt så er det mye de samme plassene som hos andre biler man sjekker. Og cromlister over hjulbuer er fyfy. Har rusta ofte noe sammenheng med KMstand? Desto lenger KM stand desto lenger har den gått i saltlaka. Er det ellers lett å sjekke om KM standen er den det står eller om den er skrudd?

 

Takker nok en gang for svar-

 

W124: 200, 200E, 230E, 250D, 300D, 300TurboD, 300E, 300E-24, 500E

S124: 200T, 200TE, 230TE, 250TD, 300D, 300TDT, 300TE, 300TE-24

W126: 260SE, 280SE, 280SEL, 300SE, 300SEL, 380SE, 380SEC, 380SEL, 420SE, 420SEC, 420SEL, 500SE, 500SEC, 500SEL, 560SE, 560SEC, 560SEC.

 

Med andre ord, W124 er E-klasse sedan, S124 E-klasse stasjonsvogn/vare, W126 S-klasse (280,380 frem til 85, 500 frem til 90 elns, 260 87-88, resten 86-91/92, 560 kom senere enn 86 tror jeg).

 

Å sjekke om km.standen stemmer er dessverre ikke så lett på MB, fordi de holder seg godt. Du kan se etter uvanlig mye slitasje på ratt, seter, pedaler, dørhengsler osv, men dette kan jo være skiftet. Hvis du skal bruke endel penger på en slik så er servicehefte med stempler fra autorisert MB-forhandler alfa&omega. Personlig ville jeg rådet deg til å kjøpe automat-bil, selv om jeg har manuell i MB selv. Automaten i MB er liksom litt av komforten og det egne ved dem. Synes de mister litt av sjarmen med manuelt gir, men på den annen side er de manuelle kassene til MB rimelig gode i bruk. Også kan du presse prisen litt ekstra på en MB uten automat.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Estrewes

Hei igjen. Takk for infoen, jøss visste ikke du kunne så mye om MB VolvoTore ;)

 

Hva er 230CE todørs da? Syns ikke jeg fant den i lista de.

 

Hadde akkurat stått opp da jeg skrev det...

 

C124: 230CE, 300CE osv. ;)

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Estrewes

Ok, takker.

 

Stemmer det jeg har hørt om at jeg ikke må finne på å kjøpe 87-88 og 89 modeller siden dette var dårlige utgaver av MB? Høres jo i tilleg bedre ut med 1990 da ;)

 

Det tør jeg ikke svare deg helt sikkert på, men kan ikke tro at det er noe i veien for å få tak i en bra 87-88 modell. De er gjerne noe billigere enn 1990. Største forskjellen på 87/88/89 og modellen fra 90 og fremover er vel at 90+ har originalt plastdeksler på sidene og litt annerledes fangere, mener også at det er annerledes ratt på dem. Men ellers tror jeg de er veldig like. Hadde selv en 89 300TDT 4-matic som så ut som en 90-modell, men var reg. som 89. Mercedes-forhandlerne klarte ikke å se hvilken modell det egentlig var. Det er jo ikke noe stort problem å bygge om fra gamle typen fangere og lister til "nye" typen fangere og plastdeksler...

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

300CE er en kul kupe med bra motor for en grei penge

300TDT er en sterk turbodiesel milsluker arbeidshest av en stasjonsvogn

230E/TE/CE er greie allroundere som bruker mindre bens og er rimeligere i drift

 

styr unna 200E og 200D og 250D, slappe biler , ofte taxikjørt..

styr unna 85 modeller, en del barnesykdommer og rust der..

Prøv å finn en med skinn, automat og sekser, da får du den gode mb følelsen, en med sportline understell er heller ikke å forakte, litt sportsligere..

 

Har du mye penger å bruke så kjøp de siste versjonene av 124 som feks 500E eller 320 cab.

 

124 er bra biler uansett, lykke til!

1988 MB 190E 3.0

1990 VW Golf GL TD (Solgt)

1985 VW Golf GTi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har nå leita rundt etter en del mercedeser. Har finni ut at jeg vil importere meg en på grund av at jeg vil ha en rustfri bil. Har funnet ut at hvis jeg skal importere vil jeg handle meg en 230CE 1990->. Er dette en bra bil? Noen som veit om noen bra søkesider ala autodb eller lignende i Tyskland utenom Mobile.de og Autoscout24.de ?

Volvo - Mercedes - Audi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoTore

 

Det tør jeg ikke svare deg helt sikkert på, men kan ikke tro at det er noe i veien for å få tak i en bra 87-88 modell. De er gjerne noe billigere enn 1990. Største forskjellen på 87/88/89 og modellen fra 90 og fremover er vel at 90+ har originalt plastdeksler på sidene og litt annerledes fangere, mener også at det er annerledes ratt på dem. Men ellers tror jeg de er veldig like. Hadde selv en 89 300TDT 4-matic som så ut som en 90-modell, men var reg. som 89. Mercedes-forhandlerne klarte ikke å se hvilken modell det egentlig var. Det er jo ikke noe stort problem å bygge om fra gamle typen fangere og lister til "nye" typen fangere og plastdeksler...

 

Fangerne er lakkerte og har kromliste rundt hele bilen..rattet er mindre og mer sporty og det er bedre seter..beste bilen er som sagt en 1994 og nyere..finner ingen bedre bil!

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

__________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Estrewes

Hei. Jeg har nå leita rundt etter en del mercedeser. Har finni ut at jeg vil importere meg en på grund av at jeg vil ha en rustfri bil. Har funnet ut at hvis jeg skal importere vil jeg handle meg en 230CE 1990->. Er dette en bra bil? Noen som veit om noen bra søkesider ala autodb eller lignende i Tyskland utenom Mobile.de og Autoscout24.de ?

 

er vel god bil dette også..men bedre å finne seg en her i Norge...og pass på at de automatiske beltestrammerne fungerer på begge sider..disse er dyre å fixe!finn en med skinn og automat..manuelle kassene til MB er ikke mye å skryte av (egen erfaring!) elektriske vinduer og soltak er ett must på en CE..sleng på AC og du har en konge cruise bil på veien..230 motoren er vel passe ok..132hk med kat..søk heller etter 300 med 188(?) hk..morsommere å kjøre..Side dekslene på kom også på den første coupeen..anyway..litt rotete forklaring på ingenting egentlig..

lykke til med kjøpet!

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

__________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår