Yoneck Skrevet Mai 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2004 Jeg har litt trøbbel med aircondition på bilen min. Tilsynelatende funker det fint, men så, kutter det. Det kan gå 20 min før det stopper, eller det kan gå en time. Hvis jeg stopper bilen og starter den igjen, funker det fint. Trenger ikke stå stille noe særlig, det er nok at motoren stoppes og startes igjen. Jeg har lokalisert lavtrykksvakten. Hvis jeg kobler ut denne, stopper AC, og setter jeg den på igjen, starter den igjen. Dvs. at systemet ikke lagrer feil for for lavt trykk på lavtrykksiden. Hvis denne vakten kobler ut under kjøring, burde systemet (såvidt jeg kan skjønne) starte ganske snart igjen, siden trykket utliknes mellom høytrykk og lavtrykk etterhvert. Det skjer ikke, jeg kan kjøre en halvtime uten at det starter igjen (har ikke prøvd noe lenger), men det er altså ok hvis jeg "restarter" bilen. Såvidt jeg kan skjønne, så skal det ikke gjøre noen forskjell i trykket om bilen faktisk skrus helt av, eller om AC stopper. Det fungerer heller ikke å tvangsstarte kompressoren med knappen for avfukting. Lavt trykk kan jo være en grunn, men jeg føler meg ikke 100% sikker på at det er det som er feilen, og siden dette er et R12-anlegg er det litt slitsomt å få fylt på mer. Hvis noen har noe god input her, tar jeg gjerne imot. Airconditionanlegg har jeg ikke noe særlig peiling på, så det over er stort sett basert på antakelser fra min side. Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suggen Skrevet Mai 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2004 AC'en skal jo gå av/på med ca 20sekunders intervaller...skjønner ikke helt greia her, skrur det seg av uten å komme på igjen? Høres ut som for lite gass spør du meg... Siter '93 mercedes 320TE '03 peugeot 206sw '68 white M6 '64 amazon HGV osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet Mai 21, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2004 Originally posted by suggen AC'en skal jo gå av/på med ca 20sekunders intervaller...skjønner ikke helt greia her, skrur det seg av uten å komme på igjen? Høres ut som for lite gass spør du meg... Hvis vifta går høyt nok, kan AC gå kontinuerlig. Den stopper innimellom for å avrime varmeapparatet, men hvis luftstrømmen er stor nok trenger den ikke det... Hvis jeg napper ut ledningene til lavtrykk-sensoren, så stopper ac, fordi anlegget tror det er for lavt trykk. Hvis jeg setter den på igjen, starter den igjen. Dvs. at feilmeldinga for lav trykk _ikke_ lagres elektronisk, og ac starter igjen med en gang trykket er høyt nok. Det normale ved litt for lavt trykk er at det kommer og går, for når det stopper, så siger trykket tilbake på lavtrykksiden, og systemet vil se at det er høyt "nok" trykk igjen. Det som skjer her, er at etter en ganske lang stund (20min +) så stopper systemet, og blir stående. Hvis jeg skrur av tenningen og så starter igjen med en gang, er det i gang, og kan gå en time til før det stopper. (har ikke hatt turer over 1 time i det siste). Hvis det hadde vært for lavt trykk, mener jeg ac skal komme og gå, min bare går, og jeg har en misstanke om at det er noe elektronisk. Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ideal Skrevet Mai 22, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2004 R12 brukes ikke lengere. Nå bruker de en erstatnings gass som heter r hundreognoenogførti eller noe sånn, så det er ikke noe problem å få fyllt på, da må det vakumeres og fylles på nytt. Siter "The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994 "Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Mai 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2004 De aller fleste AC anlegg har også en high pressure/cut out switch som skal koble ut kompressoren hvis trykket blir for høyt på høytrykks siden.Med årene samler det seg ofte rusk og rask i orifice ventilen/tube og du kan få for høyt trykk.Det er dog ikke mulig å sjekke denne ventilen uten å tappe ned anlegget.Et r12 anlegg kan ikke fylles med R134 uten videre, det må konverteres først. En AC sjappe kan raskt koble på apparatet og lese av trykkene når anlegget jobber. Men jeg har ingen god forklaring på hvorfor det virker igjen når du har startet bilen igjen.Med mindre anlegget har en kontrollmodul som resetes når tenningen blir slått av. Håper det hjalp litt High pressure switchen står alltid på høytrykkssiden og ofte på selve kompressoren. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ideal Skrevet Mai 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2004 V8power, du tar feil her, man fyller ikke r134 på et r12 anlegg. Man fyller en erstatningsgass som gjør samme jobb såvidt jeg forstår, og man trenger dermed ingen "konvertering"... Siter "The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994 "Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Mai 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2004 Originally posted by Ideal V8power, du tar feil her, man fyller ikke r134 på et r12 anlegg. Man fyller en erstatningsgass som gjør samme jobb såvidt jeg forstår, og man trenger dermed ingen "konvertering"... Merkelig at det har gått bra de 20-30 gangene jeg har konvertert r12 anlegg da... Problemet er at mineraloljen som finnes i R12 anlegg ikke kan blandes med PAGoljene som er i 134 anlegg.Men ved å tilsette en spesiel konverteringsolje går det bra likevel. Finnes mange måter å bygge om r12 anlegg til 134 , men dette er den greieste metoden. Men det finnes jo enda mange som har R12 stående på lur.Kjenner du noen på feks et lastebilverksted eller noen som driver med faste instalasjoner ordner det seg ofte. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ideal Skrevet Mai 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2004 Følger du ikke med på det jeg sier? Det finnes en erstatningsgass man kan bruke så man slipper all form for konvertering, derfor skjønner jeg ikke hvorfor du blander inn r134a her. Siter "The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994 "Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet Mai 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2004 Originally posted by V8power De aller fleste AC anlegg har også en high pressure/cut out switch som skal koble ut kompressoren hvis trykket blir for høyt på høytrykks siden.Med årene samler det seg ofte rusk og rask i orifice ventilen/tube og du kan få for høyt trykk.Det er dog ikke mulig å sjekke denne ventilen uten å tappe ned anlegget.Et r12 anlegg kan ikke fylles med R134 uten videre, det må konverteres først. En AC sjappe kan raskt koble på apparatet og lese av trykkene når anlegget jobber. Men jeg har ingen god forklaring på hvorfor det virker igjen når du har startet bilen igjen.Med mindre anlegget har en kontrollmodul som resetes når tenningen blir slått av. Håper det hjalp litt High pressure switchen står alltid på høytrykkssiden og ofte på selve kompressoren. Jeg har funnet den, og den ser ut som den fungerer greit. Når bilen står og idler med ac på, skal kjølevifta slå inn ved 20 bar trykk på høytrykksiden (75 grader), og gå av igjen ved 16 bar. Det fungerer i hvertfall som det skal. Når bilen går på tomgang kutter ikke anlegget. dvs. at feilen enten skyldes for lav trykk, som ikke blir lavt "nok" på tomgang, eller for høy trykk som ikke blir høyt "nok" på tomgang, eller at det rett og slett er vakkel ettellerannet sted som ikke tåler at bilen rører på seg. Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet Mai 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2004 Originally posted by V8power Merkelig at det har gått bra de 20-30 gangene jeg har konvertert r12 anlegg da... Problemet er at mineraloljen som finnes i R12 anlegg ikke kan blandes med PAGoljene som er i 134 anlegg.Men ved å tilsette en spesiel konverteringsolje går det bra likevel. Finnes mange måter å bygge om r12 anlegg til 134 , men dette er den greieste metoden. Men det finnes jo enda mange som har R12 stående på lur.Kjenner du noen på feks et lastebilverksted eller noen som driver med faste instalasjoner ordner det seg ofte. Jeg ble anbefalt å ta ut kompressoren min, så de kunne blåse den helt ren, før de fyller på ny olje og 134a-gass. Skifter selvfølgelig også filter. Uansett så gidder jeg ikke begynne å bygge om hvis det ikke er trykket det er noe gæli med. Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg