Gå til innhold

Beach Buggy prosjekt!

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av prosjektet jeg holder på med for tiden. Kjøpte bilen som påbegynt Beach buggy nå i vinter. Chassiet har skivebremser foran, standard 1500 H motor, og var ferdig korta 40 cm. Karosseriet var montert på provisorisk sammen med lyktene og rattstamma. mye deler manglet, bl.a seter, ledningsnett, brytere, dashbord, instrument, frontrute m/ramme, veltebøyle, starter, et kalipper, lydpotte +++ her er noen bilder fra da jeg henta den:

buggy_HF.jpg

front.jpg

bak.jpg

bensintank.jpg

innvendig.jpg

felg.jpg

motor.jpg

ratt.jpg

Etter at jeg fikk den hjem har den bare stått å samlet støv noen måneder, mens jeg ventet på litt varmere vær. Dette er absolutt en fordel siden jeg ikke har plass til den i varmgarasje... Samtidig fikk jeg jo god tid til å prøve å skaffe noen av delene som manglet!

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kalenderen ble vippet over til Mai, begynte det å bli på tide å gjøre noe med bilen. Karosseriet ble tatt av for lakkering, bytte av felger...osv. Felgene er forøvrig 7+9x15" med 205/55 og 225/60. Disse bildene tok jeg forrige uke:

karosseri1.jpg

karosseri2.jpg

chassi_VF.jpg

chassi_VB.jpg

chassi_HS.jpg

Etter dette har blant annet bilen fått ny lakk, og karossoriet er montert på igjen. Fikk også prøvestartet bilen etter litt mekking med tenningsanlegg, men det bråkte såpass at jeg valgte å slå av rimelig kjapt... uansett har jeg ikke fått ordnet bremsene ennå, så da kunne jeg ikke prøvekjøre heller!

Skal stikke å ta nye, oppdaterte bilder så snart jeg kan, men jeg gidder ikke så lenge det regner slik som nå...:(

Slenger med et bilde av en buggy som jeg har photoshoppet også. Er noe i retning av den jeg håper på å ende opp med etterhvert...

PSbuggy12.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært bra vær i dag, så da har det blitt litt mekking... Blant annet hadde jeg fått nye (brukte...) kalippere i posten i helga, så jeg tok en kjapp gjennomgang av de. gadd ikke overhale med nye pakninger osv... men jeg sjekket at stemplene bevegde seg lett, og smurte inn alle annleggsflater ( ikke mot skiva da:rolleyes: ) med kobberpasta. Gadd heller ikke gjøre de så veldig vakre, tros alt viktigst at de funker... Mulig jeg smeller på noe blå lakk senere en gang, bare for å heve råne/harry-faktoren ytterligere:D

bremsekalipper.jpg

Når dette var gjort, og kalipperne satt på bilen, trodde jeg det skulle være gjort på et øyeblikk å lufte systemet slik at bremsene var klare til bruk, men den gang ei... (les mer her, og kom gjerne med tips! http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=38141 )For vel bare gjøre et nytt forsøk i morgen...

Ellers så har jeg fått ferdig "dashbordet"...Bare bøyde til en alu-plate til den passet innfestningen, og proppet den med tenningslås og brytere fra Bilxtra... Speedometeret er orginal boble uten tankmåler. Men noen bobler hadde tankmåler integrert i speedometeret, så hvis noen har et sånt til overs bytter jeg gjerne...:D Og selvsagt har jeg litt planer om stereo også, så en gammel MD-spiller er allerede montert!!

dashbord.jpg

Når jeg først var i gang med lakksprøta passet jeg på å slenge en sprut på rattet også. Ble jo litt tøffere enn det var da... Legg merke til at det sitter med bare tre bolter mot navet. Har man bare 44 HK sprer man vekt der man kan... Helt unødvendig med ni stk 6mm bolter for å holde et ratt!!

lakka_ratt.jpg

Tanklokket kjøpte jeg på den lokale båtrekvisita-butikken faktisk, Kosta vel en hundrelapp, ser ok ut, er tett, og veier ingenting. Fin stuss for slangetilkobling på baksiden også..:) Skikkelig kupp med andre ord! Var litt pes å tilpasse da, siden pansersiden ( der lokket sitter) var buet. Måtte bygge opp litt med stålplast, men det funka jo tilslutt...

tanklokk.jpg

Motoren har fått en skikkelig vask og litt lakk. I tilleg har jeg pusset litt krom og børstet litt aluminium, som f. ex bensinpumpa. Blir ikke akkurat show finish på greiene, men så er det jo bare en gammel boble da... Ellers har jeg kostet på meg nye plugger og pluggledninger... Det lille jeg har hørt den gått høses bra ut, så jeg gidder ikke koste på den mer før jeg har fått prøvekjørt vertfall. Bør vel bytte olja da men...:rolleyes:

bakende2.jpg

Baklyktene som jeg driver å monterer kommer forøvrig fra en Volvo buss, antagelig 30 år gamle minst... Men jeg synest de passet bra, så da var det bare å smelle de på. Lå jo bare i en skuff i garasja likevel så... Har jo oppdatert litt da, og bruker ryggelysa som blinklys, men orange pærer selvfølgelig!

I morgen skal jeg innom posten igjen for å plukke opp nye stoler som er kjøpt av "nakjem" her på forumet... Stay tuned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Logico

Så skikkelig bra ut denna,

Hvordan er det med godkj. papirer/skilter?

Er mange som har fått skilt på slike i Norge etterhvert, så det ser jeg ikke på som noe problem... Og med det svarer jeg vel -carude- også. Ikke spes sjelden. Massevis i Sverige, og også endel i England og USA. Sjekk her f.ex for flere buggyer:

http://www.manxclub.com/

Og til JHU: Mener du det blanke, fine luftfilteret mitt bare er dritt altså:( Jaja, jeg overlever nok uten også, takk for tipset vertfall:D

Ellers har dagen stort sett gått med til å få de hel... bremsene til å virke... og jeg fant feilen etter en stund: Begge bremseslangene bak var tette!! Ganske pussig ting, men jeg har hørt at dette kan komme av at man blander silikonbasert bremsevæske med ikke-silikonbasert... om det er det som har skjedd vet jeg ikke, men de skal vertfall byttes!!

Jeg var jo å henta nye stoler også, men før jeg kunne smelle de i måtte jeg montere ferdig de "eksklusive" gear og handbrekk mansjettene mine. Forøvrig kjøpt på Bilxtra.

Underveis:handbrekk.jpg

Ferdig:handbrekk2.jpg

Ble jo riktig lekkert om jeg må si det selv, og da var det klart for å slenge i stolene. Har ikke festet de ennå, så de står ikke helt som de skal da...

nye_stoler.jpg

Og i morgen er det rett avsted for å kjøpe nye bremseslanger. Det er på tide at de bremsene kommer i orden, så jeg får montert tank og panser. Mer om det senere...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre vært dårlig med oppdatering her i det siste... grunnen til det er en eksamen, en fest, et par dager på amcartreff osv... Men helt stille har det ikke vært da. Fikk kjøpt nye bremseslanger bak, og da var plutselig ikke luftinga noe problem lenger...:D

Og siden bremsene endelig var fiksa, var det bare å slenge på bensintank, panseret og hovedlyktene:

panser.jpg

Og etter det var det klart for "dashbordet" mitt også... panseret er ikke skrudd fast ennå, siden det skal festes sammen med frontruteramma. Denne skal forøvrig lages av et bredda måkebrett-handtak...!! følg med...:rolleyes:

dash.jpg

Ellers har jeg vært å henta ny bil i dag:D De interesserte kan sjekke her: http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=38867

Lenke til kommentar
Del på andre sider