Gå til innhold

Billige "trimmevennlige" biler

Ranger emnet

JokkVahl

Anbefalte innlegg

Sitat
Originally posted by JokkVahl

Noen som har tips å komme med ?

Bilen skal koste mellom 10-20tusen, ikke være svenske eller opel.

Og motoren skal tåle litt påkjenninger

:D

Laurel diesel, og dytt på turboen fra en patrol, det er samma motoren :-)

men det var kanskje ikke akkurat det du hadde i tankene ..

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Wankel er tingen! Får en brukbar 200 hk til mellom 15-20 lapper og så har du 5 lapper å finne noe å stappe den ned i... Passer blant annet fint i boble. I tilegg får du vel ikke en billigere motor å trimme, i forhold til hva du får igjen i gamp!

Kan forresten også nevne at motoren veier mindre enn en fjert i nordavind!

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En wankelmotor er og blir for spesielt interesserte.

Den er ukurant ift en konvensjonell motor.

Den blir utslitt MYE raskere enn alle andre motorer.

Å foreslå det til en som spør etter "billig og trimmevennlig" bil/motor stiller jeg meg komplett uforstående til.

At en 5L V8 motor er tørstere enn mange andre er korrekt, men den er faktisk ikke mer tørst enn en Volvo 240/740/760 eller Ford Scorpio med 6 syl motorer på mellom 2 og 3 liter.

Legger du 20 lapper i en V8 på 5,7L får du en driftsikker orginaltrimmet motor på over 300 ærlige hkr.

Den kan så puttes oppi "hva som helst" fra f.eks Chevrolet laget de siste 30 årene! Kjøp f.eks en litt sliten Malibu fra runt 1980 for 15000. Selg motoren som står i den for 3-5000 kr og putt 20tusenkroners motoren oppi istedefor. Da har du en rå bil for under 40.000kr ferdig trimmet, driftsikker, lav forsikring og ikke minst: svært gode muligheter for å få igjen ihvertfall 3/4 av pengene når du selger bilen videre.

Om du kjøper en Cherry GTT for 15000, trimmer og mekker for ytterligere 20000. Hvor mye tror du den er verdt om 2-3 år? Max 10.000 tenker jeg.

Når spørsmålsstilleren spurte etter trimmevennlige biler regnet jeg med at bilen ikke skal brukes til matpakkekjøring i 15-20.000km pr år. Men hvis så er tilfelle vil masse trimmeobjekter falle bort selvsagt.

Men utifra de bilene som er nevnt i tråden hittil kan det være en ide å se på forsikringspris på de mer bensinsparende GTI-bilene? Hjelper ikke med 20% mindre i forbruk dersom innsparingen blir spist opp av dyr forsikring.

Ellers hadde jeg sansen for forslaget om Nissan Laurel Diesel med turob fra Patrol. Problemet er at man antakelig måtte bygge om Laurelmotoren endel (lavkomp stempler f.eks) før turboen kunne monteres.

Å hive i en komplett Patrol-motor kunne jo kanskje gått, men de har jo ofte gått j.... langt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uno turbo vil være et godt alternativ. Jeg syntes at uno karroseriet er ganske pent og det går forholdvis bra. Problemet er rust og vanskligheten med deler.

Vil faktisk da heller anbefale deg en ritmo abarth eller en croma turbo

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som sier at en wankelmotor blir utslitt mye fortere og ikke skjønner at jeg kan foreslå det, har du noen gang kjørt, eid eller sett en wankelmotor?

Ryktene om dens korte levetid er sterkt overdrevet. Vet av biler som har gått 250 000 km uten problemer. Så lenge den blir godt stelt, med riktig olje, og ikke herjes med før den har blitt varm, fungerer den utmerket i flere hundre tusen km. Hvorfor tror du

Mazda har gitt 100 000 km garanti på disse motorene siden 1980 tallet?

Problemet er at de fleste bilene med wankel blir trimmet og herjet med. Hva tror du skjer hvis du drar 8000 rpm x antall hundre ganger om dagen 7 dager i uka, hele året? Selvfølgelig er det dømt til å gå til helvete. Dette er noe som ville ha skjedd med enhver bilmotor behandlet på samme måte.

Greit nok at de interne delene i motoren ikke akkurat er billige, men behandles de riktig er det ingen grunn til at de skal gå i stykker.

De er i tillegg billigere å trimme opp til rundt 200 hk for de uten turbo, og opp til 250 for de med. Eksempelvis vil et enkelt bytte av eksosanlegg gi deg mye flere hk enn på et tilsvarende anlegg på en ottomotor.

Og tilslutt en lite spark til deg som tror at det å bare stappe en 300 hesters motor ned i en malibu er en kjempeide.

Skal du ha en kjapp og bra bil, kan det være en plan å begynne med en bil som er kjapp fra før, her i Norge har vi faktisk noe som kalles SVINGER. Skulle likt å se Malibuen med aerodynamikk som en murstein, og trommelbrems, dra fra en RX7 med rundt 200 hk rundt en bane!

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bilen brukes på bane, en neppe en Malibu å foretrekke.

Ser ikke at gutten som spurte, nevnte ikke noe om dette.

Alt du sier om Wankel er korrekt. Men du er også spesielt interessert i de motorene, ikke sant?

skal 250.000km liksom være imponerende? Ta en rekke4'er fra en '85 Bluebird og den går som oftest dobbelt så langt SELV med grisekjøring, gammel olje, ingen motorvarmer osv.

Og når du "har hørt om" wankelmotorer som har gått så langt, hvor langt går de DE FLESTE slike motorerer? 200.000km? Hva tror du skjer med verditapet på en slik motor når den har passert, la oss si 150.000 km?

Hvor mange andre på forumet her har foreslått Wankel?

Noen her på forumet som har MER greie på Wankel enn deg? Hvilke andre moderne biler enn den Mazdaen du snakker om har Wankel?

Hvilke verksteder kan hjelpe like mye med en wankelmotor som med en konvensjonell motor?

osv osv osv.

Dette gjør wankel til en ukurant motor for de aller fleste uansett hvor god den måtte være i hendene på rett person.

Du snakker hele tiden om "best case" tilfeller. Han som spurte om lett-trimmede biler er med stor sannsynlighet ikke det. Åstille et slikt spørsmål i deg selv indikerer lite dybdekunnskap om biler og motorer. Da er det lurt å begynne med noe lett og billig. Og det er faktisk nettopp det han spør om.

Det er ikke "lett" med wankel pga at det er sjeldent og spesielt. Det er ikke billig med wankel pga verditapet som igjen kommer av kortere levetid enn de fleste andre motorer.

Og selv om du mener det er feil hjelper det lite. Dersom potensielle kjøpere av en slik bil/motor mener det samme som meg (og tror jeg faktisk de gjør) vil det uansett føre til stort verditap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sagt Hotrod, finn en bil fra 80 tallet som muligens ikke er for populær, med litt stort motorvolum, kanskje en bil som var litt "konge" på 80 tallet. Jeg ville også ha en billig lekebil med RWD og da ble valget midt BMW E28 535 fra 1985. hvis man tar et søk på http://www.bildelsbasen.se, finner man drøssevis av 3.5 liters BMW motorer på 218 hk for 3000,- til 8000,- så er det bare å finne seg en BMW E28 525 eller 528, var en til salgs på forumet nettopp for 5000,- tror jeg. Og bytte motor.

Volvo 240 har ikke jeg mye erfaring med, har ikke helt sansen, men jeg tror alikevel at det er en av de "billige" bilene å trimme, men de går jo elendig originalt så det må jo trimmes. turbo bilene er kanskje greie, men de er vel dyrere. Da kommer man billigere ut av det med E28 tror nå jeg.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 100% opphengt i amcars (selv om det kan virke slik...)

BMW'er fra 80-tallet kan sikkert også funke.

Når det gjelder å få godkjent bilen kan Opel være bra. Av en eller annen grunn har Opel alltid vært mer slepphendte enn andre med å oppgi hvor mye mer hkr enn standard bilene deres skal tåle. Av den grunn ruller det masse godkjente ombygde Asconaer og gamle Manta'er med Senator motor ol. Små lette biler i utgangspunktet som sikker blir morsomme med en 3L 6'er oppi.

Har også hørt at Mercedes bruker/brukte samme bremsedeler på late dieselpurker som på top of the line utgavene med samme karosseri. Det kan tyde på at en gammel drosjebil kan bli en skikkelig killer med en V8 fra en 600 uten altfor mange ombygginger!

Det som gjør Chevrolet så interessant er jo det faktum at samme blokka (smallblock) med samme fester, samme gearkasse samme vannpumpe/dynamo/forgasser/osv osv er brukt i både digre vans og pickup's som i late Malibu stasjonsvogner. Innmaten er forskjellig.

Bare det å putte en orginal frisk 4-bolta blokk fra f.eks en Chevrolet van eller pickup oppi en Malibu gjør at man får en bil med bra med krefter. Særlig fra stille start vil en slik bil kunne overraske mange av "GTI gutta" pga stort dreiemoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Originally posted by Hot Rod

Ellers hadde jeg sansen for forslaget om Nissan Laurel Diesel med turob fra Patrol. Problemet er at man antakelig måtte bygge om Laurelmotoren endel (lavkomp stempler f.eks) før turboen kunne monteres.

Å hive i en komplett Patrol-motor kunne jo kanskje gått, men de har jo ofte gått j.... langt.

I dieselmotorer trenger du ikke å senke kompen før du hiver på turbo :)

Vi har montert turbo på en 2.4 liter bensin (org 8.9 i komp og gått minst 200k)

Ved 1.1 bar yter den 269.8hk og 370nm. (242hk på hjulene)

Vi kjørte den en stund på 1.6 bar, men da røk toppakningen på en uke.

Kostnad: turbo (t04) eksosmanifold: 3k. Sinterclutch: 650. Intercooler: 800. + litt småting som ekstra dyser osv: maks 2k

Eksosanlegg 3`: 2 kasser øl.

Etter at toppakningen røk, kjøpte vi en ståltoppakning til 500 kr.

Noe som er mere hysterisk morsomt skal du lete lenge etter.

0-100 ligger på under 6 sek.

Det ligger en liten film her: http://home.no.net/waldez/200sx/laurel/

Ikke mye veigrep på våt asfalt ;)

http://300zx.kwn.no/300ZX.mpg

(Høyreklikk, lagre som)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Originally posted by JokkVahl

Noen som har tips å komme med ?

Bilen skal koste mellom 10-20tusen, ikke være svenske eller opel.

Og motoren skal tåle litt påkjenninger

Jeg velger å la bildene tale:

505_rompe.jpg

Meen motoren fra Talbot / Cryshler / Simka er kjent for dårlig kvalitet da ;)

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Originally posted by erbe

I dieselmotorer trenger du ikke å senke kompen før du hiver på turbo :)

Vi har montert turbo på en 2.4 liter bensin (org 8.9 i komp og gått minst 200k)

Ved 1.1 bar yter den 269.8hk og 370nm. (242hk på hjulene)

Vi kjørte den en stund på 1.6 bar, men da røk toppakningen på en uke.

Kostnad: turbo (t04) eksosmanifold: 3k. Sinterclutch: 650. Intercooler: 800. + litt småting som ekstra dyser osv: maks 2k

Eksosanlegg 3`: 2 kasser øl.

Etter at toppakningen røk, kjøpte vi en ståltoppakning til 500 kr.

Noe som er mere hysterisk morsomt skal du lete lenge etter.

0-100 ligger på under 6 sek.

Det ligger en liten film her: http://home.no.net/waldez/200sx/laurel/

Ikke mye veigrep på våt asfalt ;)

Kongebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider