Gå til innhold

Kondensator: Spørsmål (har søkt på forumet, hjalp lite)

Ranger emnet


BLACK.PEARL

Anbefalte innlegg

Heeeey!

 

Har diverse spørsmål ang. kondiser.

 

 

Altså, hvor viktig er en kondensator i et anlegg?

 

En annen ting, f.eks. hvis en Focal høyttaler yter 75W RMS, og en Audsion forsterker leverer 125W RMS, da er det vel ingen vits i å ha kondis fordi forsterkeren har et kraftoverskudd og ikke anstrenger seg?

 

Kan En stor kondis kobles på 2 forsterkere? (tenker da på f.eks. 2 monoblokker på en stor kondis (2F)

 

Hvis en skal ha en skikkelig kvalitetskondensator, hvilket merke velger man da? (Tenker på hvilken merke som står for skikkelig kvalitet innen kondensatorer, akkurat som Focal innen høyttalerbransjen og Audison innen forsterkerbransjen).

 

 

Håper noen kan hjelpe meg her :)

 

Nysjerrig som vanlig... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kondensator er ofte siste utvei... vil heller anbefale å få et ekstra batteri bak (feks maxima exide 900 som jeg selv bruker) og evnt prøve å skaffe/tilpasse større dynamo , om den du har er for liten..(som de ofte er desverre...)

det er ofte godt nok å bytte ut batteriet du har framme og bruke tykkere strømkabel for å fòre forsterkerene bak..og evnt bytte ut dynamo..

 

jeg syns det er litt dumt å montere en kondensator i en bil som har en dynamo som allerede sliter med å ladde opp batteriet du har, å ikke gir nok strøm til forsterkerene...

 

for har du lite strøm så må faktisk dynamo ladde opp kondensatoren(e) i tillegg, så da er det bedre å bruke de pengene på et ekstra batteri og/eller en større dynamo..

 

har du problemer med at lysa på bilen blinker er det bare et tegn på at du har for lite Amper og ustabil Volt.. en kondensator gir ikke mer strøm, den skal ha som hensikt å holde jamn strøm..

 

---så bytte ut orginal batteri med et større/bedre, og/eller bytte til en større dynamo er mitt tips..

husk å rengjøre kontakt-flater for jordinga..minst like viktig..

 

 

edit: dessuten er de fleste kondensatorer laget på same fabrikk... bare merket er forskjell... :/

 

å de sier 1Farad pr. 1kw... , eller da 0,5Farad på 500w...

 

en forsterker på 2x125wrms som er justert til å yte 2x75wrms til høyttalerne er den rette måten å gjøre det på.. du har litt power i reserve å forsterkeren blir mindre anstrengt i lyden..

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sfh

en forsterker på 2x125wrms som er justert til å yte 2x75wrms til høyttalerne er den rette måten å gjøre det på.. du har litt power i reserve å forsterkeren blir mindre anstrengt i lyden..

 

Takk for masse gode tips :)

 

Mente ikke om forsterkeren blir justert da :p Men bare sånn at forsterkeren yter 125W RMS, og høyttaleren yter 75W, betyr det at "reserven" på 50W (125-75=50) er grunn nok til å ikke trenge å bruke kondensator?

 

Etter det jeg har skjønt er kondensatorer spesielt hendige når det kreves masse strøm. Dvs. subwoofere ved veldig max volum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke helt enig der. en kondensator er en stor hjelp viss man feks har en liten kraftplugg an en forsterker. ikke alle batterier kan levere masse strøm fort så derfor har man en kondis som lager strømmen så lenge til forsterkern har bruk for den. viss du setter på en sang med masse rask bass, så vil du merke til slutt at ikke alle slagene er like kraftige. med en kondis så vil den få nok strøm hele tia, og dermed klare alle slagene. når du kommer opp på litt store kondiser så er jo det i utgangs punketet et batteri, bare mye raskere. er vel en tommelfinger regel som sier 1 farad per 1000w. så lenge du bare har den ene forsterkern så så trenger du ikke kondis, men viss du setter inn feks en litt kraftig sub, så sleng en kondis på i samme slengen.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en Audison forstrerker somyter 2x125W så har du i utganspunktet ikke bruk for kondensator. Hvis du har en mistanke om at du har for lite strøm så sjekk lade spenningen på bilen og evt. bytt laderegulatoren på dynamoen.. Ofte så kan du tjene inn 1-2 Volt bare der... De fleste biler har skammelig dårlig ladespenning.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BLACK.PEARL

Heeeey!

 

Kan En stor kondis kobles på 2 forsterkere? (tenker da på f.eks. 2 monoblokker på en stor kondis (2F)

 

Hvis en skal ha en skikkelig kvalitetskondensator, hvilket merke velger man da? (Tenker på hvilken merke som står for skikkelig kvalitet innen kondensatorer, akkurat som Focal innen høyttalerbransjen og Audison innen forsterkerbransjen).

 

Håper noen kan hjelpe meg her :)

 

Nysjerrig som vanlig... :D

 

En stor kondensator kan kobles på flere forsterkere.

 

Det som er viktig er at kondensatoren har lav indre motstand (ESR). Det finnes merker som har så høy indre motstand at man ikke har noen spesiell gevinst med bruk av en slik. Disse er ofte Kina produsert.

 

De aller fleste kondensatorene er laget på den samme fabrikken uavhengig av merke. Det er kun ett fåtall merker som lager de selv.

 

Du må selv finne ut hva du trenger av kondensator til ditt anlegg hvis du trenger noen. Jo større de er jo tregere er de. Unntaket er Hybrid kondensatorene som er satt sammen av mange små. du skal ha til ditt anlegg så vil jeg anbefale en 0,5F eller en 1F. 1F pr. 1000W er "regelen"

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt svak teori om kondensatorer fra sfh, over her.

 

En kondensator er langt i fra siste utvei. Så lenge anlegget brukes når motoren er i gang, ville jeg heller brukt en ekstra kondis, enn et ekstra batteri. Og det er veldig enkelt å forklare hvorfor.

Et batteri holder ikke høyere spenning enn ca 12,6volt. Dynamoen skal lade 14,4volt. Så om det i noen basslag trekkes så mye strøm, at ikke dynamoen klarer mer, vil spenningen synke. Helt til du kommer under 12,6volt. Da begynner nemlig batteriet å hjelpe til. En kondensator derimot, klarer å holde på den spenningen dynamoen gir, og vil derfor hjelpe til umiddelbart dynamoen får problemer. Så lades den opp mellom de største slagene, når dynamoen har nok strøm å levere.

Om du derimot skal spille mye uten motoren i gang, er ekstra batteri en større fordel.

 

Min prioriteringsliste er som følger:

 

Laderegulator. Ladac eller tilsvarende. Gir 14,4volt helt til dynamoen ikke klarer mer.

Dynamo (Om den orginale er mye mindre enn den burde vært. Med tanke på størrelsen på anlegget.)

Tykke ledninger, med skikkelige tilkoblinger.

Kondensator

Batteri

 

1F kondensatorer har som regel ca 0,0016ohm ESR eller mer. Om å gjøre å ha lavest mulig.

Større kondiser pleier å ha mer.

Stinger 5F kondensatoren har 0,00098ohm... Ikke dårlig. :)

Mindre kondensatorer har normalt kortere oppladningstid... Derfor kan det ofte være lurt med flere små, enn en stor.

 

Uansett må de kobles så nærme forsterkeren som mulig. Ellers har ESR'en lite å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svak teori...? jaja..kansje det.. men jeg sa ofte siste utvei..

 

for jeg villle heller anbefale å skaffe batteri/dynamo for å holde en mer stabil ladding (som jeg synst) er er mer viktig enn en kondis..

en kondis (for min del) rettferdiggjør aldri en dynamo på 70A som skal fòre et anleg med forsterkere på 150A..

en kondis blir (for min del) alltids bare en reserve-løsninng, for man slepper aldri unna at du har 70A dynamo på et 150A anlegg (syns jeg da)...

uansett så har du ofte kansje 20~30% igjen fra orginal dynamo til å bruke til anlegg etter bilen skal ha/får sitt..men det er alt ettersom da..

 

så ikke noe direkte gale i det jeg har forklart...det er bare en annen teori enn hva dere bruker å gjøre ting..

je blir jo støtta fra flere som driver med stereo på godt nivå..dem jeg har lært litt fra......

men sikkert ikke støtte på forumet.. :eek: :rolleyes: :op :D

 

å dessuten er det slik jeg gjør det, å det funker veldi bra for meg.. har aldri hatt bruk for kondis i min bil uansett hvilke forsterkere å subber jeg har hatt..

har seff prøvd å koble til en kondis nå og da for å se om hvordan den kan forbedre mitt anlegg.. men det har ikke blitt noe bedre..

fordi jeg har nok me batteri bak eller stor dynamo å godt batteri foran å tjukke kabler å gode jord-punkt..

 

dessuten koster en 5Farad ofte like mye som et ok batteri og en ok dynamo, så det blir litt feil for meg å blande så store kondiser inn her... :)

((er vel ikke noe som er bedre enn split-charge heller...-slipper å tømme batteri foran, har strøm fra begge batteria når motor går/ladder..))

 

forstår det er forskjellige måter å gjøre det på, å få mer volt å mer stabil ladding rundt om i norge..

jeg gjør det på min måte å den funker for meg og mine... ikke det at jeg ikke forstår hva dere vil fram til da ;)

 

edit: poster etpar FAQ`s nedenfor som er faktisk litt nyttige ;) de er skrevet av personer fra "øverste" klasse ;)

og nei..jeg gidder ikke å oversette... hehe...

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Electrical System Upgrades !

 

Option #1 : The Magic Wires

Replace the factory ground wire between the battery and the car chassis with at least a 4-gauge cable. This will help minimize voltage drops caused by high resistance in the stock cable. Also replace the stock charging wire between the battery and the alternator with at least a 4-gauge cable. If the alternator has a chassis ground cable, upgrade that wire too.This is relatively inexpensive and should be done for every system 500 watts or higher in total amplifier power.

 

Option #2 : More Powerful Alternator

There is simply no substitute for a large supply of current. Batteries and capacitors don t produce anything; they are merely storage tanks. When a vehicle is running, the alternator delivers the vast majority of the current demanded by the car and audio system. For this reason, alternator upgrades make a lot of sense for powerful street systems. This is not a cheap upgrade, but should be considered before any of the following if the vehicle is having problems supplying adequate current. It is often possible to purchase a more powerful alternator for about the same price as a couple of capacitors, an additional battery and all the wiring needed to connect them and the alternator will actually work.

 

Option #3 : Capacitors

A capacitor helps to maintain voltage during very brief peaks in demand. They are particularly useful in sound quality oriented systems with moderate power. However, they won't do much for you when you're playing Kylie Minoqgue at high volumes (aside from looking a fool!!) they simply can't supplement current for very long.

 

Option #4 : Multiple Batteries

Great for McDonalds car park listening, BUT just something else for the alternator to have to supply current to once the vehicle is running. Not recommended for street systems although some demo car and competition cars might benefit from them if they spend a lot of time at idle playing loudly without an external power supply connected.

 

Last one for today, i promise.

__________________

Geoff Dutch

Director of Communications

BBG Distribution Ltd

http://www.bbg-av.com

~~ Caliber Car Audio, Dynamic Control, JL Audio, MTX Audio, Nakamichi, Phoenix Gold, Polk Audio

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

There are a few benefits to using a cap in a daily driver. The cap installed near the amp is able to discharge faster then the battery upfront. This allows for less strain on the alt. due to the fact that there is less resistance compared to pulling the same amount of current all the way from the battery (resulting in a lower voltage at the amplifier). The cap will recharge quicker then any of us can measure so don't worry about it only helping the first hit. One major problem is most people that need a cap are usually maxing out their amplifiers consistently, as opposed to someone that uses them to "critically listen" to music. When the gains are set properly the amp is very dynamic, some beats on the drum are not as loud as others, and you can tell the difference. In that scenario the cap helps on the big swings. When pounding down the street with a bass CD in, the amp is not "swinging" at all, it is constantly using everything it has, and this is using more current then the alt. and battery want to give up. This is why your lights dim on every bass note. The chance of a 1 farad cap helping this are very slim to none. The reason is the alt. can't keep up and charge the battery and the cap. A bigger alt. would be the way to go. Or for a quick fix add a second battery in the trunk. This will help with the lights dimming and put more power in the back (because it stores more energy then a cap). You still have the problem that the alt. cannot put out enough juice to properly charge both batteries (that means charge them and maintain them at 14.4v) The trade off here is the same reason that the caps don't work for SPL-----

 

The extra battery and the cap both become a load to the alternator.(just like your amp is a load on the battery and the alt.) So the alternator basically "bogs" down and the operating voltage will be lower with more "loaded" on it. Your spl numbers will go down as the voltage goes down (NOT AS NOTICEABLE WITH A TIGHTLY REGULATED POWER SUPPLY). This is why most guys in street class gain almost a dB when they take out their caps. They have raised the operating voltage of their amps.(remember this is only for a short burp).Much in the way that ss and extreme guys "up" their voltage to get more power out of their amps.(remember that an amplifier steps voltage up inside so 1 volt difference can be a lot of power------ 12v in x3=36v+ and 36v- =72v across speaker leads now square that and divide by 4 ohm load= 1296 watts...... now with a 13v supply 13 x3=39+,39-=78v x 78v=6084/4=1521

1521-1296= 225 watts difference by maintaining 1 volt higher)(keep in mind your 4 ohm speaker has an impedance curve that is much higher then 4 ohms at most frequencies so real power is much lower)

 

The way caps have helped in most cars is that the alternator now has another load. This load now lowers the average operating voltage of the cars electrical system example:

 

Before system- car running nothing else on 14.4v

 

Add system- system down 14.2v- when bass CD is pumping- 12.4

 

Now your electrical system is varying between 12.4 and 14.4v---- a 2 volt swing

 

Now add in a cap or two and the system now charges at 13.4v

 

Now your system will still dip close to the same 12.4v, but the high is now only 13.4= a 1 volt swing

 

Now your headlights dim half as much because there is only half the swing in voltage.

 

Now if you put a second battery in the back (more storage) the operating voltage will drop even more, lets say 13 volts (now you are barely charging the batteries without upgrading your alternator) By adding the battery in the back, you no longer are loosing voltage along the wire from the front battery. Also you have a lot of storage (2 batteries) so when you bass it up the power is coming mostly from the batteries and the alternators job is just to charge those batteries. So now when the amp hits a big rolling bass note the batteries will only drop to 12.6v

 

Now your swing is from 12.6-13v and .4 voltage drop on a headlight or dash light is next to nothing especially when compared to a 2v swing.

 

One other suggestion is to ALWAYS upgrade your ground wire at the battery. This is the least expensive way to make a huge difference in light dimming. There are a lot of cars that use a 8 or 6 gauge ground to the body (remember when you grounded your amp?) This cannot support the current return of the headlights and a 1000watt amp. Remember you may have a dedicated 4 gauge lead to the amp, but when that current returns to the battery it shares that ground with all the other components in the car that are grounded to the body.

 

All of the numbers in this post were submitted to show a point and do not actually reflect a single test environment. They only are used to help visualize what is happening to your cars electrical system when you go crank your bass up all the way and cruise down the street. Hope this has helped.........

 

Gary Bell

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som står på engelsk er ikke nødvendigvis sant... ;)

 

Neida... Bra dette. Men hele argumentasjonen din/hans, er jo at man har alt for liten dynamo og spiller rene sinustoner. Da vil selvfølgelig alt tømmes over tid.

 

Den andre tingen er jo at eksemplene bruker standard crappy laderegulator. Da vil spenningen synke etterhvert som strømmen øker. En Ladac eller lignende, vil faktisk klare å hente ut 14,4volt helt til dynamoens ytterste grenser, før spenningen synker. Da hjelper ikke hundre batterier, før spenningen er nede i 12,6volt. Det vil si at spenningen faktisk kan synke 1,8volt, før du får hjelp av batteriet.

 

En annen ting er at hverken batteri eller kondensator bruker strøm. Så de er ikke som en ekstra last å regne... Om man ser på normalt bruk. Ved ren sinus-spilling over tid, kan man nok kanskje på en måte kalle det en last. Kanskje...

 

Jeg er enig at et dynamobytte er alltid lurt. Men for folk som sitter på en 70A dynamo, og har anlegg som skulle tilsi 90A dynamo, ville jeg nok si at de kommer lengre med en kondensator, enn et batteri.

 

Men i disse ekstrem-eksemplene over, hvor man kanskje bare hadde 70A, men trenger 200A.... Da er jeg helt enig i at en kondensator ikke hjelper nok. Batteri hjelper fortsatt ikke.

Kun dynamo er godt nok da. :)

 

Så jeg anbefaler ikke folk å skifte dynamo, om ikke det er nødvendig. Men det er klart... Hvert tilfelle må jo ses på for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår