Gå til innhold

142

Ranger emnet


Volvo_original

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lurer også litt på å bare ha en blodtrimmet B20 (ikke turbo) i stedet for noe større. Noen som vet konkret hva som må gjøres for å få mest effekt og hvor mye det vil koste?

 

Om jeg nå har fått det riktig med meg så kan jeg ha 170 hk. på bakhjula før jeg må gjøre noe med bremsene.

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvo_original

 

Kræsjan?

 

Først ble bilen påkjørt av ei "kjerring" så hele ene bakskjermen

+ døra måtte byttes,men bilen ble retta...senere ble den påkjørt (hardt) av en annen 240,denne gang var det andre baksjermer+dør+diverse som fikk svi....bilen ble så solgt og hugget...

 

 

Det med antall hk er vel ikke så viktig? Monter en 940 turbomotor,en getrag+en 164 servo.godkjenn så bilen og trimme så vidre? da har man en godt kjørbar 140..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har undersøkt og grubla litt me. Har funnet ut at å bygge en 142 a'la rallybil, original utvendig og blodtrimma B20 vil bli "knæsh"!

 

Når det gjelder denna blodtrimminga har jeg funnet ut hva som må gjøres (tror iallefall):

steg 3 topp

smidde stempler og no' bedre råder (?)

kvass kam

hardere ventilfjører og porting (om ikke dette er allere gjort med steg 3 toppen?)

grenrør til steg 3 topp

doble weber 45mm.

også noe sånn sliping av topp og blokk

 

Noe mer? Noen som har peiling på hvor mye noe sånt vil koste? (gjør det meste sjøl, har tilgang på slipe utstyr for sliping topp og blokk, samt justering)

 

Ellers er vel bur tingen, fir'punkt seler, kortere og hardere fjører, og rally dempere av ett eller annet slag. +sånne plast foringer.

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steg 3 topp 10K ?

 

smidde stempler og no' bedre råder (?) (sende den inn til sylinderservice og borre opp osv og få med litt sterkere råder og stempler ? veit ikke pris :D

 

kvass kam = 2-3k

 

hardere ventilfjører og porting (om ikke dette er allere gjort med steg 3 toppen?) en steg 3 topp er vel en fult preppa topp ?

 

grenrør til steg 3 topp blir vel 3-4k

 

doble weber 45 eller 48mm = tja *tenke* nytt blir det vel 10-15k?

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dere sett volvoen i bilsport??? ett av de nyeste.. der var d jo en volvo i 100-serien som så orginalk ut utvendig med takbøyle å SAFTI motor under huven........

 

det er RÅTT, så når riskokeran kommer opp på sia er det bare å vinke ADJØ........hehehehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvo_original

Lurer også litt på å bare ha en blodtrimmet B20 (ikke turbo) i stedet for noe større. Noen som vet konkret hva som må gjøres for å få mest effekt og hvor mye det vil koste?

 

Om jeg nå har fått det riktig med meg så kan jeg ha 170 hk. på bakhjula før jeg må gjøre noe med bremsene.

 

det er billigere å kjøpe en motor som har org. 170hk.

feks b6254, 2.5 rekke6, 24v 960 motor.

 

den motoren veier sikkert mindre også, samt bruker mindre bensin enn trimmet b20, ville jeg tro.

 

du får vel tak i en slik for 5.000, komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

det er billigere å kjøpe en motor som har org. 170hk.

feks b6254, 2.5 rekke6, 24v 960 motor.

 

den motoren veier sikkert mindre også, samt bruker mindre bensin enn trimmet b20, ville jeg tro.

 

du får vel tak i en slik for 5.000, komplett.

 

du er så evig forelska i dissa rekke 6'erne dine du :) hehe

 

du skjønner vel at det er RÅTT med gassermotor i gammal bil. spesielt viss den er litt kvass

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

det er billigere å kjøpe en motor som har org. 170hk.

feks b6254, 2.5 rekke6, 24v 960 motor.

 

den motoren veier sikkert mindre også, samt bruker mindre bensin enn trimmet b20, ville jeg tro.

 

du får vel tak i en slik for 5.000, komplett.

 

ville sett en rak-sekser i en 140..uten å kappe i bilen...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes sjøl det er heftig med sånn blodtrimma gasser B20, fordi det på en måte "stemmer" mer enn å ha en moderne 960-sekser.

Men så er jo aberet at en slik B20 vil koste no inn i helsike mye peng da.

 

hvor mye kosta rekkeseks'ern din DaButcher? 5000 er jo ikke så mye om det du sier stemmer. Hadde jo vært heftig med sekser i en sånn 142 likevel da! Mye å spare på å kjøpe en slik motor brukt på en høgger i sverige, og i så fall hvor mye?

 

Spør om det samme som maxis;er det mulig å presse nedi en sånn sekser uten å kappe noe?

 

Om den så går nedi, vil da det bli for mye vekt på forakselen i forhold til originalt?(med tanke på godkjenning, ikke mere vekt på forakselen enn originalt)

 

Så dersom det ikke går nedi. Må vel da sveise rørramme (som tidligere nevnt). Noen som har gjort dette? (Ikke nødvendigvis med en 142)

 

Takk for alle svar og på forhånd takk for flere svar!

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvo_original

Synes sjøl det er heftig med sånn blodtrimma gasser B20, fordi det på en måte "stemmer" mer enn å ha en moderne 960-sekser.

Men så er jo aberet at en slik B20 vil koste no inn i helsike mye peng da.

 

hvor mye kosta rekkeseks'ern din DaButcher? 5000 er jo ikke så mye om det du sier stemmer. Hadde jo vært heftig med sekser i en sånn 142 likevel da! Mye å spare på å kjøpe en slik motor brukt på en høgger i sverige, og i så fall hvor mye?

 

Spør om det samme som maxis;er det mulig å presse nedi en sånn sekser uten å kappe noe?

 

Om den så går nedi, vil da det bli for mye vekt på forakselen i forhold til originalt?(med tanke på godkjenning, ikke mere vekt på forakselen enn originalt)

 

Så dersom det ikke går nedi. Må vel da sveise rørramme (som tidligere nevnt). Noen som har gjort dette? (Ikke nødvendigvis med en 142)

 

Takk for alle svar og på forhånd takk for flere svar!

 

min koster ikke 5000. 10.000 gav jeg, som var bra pris.

jeg fikk med girkasse, servopumpe, luftfilterboks, ledningsnett, hjerner, giroverføring, etc.

 

Jeg har 3.0..

 

men en ting jeg glemte:

det er ikke plass i 100 serien til rekke6.

beklager for mitt tidligere utsagn :p

 

dere får nok satse på en eldre motor, evnt en mer omfattende jobb:

http://hem.bredband.net/themar/165/facts.htm

 

han der bygget om 145 til macpherson fjærbein, for å få plass til b6304'en!! det er litt av en jobb!

 

videre, monterte han 164 fronten.

feite kjerre! han fikk JÆVLIG tung bil da, lurer på hvorfor?

kanskje pga han har montert alt av luksus-utstyr?

 

Weight/distribution: 1580 kg with full gas tank, 49.4/50.6% front/rear axle

 

bra vektfordeling..

jeg tviler på det blir aktuellt for deg å gjøre en slik jobb, så du må nok satse på en gammel stålblokk, evnt tror jeg rover sine 3.5 liters v8'ere passer.

 

du må da også selvsagt tilpasse motorfester, etc.

jeg tror rover bruker samme automatkasser som volvo, så det skal vel ikke være så vanskelig å koble på en volvo manuell, ville jeg tro.

 

jeg har sett rover v8 3.5 forgasser, trimmet og renovert for 5000kr med kasse. injection er selvsagt å foretrekke.

 

om du er intr. i rover v8, husk: det er egentlig buick smallblock som rover kjøpte opp og moderniserte (laget av alu istedenfor stål, bla.a.). Du finner samme motorer i jaguar, etc.

 

Alle motorer blir godkjent i volvo, så lenge de ikke overskrider maksimal vekt og/eller effekt som volvo godkjenner.

 

ellers, hørte jeg hos volvohuggeren i bergen i dag:

Jostein Tjerve (eller hvordan man staver det) skal selge sin 242GT. Den er visst godkjent med 380(?) hk, mener jeg han sa.

90.000kr..

 

han hadde visst gjort MYE med den bilen, bla.a. orginal eksos, men på 3000rpm åpnet spjeld seg slik at det ble 3" strake rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er mulig å bygge om til rørramme forran med mcpherson fjørbein fra 240 for å få plass til en 960-sekser, om jeg har skjønt det? (selv om dette høres jævli vansklig ut!):D

 

ellers ville vel 1031 (?) bakaksel med wattling gjort susen?

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår