Gå til innhold

Tråden om Leasing av Bil!

Ranger emnet

Jonte

Anbefalte innlegg

Jeg hører stadig om folk Leaser biler her og der, enten på firmaet, eller så driver dem med privat-leasing for å avskrive noen kroner.

Jeg har aldri forstått det her helt og har prøvd å søke litt rundt på nettet uten å bli klokere på det.

Kan noen med litt info kanskje fortelle litt om dette?

- Er det kun mulig på biler som skal registreres for første gang i Norge (nye biler / import)?

- Er det gunstig for en familiefar og gjøre noe slikt når det gjelder å kjøpe en familiebil?

- Er det mye strev?

- Er der mye penger å spare?

- Er strevet verdt penga man sparer?

Synes det er litt interessant, så jeg håper det kommer fram en del bra punkter i denne tråden..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det var noen fordel med å lease bil med Møller Bilfinans.

Leaset en VW Caddy Tdi 2000 mod over 5 år ned til O kr slik att jeg skulle eie bilen når siste avdraget var nedbetalt.

Men så var jeg så uheldig å få bilen kondemnert i 2003 etter å ha betalt ned over halvparten av bilen.

Når du leaser så må du forsikre bilen i 3 mannsinteresse til det leasingselskapet du bruker.

Historien slutter med att Møller Bilfinans fikk utbetalt det bilen var verdt, nesten 40000 mer enn hva som stod igjen på leasingkontrakten. Og jeg satt uten bil og penger. Fikk ikke igjen noe av overskuddet. Ikke ny bil heller.

Så den erfaringen jeg har er att jeg kommer aldri til lease bil lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Geir A

Jeg syns ikke det var noen fordel med å lease bil med Møller Bilfinans.

Leaset en VW Caddy Tdi 2000 mod over 5 år ned til O kr slik att jeg skulle eie bilen når siste avdraget var nedbetalt.

Men så var jeg så uheldig å få bilen kondemnert i 2003 etter å ha betalt ned over halvparten av bilen.

Når du leaser så må du forsikre bilen i 3 mannsinteresse til det leasingselskapet du bruker.

Historien slutter med att Møller Bilfinans fikk utbetalt det bilen var verdt, nesten 40000 mer enn hva som stod igjen på leasingkontrakten. Og jeg satt uten bil og penger. Fikk ikke igjen noe av overskuddet. Ikke ny bil heller.

Så den erfaringen jeg har er att jeg kommer aldri til lease bil lenger.

Nei det der hørtes ikke ut som noen bra deal da, men virka logisk for meg at de skulle ha pengene da (på en måte). Det er tross alt noe annnerledes når du har lån på en bil. Men sykt kjipt når sånt skjer alikevel.

2010 Peugeot 207 Feline (nr. 41/80) 1.6 HDI

x- 2003 BMW 316i Touring | x- BMW 318i Cab 92' | x- Ford Sierra Cosworth 4x4 90'| x- VW Golf GL 89' | x- Ford Sierra 2.0iS 86' | x- Ford Sierra 2.0CL 87'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leasing av bil.

Leasing er leie av bil, det betyr at selv om du har bilen i 5 år og har betalt den ned til 0 så er den ikke din. Du får kjøpe den som regel for 2 til 3 mnds leier + omreg. Og sitter da igjen med en bil som er din uten lån.

Når det gjelder skader under leie så er det jo en selvfølge at du som leier ikke skal ha noe fordel av å skade denne bilen. Er ikke du som eier den heller.

Leasing av bil er ikke et produkt som gjør at å eie bil blir veldig billig, det er noe som gjør at firma ikke binner opp kapital samtidig som dem hever mva på leie beløp og forskudds leie.

Når man leaser bil er det selgene forhandler som setter rest verdien og garanterer for den når leie perioden er over, det blir da tatt takst på bilen og feil om mangler må dekkes av leietaker ved innlevering. (Gjelder ikke garanti ting) For tidlig innlevering kan koste dyrt pga periodisering av mva og restverdi til forhandler.

PS: Leasing er BARE for firma

For menig mann er det bedre at ta et 7 års lån om man vil betale minst mulig eller lån på huset i 20år :)

Håper jeg kunne komme med litt hjelp.

Mvh

Salgsansvarlig VW Vadsø

BB-Racing AS

Provides power with technology by TS-Racing

96 23 10 10

http://WWW.BB-RACING.COM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Vekker liv i denne igjen...

Jeg har fått ett pristilbud på leasing, men har ikke så veldig mye greie på dette...

Bilen kom på 440.000kr, så skal jeg betale 4420,- pr mnd, i 3år, da står det igjen 250.000kr.

Da kan jeg enten kjøpe den ut eller levere den inn igjen.

Men hvis jeg vil ha den så må jeg vel ta opp ett lån da? For jeg har jo ikke 250.000kr liggende å slenge?

Kan man forresten få leasing på lengre enn 3år?

Sendte en mail til forhandleren og lurte på dette, men han har reist på ferie..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekker liv i denne igjen...

Jeg har fått ett pristilbud på leasing, men har ikke så veldig mye greie på dette...

Bilen kom på 440.000kr, så skal jeg betale 4420,- pr mnd, i 3år, da står det igjen 250.000kr.

Man har da satt en teoretisk verdi på bilen. Det blir tatt takst når du levere den inn. Om den er verdt mer enn 250' må du vel betale det den er verdt om du skal kjøpe den ut tror jeg. Om den er verdt mindre (mye bulker, riper, ikke fulgt service o.l.) så må du faktisk betale mellomlegget mellom 250' og den faktiske verdien selv om du leverer den inn. Om man har overskredet avtalt kilometerstand(oftest 20 000 i året) må man gjerne betale x antall kroner gange med x antall km kjørt for mye. De to siste kan ofte by på en ubehagelig overraskelse.

Månedsleien din er differansen mellom nypris og gjenkjøpsverdien minus evt. forskuddsleie delt på antall mnd i leasingavtalen. (Jo høyere forskuddsleie jo lavere månedsleie) PS, husk at om renten går opp vil sannsynligvis månedsbeløpet ditt øke da jeg tror at denne er variabel i hele leieperioden

Da kan jeg enten kjøpe den ut eller levere den inn igjen.
ja
Men hvis jeg vil ha den så må jeg vel ta opp ett lån da? For jeg har jo ikke 250.000kr liggende å slenge?
Ja, må du ta opp lån for å kjøpe den bilen. Eller du kan kjøpe eller lease en annen. For du MÅ ikke kjøpe den ut. Etter tre år er det sikkert kommet masse andre biler du har lyst på også :)

Kan man forresten få leasing på lengre enn 3år?

Sendte en mail til forhandleren og lurte på dette, men han har reist på ferie..

:)

Ja, du kan få lenger leasing, men det vanligste er 3 år eller som noen har nevnt over her 5 år (på den siste er det da gjerne avskirving ned til 0.- slik at man eier bilen etter endt periode). Dette er egentlig nesten det samme som å kjøpe, men en grei måte for firmaer å flytte kostnader samt lette regnskaps og avskrivningsarbeid) En annen fordel ved å skrive bilen ned til 0 er at man vel slipper å ta hensyn til kmstand ved endt periode.

Jeg tror det er feil som audi4ever sier at man må betale 2-3 månedsleier< for å kjøpe den ut om man skriver den ned til null. Her virker det som om det er litt forkjellig praksis ute og går. Hos Toyota for eksempel, så lar det seg ikke gjøre å lease den til 0,- men restverdien blir satt til 5000 kr. Man må da betale 5000,- + omreg etter 5 år, så er bilen din.

Forørig er det mulig for privatpersoner å lease også, men da kan man like godt låne penger til bilen (Man må gjennom den samme kreditvurderinga) Privatpersoner får nemlig ikke tilbake mva.

Den "klareste" fordelen for privatpersoner ved leasing er at man er sikret å bli "kvitt" bilen etter endt periode. Man slipper å stresse med å selge den, fordi man aldri har eid den... Men, som jeg nevnte over kan det bli dyrt...

Slik tror jeg det henger sammen i hvert fall, men feel free to correct me.

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar!

Men da blir det vel mere å betale i mnd, hvis jeg leaser på 5år?

På 3år har jeg betalt 159.120,-

Hadde jeg betalt 4420,- i 60mnd hadde jeg betalt 265.200,- og da er det jo 174.800,- som ikke er betalt?

Dette syns jeg var vanskelig...

Blir litt vanskelig å regne sånn på det, da det er renter og sånn inne i bildet også.

Tror ikke 5 års leasing er noe særlig dersom du ikke skal lease den ned til 0 i restverdi (Dette bare tror jeg, jeg vet ikke)

Men ja, lenger leasing, lavere restverdi (eldre bil vet du) og sa blir totalsummen høyere.

Et annet alternativ kan være restverdilån (om du målet er å gjøre de månedlige avdragene lavere)

Sjekk med AS fianciering om det siste, og hør med bilselgeren om det første :)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å lease både for firma og privatperson.

Riktignok som flere har poengtert, hovedgrunnen hvorfor firmaer gjør dette er for å slippe å binde opp kapital (ved at de må ut med beløpet når de kjøper bilen), samtidig som de slipper moms (25%).

Mannen i gata ved privatleasing slipper ikke unna mva, men slipper som sagt stå for evt. salg av bilen sin i fremtiden. Han kan da bytte til helt ny bil etter 3 år igjen f.eks. og bare fortsette slik.

Fordelen ved dette er at man hele tiden kjører en "ny" bil, og er sikret problemfritt bilhold da de aller fleste bilmerkene har 3 års nybilgaranti.

På den andre siden så eier man jo ikke bilen når man leaser, og derfor kan de som ikke er altfor forsiktige med bilene sine få virkelig svi på takst etter evt. leasingperiode er gått ut.

Praksis for privatleasing varierer fra bilmerke/bilforhandler til bilmerke/forhandler, og hos blant annet BMW har vi også noe som heter 2+3 eller 3+2 lån som kan faktisk være gunstigere enn privatleasing.

Mange måter å handle bil på! :)

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider