Gå til innhold

Effekt lyd fra girkasse..

Ranger emnet

Mandel

Anbefalte innlegg

Originally posted by Frank S.

på busser så har du en sånn pssshh lyd når du girer

Den lyden du hører fra bussen er 99% sikkert fra kompressoren som lager trykkluft til anlegget ombord. (Bremser, dører etc)

De fleste kassene på bussa (snakker ikke om turbusser) er automatkasser og de er det ikke mye luftstyring til men hydraulikk.

Manuelle kasser til bussene har som regel wire overføring til en pneumatisk hjelpesylinder på kassa. Da kan det høres litt luft ja, men da skal du ha ører som ett marsvin for å få det med deg :D

Volvo V70 D5 Premium 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...
På busser og lastebiler kan man høre en slik lyd når man girer. Jeg har aldri tenkt noe over det, men hvis man bruker overgiret/split eller hva det nå heter igjen, så kommer en pysj lyd når giringen skjer. Noen busser/lastebiler (mercedes?) har også ett spesielt girsystem som jeg ikke veit hva heter, men man kan bare (uten å trø inn clutchen) sette girstangen i ønsket gir, også trår man inn clutchen når man vil ha den til å gire. Tror det skal komme en slags pysjlyd da.

Det du beskriver her er det hvertfall på de mange store Volvo og Scania bussene jeg har tatt igjennom tiden..

Helt villt system på den giringa.. Drar stanga i alle retninger.. Men ut fra den går det bare masse ledninger, så vil tro den er elektronisk.. Der drar han den ut av giret, så tar det litt tid før han får satt den i ett annet gir, og når den "låsen" åpner seg, så "psjjer" det.. m'm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajaja.. Busser etc har trykkluftkasse. Men det er :offtopic

Spm er hva den ekstra dingsen som er kobla på en vanlig girkasse er for noe... Jeg personlig kan godt tenke meg å vite hvordan de har gjordt det. :wonder

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider