Gå til innhold

Mercedes 280SE


yoyofish

Anbefalte innlegg

Driver å jakter på ungdomsbil og har nå fått litt lyst på en Mercedes 280SE, 1980-85 modell (det jeg har råd til :P).

 

Så lurte jeg litt på hva folk vet om denne bilen?

Tips og råd?

 

Lurer også litt på automat kontra manuell.

Hvordan er kvaliteten på disse kassene? Er vel aktuelt med litt sladding og spinning og slikt så burde vel kanskje satse på manuell da?

 

Takker for alle råd, tips, osv. om denne bilen, motoren, eller Mercedes generelt. :D

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de bruker en del bensin og er ikke så veldig billige deler ,, men du finner nok en del brukt til dem nå .. velg automat, siden de holder lenge og er greie å overhale hvis det trengs, veldig få av disse bilene har manuell uansett .. og mb lager ikke noen bra manuelle kasser ;)

 

W126 er en dritpen bil, kin på sånn selv! få tak i noen breie 15/16 tommere (bbs eller gamle amg) .. sort og sølv er gode fargevalg .. pass på at du får 280 SE og ikke 280 S, for den har forgasser ..

1988 MB 190E 3.0

1990 VW Golf GL TD (Solgt)

1985 VW Golf GTi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kamerat av meg har en 82' 280SE stående som du nok kan få veldig billig om du er interesert i en del jobb med den for å få den bra. var på tur med den til gøteborg. klarte greit 200kmt. brukte litt over 1 liter på langkjøring, og 2 liter på vanlig kjøring.. utrolig digg bil å kjøre!!

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Som du ser i signaturen min så har jeg en 1982 280SE (+en delebil av samme typen). Har brukt ganske mye energi på å bli kjent med denne bilen, fordi vi har to stykker i familien og jeg må jo alltid til verks når noe skal fikses...

 

Kan nok uten fare begynne med å si at MB generelt er ikke noe glad for hjulslipp o.l. (drivakslingene er ikke spesielt happy for sånn bruk). Og til sånn bruk bør du i hvert fall holde deg unna automaten. Hvis den i det hele tatt klarer å slippe, så dreper du den ganske kjapt.

 

Ting du bør tenke på når du kjøper den:

- Automat bør ha vært overhalt, hvis ikke kommer du nok til å måtte gjøre en dag og det koster den nette sum av 11-12000kr. Det som skjer med dem er at lamellen på 3.gir (mener jeg det var, eller var det 2.gir...?) og revers slites ut. Har selv manuell i min og den er helt grei i bruk, men jeg har heldigvis automat liggende som skal inn i løpet av året. MB er automat, uansett!

 

- Rust, selvfølgelig. Typiske ruststeder: innerskjermer, forskjermer, hjulbuer bak, rundt bakvindu, under hattehylle i bagasjerom, "hjulbrønner", bakkant bagasjelokk, fremkant under panser, kanaler rundt jekkfester, bakerst på kanaler i hjulkasser, bak baklykter, rundt takluke, dørbunner, bak plastikkplatene på sidene av bilen. Som du ser, det er en del steder de ruster, men de ruster allikevel forholdsvis lite. Det hender også at de ruster i gulvet inni bilen, det er ikke synlig på undersiden pga dobbeltbunn.

 

- Oppvarmingsregulator bør være skiftet. Disse ble "feilplassert" fra fabrikken, noe som har ført til at samtlige ruster innvendig og tar kvelden. En ny sånn koster 5500kr.

 

- Sjekk at alt elektrisk fungerer, for dette el.anlegget har du ikke lyst til å begynne å feilsøke på... det kan jeg love deg!

 

- Kammene har en tendens til å bli slitt, særlig innsugskammen. Dog er det justerbare ventiler, så litt tikking går som regel an å bli kvitt.

 

Ellers er det knallgode biler som starter stort sett bestandig, selv med feil på motor og injection. Forbruket pleier å ligge på rundt liter'n på langkjøring og 1,5-1,6 liter på bykjøring (2 liter som det ble nevnt over her tyder på at noe ikke er helt i orden, mangel på service eller tid for en co-justering).

 

Når du kikker på slike biler bør du har i bakhodet at smådeler faktisk er det dyreste å kjøpe til dem. F.eks. koster oppvarmingsregulatoren, som sagt, 5500kr, taklukebryter over 300kr. Kommer ikke på noen andre konkrete eksempler nå, men de fleste smådeler er overpriset til dem. På den andre siden slipper du å bytte samme del to ganger på en MB, bortsett fra servicedeler da selvfølgelig.

 

Men hvis du skal ha en typisk ungdomsbil til hardt bruk, så er w126 ikke å anbefale. Sånn bruk tåler de ikke, noe som kan bli fryktelig dyrt! Brukte deler er heller ikke veldig enkelt å få tak, har selv endt opp med å kjøpe komplett bil som jeg har slaktet for å få tak i deler. Lette etter brukte deler i månedsvis uten noen resultater. Dessuten er bruktprisene på delene horrible! Hvis du skal ha ungdomsbil og gjerne vil ha MB, så vil jeg anbefale deg 123,124 eller 201 (dvs. E-klasse ->85, E-klasse 85-> og 190). Disse tåler litt hardere bruk og det er mye lettere å få tak i brukte deler til dem. Hvis du allikevel vil ha 126, så kjøp i hvert fall en som er i god teknisk stand.

 

Kan vel samtidig reklamere litt for at jeg sitter på masse brukte deler til 126 ;) Blant annet har jeg et komplett, pent lyst interiør, manuell girkasse (ikke demontert ennå), motor (blokk og topp), injection, ruter, dører, elektrisk +++

 

Denne tråden burde vel forresten stått under S-klasse!?! W126 er S-klasse...

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår