Gå til innhold

Skikkelige problemer med kjølervesken !!!


australiaboy

Anbefalte innlegg

Dere snakker om toppen,

Er forøvrig veldig enkelt å reparere, bare kjøpe en ny topp og montere på..

 

En ny fabrikkoverhalt maskin koster vel 17 000kr.

 

Har mye erfaring med demontering og montering av denne motoren, lett maskin å skru på om du har det rette verktøyet.

 

Maskinen er satt sammen av "4 deler"

Toppdekselet, under her sitter jo da kammene

Toppen, oppi denne sitter kammene.

Blokka.

Bunnpanna.

 

Dette laget som har vrengt seg, det er der eksosmanifolden og innsuget er montert fast ? i såfall, så snakker vi om toppen :)

 

Kjøpes brukt hos en vrakhandler eller noe, og du kan skru dette sammen sjøl :)

 

Var også noen som nevnte at ford kunne slipe toppen rett igjen?

FY FY FY, denne toppen kan IKKE slipes i det hele tatt.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er toppen ja! Men den bolten som er røket? En topplokksbolt ryker ikke under kjøring! Enten har toppen vært av tidligere, eller så har den røket under demontering nå! Har den røket nå, så bør jo verkstedet ordne det uten merutgifter for deg! Boltene skal jo uansett skiftes.

 

BTW. Hvorfor kan ikke Zetec toppen slipes???? Det har vært gjort mange ganger, jeg kjører med en selv! Å slipe toppen er ikke det samme som å ta av 2 mm! Min var veldig porete i overflaten, men etter en plansliping er den god som ny!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Hvilke tekniske papirer???

 

Trodde du jobbet som mekaniker?

 

Da en kamerat av meg, som forøvrig er mekaniker skulle sjekke hva slags moment jeg skulle ha på topplokksboltene, så sjekket han en database.. Her kom det opp hvor mange bolter man skulle ha, og hvilket moment osv.

 

Her stod det også:

Toppen må ikke slipes.

 

For han ville nemlig at jeg skulle slipe toppen pga toppakningen var gåen, og da var det lurt å slipe den for å være 100% sikker på at den var rett, men som sagt, sto i papirene til motoren at den ikke måtte slipes, så da gjorde vi ikke det.

 

 

Gjaldt en Zetec 2.0 maskin.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

 

Trodde du jobbet som mekaniker?

 

Da en kamerat av meg, som forøvrig er mekaniker skulle sjekke hva slags moment jeg skulle ha på topplokksboltene, så sjekket han en database.. Her kom det opp hvor mange bolter man skulle ha, og hvilket moment osv.

 

Her stod det også:

Toppen må ikke slipes.

 

For han ville nemlig at jeg skulle slipe toppen pga toppakningen var gåen, og da var det lurt å slipe den for å være 100% sikker på at den var rett, men som sagt, sto i papirene til motoren at den ikke måtte slipes, så da gjorde vi ikke det.

 

 

Gjaldt en Zetec 2.0 maskin.

:D Gjør nok det ja! Står forøvrig 0,2 mm på Fords TIS

Og som skrevet tidligere, jeg kjører med en planslipt topp

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå endelig fått bilen tilbake fra verkstedet :D

Det kom på 14.800kr, og da var det en del deler som var byttet, sylindrene fikk en liten overhaling o.l. De slapp å skifte ut dette "laget", eller toppen som det heter på fagspråket! Det holdt med å slipe det 2 ganger. Blir litt bekymret når jeg leser her inne at de kanskje ikke burde ha gjort det...:eek: Men bilen går nå bra nå, så da går jeg utifra at det gikk fint allikevel...

 

Det som hadde skjedd var at denne bolten har brekt en eller annen gang, og da har toppakningen blitt slitt/ødelagt i det ene hjørnet. Dette førte igjen til at kjølerveske kom seg gradvis inn den ene sylinderen og blandet seg med oljen. Jeg fikk se oljen, og den så mildt sagt ikke bra ut... Den var nesten helt hvit :( I tillegg hadde kjølervesken sprutet ut på registerreimen, og det var det som gjorde at det røk fra dette området da motoren kvelte seg første gangen (og jeg ble klar over dette "lille" problemet).

 

Men nå går hvertfall bilen MEGET bra igjen hapyhappy

 

Takker til alle som har komt med innpill i denne diskusjonen!

 

mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by australiaboy

Har nå endelig fått bilen tilbake fra verkstedet :D

Det kom på 14.800kr, og da var det en del deler som var byttet, sylindrene fikk en liten overhaling o.l. De slapp å skifte ut dette "laget", eller toppen som det heter på fagspråket! Det holdt med å slipe det 2 ganger. Blir litt bekymret når jeg leser her inne at de kanskje ikke burde ha gjort det...:eek: Men bilen går nå bra nå, så da går jeg utifra at det gikk fint allikevel...

 

Det som hadde skjedd var at denne bolten har brekt en eller annen gang, og da har toppakningen blitt slitt/ødelagt i det ene hjørnet. Dette førte igjen til at kjølerveske kom seg gradvis inn den ene sylinderen og blandet seg med oljen. Jeg fikk se oljen, og den så mildt sagt ikke bra ut... Den var nesten helt hvit :( I tillegg hadde kjølervesken sprutet ut på registerreimen, og det var det som gjorde at det røk fra dette området da motoren kvelte seg første gangen (og jeg ble klar over dette "lille" problemet).

 

Men nå går hvertfall bilen MEGET bra igjen hapyhappy

 

Takker til alle som har komt med innpill i denne diskusjonen!

 

mvh

Jørgen

Gratulere med "Ny" bil da thumpsup

[-] `93 Mondeo Si Sport

 

 

her kan du grille loffen din tralalalalaaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår