Gå til innhold

Siste på rodden....

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Karossen er 2 cm lengere, dørene passer mye bedre. De var litt for trange og jeg fikset det når sideplatene bak likevel måtte av.

 

Bakdelen er klargjort for den lokale platesmeden med tremaler på tvers og det hele.

 

Gjett hva! jeg klarer ikke å legge inn bilde! Er sikker på at formatet er rett (JPEG), likevel får jeg til svar at formatet er ukjent

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krummingen skal være slik at platesmeden får det riktig og likt på hver side. Leverer det til han idag.

 

Malene er laget på grunnlag av mål tatt med en såkalt profilmal på et glassfiberkarosseri.

 

Formen på karossen er relativt fast, så de fungerer ikke som kiler. Det ville uansett vært ugunstig, da det ville ført til konstant spenn i karosseriet når det var ferdig sveiset.

 

Tenk deg at du senere på skifte ut noe eller rette en liten bulk el, og så er det spenn plata. Umulig å se på forhånd og kan lett føre til overraskelser. Særlig hvis du bruker vinkelsliper. Plustelig løses spennet ut og skiva fester seg f.eks.

 

Har også hørt om roddere som jobber mye på karossen mens den står på ramma (slik som jeg gjør), så tar de av karossen for å snu det og jobbe på undersiden. Plutselig sier det bare "boink" og så er karosen vridd som et potetgullflak pga utløst spenn. Litt kjedelig!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regna med at det var mal ville bare advare deg mot det du tydelighvis er klar over.

 

Jeg har jobba endel med plater på Vega og spenn i platene er ikke morro.

Har lært en god del av han kompissen som er karosserimaker.

 

Hva brukte du som utagangspunkt til Bilen forresten?

 

Stå på detta blir bra.

 

Erik

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremre halvdel av gulv, torpedovegg m/tilhørende plater og fremre dørkarmer, dører og bakre dørkarmer. Disse tingene satt sammen og dannet utgangspunktet

 

Av løse plater fulgte med: komplett gulv, bakre sideplater (quarterpanels på "fagspråket"), innerskjemer bak, panser, pansersider, bakluke i glassfiber m/oppheng.

 

Så tok jeg MASSE mål på kryss & tvers av et glassfiberkarosseri. Burde gjort det på et orginalkarosseri, men hadde ikke tilgang på det.

 

Tidligere forsøk på restaurering har resultert i at gulvet må byttes. Det er bare satt inn ei j... tjukk stålplate på 4-5mm istedefor profilert tynnplate. Derfor hadde også forrige eier kjøpt gulvplater. Har ikke gjort dette ennå, da gulvet foreløbig stiver opp karossen mye. Når karossen er mer komplett, bytter jeg gulvet.

I tillegg var dørene for trange og dørstolpene var så rustet i nedre kant at jeg lagde de helt nye fra bunnen og ca 30cm oppover.

 

Det høres kanskje ille ut, men har egenlig ikke vært vanskelig ennå. Bare mye jobb. Synes det ser verre ut med de som starter bare med masse plater uten noe hold og må elevere disse med riktig krumming osv alle veier.

 

De som har en kamerat eller nabo med en ferdig bil som til stadighet kan sammenlignes er jo det beste, med jeg er en "ensom svale" som hot rodder her omkring.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tok over et påbegynt prosjekt?

 

Men hadde det ikke vært enklere og få på plass gulvet først så slipper du at ting muligens vreneger seg som du nevnte?

 

Det styrer jo endel av de andre delene.

 

Synes platejobbing er artig jeg men rust sveising på gammle bruks biler er haaaaat.

 

Men sån som du driver her er jo kos mot og modde selvbærende karosser kan jeg love :D

 

Kompissen skal lage Willys har to stykker som det skal lages bil av sier han plus en Plymma og en nei to Chevy 37 en Delivery som er omtrendt som ditt utgangspunkt de viktige delene er der resten skaffes fra den andre.

 

 

Lykke til videre stå på.

 

Erik

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvbærende kaross er milevis over min kompetanse, så de holder jeg meg unna. Det er liksom litt trygt med det tjukke ramma under!

 

Den tjukke plata som sitter der nå er temmelig rett. Har målt opp karossen på toppen av dørene (som er sveist igjen på rett sted) og karossen er ikke vridd. Dørene er klin parallelle. Siden det aldri har vært mer enn gulvplata pluss torpedoen som har stått for "holdet" i karossen har jeg valgt å vente med det.

 

Jeg var i tvil og det kan godt hende jeg likegodt kunne skiftet det i starten, men tror ikke det vil by på problemer mht vridninger når jeg tar det senere.

Dessuten er det overlapp mellom gulvet og profilen på sidene som slutter inntil ramma. Der skulle jeg veldig gjerne vært imellom og fjernet rust før jeg legger innunder det nye. For å komme til der må det være nok hold i karossen til at jeg kan løfte den opp ca 0,5 m over ramma ETTER at det gamle gulvet er fjernet. Det går ikke slik som karossen er nå og heller ikke slik karossen var i starten.

 

Men jeg er enig i at det hele tiden er/har vært masse vurderinger av typen "hvis jeg gjør DET først, hvordan får jeg da gjort DET etterpå?"

Det er også ofte flere rette svar på samme spørsmål (OG selvfølgelig en hel haug gale som det er greit å unngå!)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Selvbærende kaross er milevis over min kompetanse, så de holder jeg meg unna. Det er liksom litt trygt med det tjukke ramma under!

 

Den tjukke plata som sitter der nå er temmelig rett. Har målt opp karossen på toppen av dørene (som er sveist igjen på rett sted) og karossen er ikke vridd. Dørene er klin parallelle. Siden det aldri har vært mer enn gulvplata pluss torpedoen som har stått for "holdet" i karossen har jeg valgt å vente med det.

 

Jeg var i tvil og det kan godt hende jeg likegodt kunne skiftet det i starten, men tror ikke det vil by på problemer mht vridninger når jeg tar det senere.

Dessuten er det overlapp mellom gulvet og profilen på sidene som slutter inntil ramma. Der skulle jeg veldig gjerne vært imellom og fjernet rust før jeg legger innunder det nye. For å komme til der må det være nok hold i karossen til at jeg kan løfte den opp ca 0,5 m over ramma ETTER at det gamle gulvet er fjernet. Det går ikke slik som karossen er nå og heller ikke slik karossen var i starten.

 

Men jeg er enig i at det hele tiden er/har vært masse vurderinger av typen "hvis jeg gjør DET først, hvordan får jeg da gjort DET etterpå?"

Det er også ofte flere rette svar på samme spørsmål (OG selvfølgelig en hel haug gale som det er greit å unngå!)

 

Joa tilsynelatende i første øye kast helt til du ser hvor mye den ramma vrir på seg under belastning.

 

Selvbærende laga riktig er mye vrid stivere da det ikke bare er ei flat ramme men en diger boks.

 

Men ja selvbærende er mye mere koplisert.

 

Høres fornuftig ut det du skriver der ja.

 

Vi har målt opp rammer fra 50talls og 30 talls US biler i jig hadde du sett hvor skeive de var orginalt uten seriøse ramme skader hadde du grøssi ;)

 

Derfor er de nye rammene han lager i strømstad tex mye rettere og bedre samt stivere.

Men det holder i hauger med orginal ramma også på gata du skal vel ikke kjøre race heller :D

 

Men kan du ikke lage ferdig karossen også sveise inn kryss stivere med rør på kryss og tvers inne i bilen også fjerne gulevt?

Da burde de holde alt på plass mens du løfter opp det du trenger og jobber.

Du burde da også kunne snu det på hue for lettere tilgang eller på sia sef.

 

Vurderiger er det altid med sånt.

Har selv stivet av og bygget om ramma i Vega mye men det meste synes ikke så godt den er nå så stiv at man kan jekke på enen hjørne forrand og løfte tre hjul av bakkan og fortsatt åpne dørene uten problemer og igjen.

Normal vrir da ramma seg med V8 i Vega så mye at frontruta sprekker og dørene er nesten umulige og få igjen etter kort tid med v8 og da snakker vi std 300hk 350cid.

 

Og jeg skal stive mye mere :D

 

Men jeg har også et lite Alfa prosjekt på G som skal få litt ettersyn i vinter :D

 

Lykke til videre artig og høre åssen det skrider frem.

Stå på detta blir bra.

 

Erik

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ramma, er den kryssmålt og paralellmålt før jeg satte noe som helst på den og før jeg bygde rammejiggen. Den var faktisk svært rett. En ny ramme f.eks fra Sverige er sikkert rettere og sterkere, men så var det dette med oppbyggingsavgift da.......

 

Karosseriet er allerede noe avstivet innvendig ifm justeringen jeg gjorde av B-stolpene.

 

Når det gjelder flexing under bruk er helt sikkert en mer moderne bil med selvbærende kaross minst like stiv. (For ikke å snakke om når det ytterligere stives opp som på din!)

Når det er sagt, er rammene på 34 Ford slettes ikke de verste å jobbe med, siden de har orginalt kryss og selv uten krysset er de vesentlig kraftigere enn den langt mer populære 32-ramma.

 

Ramme og kryss skal selvfølgelig sveises og boxes. Orginalt er den jo klinket og det gir MYE flexing. Av den grunn har jeg også bygget rammejiggen, da rammen med klinker ikke er stiv nok til brukes alene når man jobber på karossen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

Når det gjelder ramma, er den kryssmålt og paralellmålt før jeg satte noe som helst på den og før jeg bygde rammejiggen. Den var faktisk svært rett. En ny ramme f.eks fra Sverige er sikkert rettere og sterkere, men så var det dette med oppbyggingsavgift da.......

 

Karosseriet er allerede noe avstivet innvendig ifm justeringen jeg gjorde av B-stolpene.

 

Når det gjelder flexing under bruk er helt sikkert en mer moderne bil med selvbærende kaross minst like stiv. (For ikke å snakke om når det ytterligere stives opp som på din!)

Når det er sagt, er rammene på 34 Ford slettes ikke de verste å jobbe med, siden de har orginalt kryss og selv uten krysset er de vesentlig kraftigere enn den langt mer populære 32-ramma.

 

Ramme og kryss skal selvfølgelig sveises og boxes. Orginalt er den jo klinket og det gir MYE flexing. Av den grunn har jeg også bygget rammejiggen, da rammen med klinker ikke er stiv nok til brukes alene når man jobber på karossen.

 

Høres ut som du har gjordt en skikkelig seriøs jobb der gitt var nok lurt og måle den opp først etter de rammmene jeg har sett.

 

Ja det der med oppbyggings avgift er no dritt asså.

Går du klar med din eller?

 

Jeg ville stiva av karrosen med kryss stag alle retninger før jeg fjerna gulvet uten tvil så er du sikker.

 

Som jeg sa den er sikkert mer en stiv nok når du får boxa også.

 

Det der blir knall bra.

 

Lykke til videre

 

Erik

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår