Gå til innhold

Hjelp, anngående lys i dashbordet.. (E30)

Ranger emnet

ReWrite

Anbefalte innlegg

Jeg har senket bilen med gule-koni og fjærer bak, men bare senket med fjærer foran siden de gule koni demperne fra delebilen var gåen.. men etter dette så har jeg fått en stygg lyd fra venstre bakhjul.. virker som om trommelen har tatt kvelden eller at dempern slår mot noe..

Så gikk det 2 dager, og så fikk jeg et Rød-lys på dashbordet som opplyste en runding med et ! inni.. dette slår seg av og på støtt og stadig uten forvarsel.. ofte når jeg bremser hardt, og ofte når jeg gir litt på.. og noen ganger når jeg står stille.. veldig veldig rart..

Men hva betyr så dette lyset?

Takker for alle svar!

Volvo 240 87 mod med B230FD fra 93! -Koseslede!

x BMW 318i 86mod - Vinterbil/Dorivogn - Solgt til ncar!

x Peugeot 405 GLI 90mod - Solgt!

x Fiat Uno Turbo 87mod - Solgt!

x BMW 318i 86mod - Solgt!

x Jetta mk2 84mod - Solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kan det ha en sammenheng med at trommelen bak kanskje er ødelagt? Siden det kommer noen rare skrapelyder derifra..

Huff, fælt som jeg skulle plages med bilen sånn plutselig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke er dekket som skraper oppi hjulbuen? Det er et problem flere opplever, og det høres j**lig ut...

En annen ting er at når man senker en E30 har bakhjulene en tendens til å bli vinklet litt "innover i toppen" slik at man sliter veldig mye gummi på innerste halvdel av dekket... Men vet ikke om du kan få noen ulyder av at hjulet står litt på skrå...

Den varsellampa kommer (ofte) av at bremseklossene foran er nedslitt for det sitter en sensor på venstre forhjul hvor en ledning "slites" over når det er lite klosser igjen. Men den sensoren er noe dritt og den ryker ganske ofte selvom man har rikelig med klosser igjen, og resulterer i at man blir sittende med et irriterende rødt lys i dash'en som gjerne blinker og står i noe helt jæ**ig... Jeg bytta min for hmmmm... 1-2 mndr siden, og nå er f**n meg discoteket i gang igjen.... Thats life =)

1998 VW Passat 1,8T (Highline 4d)

(x)1988 BMW 318i (E30 2d)

(x)1986 BMW 316 (E30 4d)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to ulike varsellys for bremsene. En med en runding med "stiplet" parentes rundt, omtrent som dette: (O) Det betyr at bremseklossene er slitte (eventuelt at det er noe galt med sensoren som skal kjenne at den er slitt). Så vidt jeg vet er det kun sensor på venstre forhjul på disse bilene. Dette varsellyset er relativt ufarlig men likevel ikke noe man bør kjøre rund med uten å skifte klosser ganske snart.

Det andre lyset, en runding med utropstegn inni, betyr at noe er alvorlig galt :eek: Dette lyset kommer på når det er lite bremsevæske igjen i beholderen, og det kan skyldes ett av flere forhold:

-Slitte bremseklosser. Nivået i beholderen synker etterhvert som klossene blir slitt, men vanligvis vil da førstnevnte lys lyse først.

-Det er en lekkasje i clutch-systemet (manuell girkasse). Hydraulikken til clutchen deler reservoar med bremsene.

Mest sannsynlig:

-Det er en lekkasje i bremsesystemet ( = livsfarlig) Er dette tilfellet kan bremsene føles fine en stund, men du kan faktisk risikere at bilen plutselig vender seg mot deg og nekter å bremse (selv om den har 2 bremsekretser).

Det skulle være unødvendig å si at du bør sjekke om det er lekkasje før du kjører videre. 1. bud er å sjekke nivået i beholderen for bremsevæske. Er dette OK er det sannsynligvis sensoren det er noe i veien med. Er det lite bremsevæske lekker det nok ut et sted, og det er ikke noe man spøker med.

Om dette har noe med skrapelyden fra bakdekket å gjøre er tvilsomt. Det måtte i så fall være hvis bremserøret bak har skrapt mot noe og til slutt blitt slitt over.

For din egen og andres del (virker som vi kjører litt på de samme veiene) bør du ikke ta bilen i bruk før du vet hva feilen er og får den fikset!

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Beamer Screamer

Det finnes to ulike varsellys for bremsene. En med en runding med "stiplet" parentes rundt, omtrent som dette: (O) Det betyr at bremseklossene er slitte (eventuelt at det er noe galt med sensoren som skal kjenne at den er slitt). Så vidt jeg vet er det kun sensor på venstre forhjul på disse bilene. Dette varsellyset er relativt ufarlig men likevel ikke noe man bør kjøre rund med uten å skifte klosser ganske snart.

Det andre lyset, en runding med utropstegn inni, betyr at noe er alvorlig galt :eek: Dette lyset kommer på når det er lite bremsevæske igjen i beholderen, og det kan skyldes ett av flere forhold:

-Slitte bremseklosser. Nivået i beholderen synker etterhvert som klossene blir slitt, men vanligvis vil da førstnevnte lys lyse først.

-Det er en lekkasje i clutch-systemet (manuell girkasse). Hydraulikken til clutchen deler reservoar med bremsene.

Mest sannsynlig:

-Det er en lekkasje i bremsesystemet ( = livsfarlig) Er dette tilfellet kan bremsene føles fine en stund, men du kan faktisk risikere at bilen plutselig vender seg mot deg og nekter å bremse (selv om den har 2 bremsekretser).

Det skulle være unødvendig å si at du bør sjekke om det er lekkasje før du kjører videre. 1. bud er å sjekke nivået i beholderen for bremsevæske. Er dette OK er det sannsynligvis sensoren det er noe i veien med. Er det lite bremsevæske lekker det nok ut et sted, og det er ikke noe man spøker med.

Om dette har noe med skrapelyden fra bakdekket å gjøre er tvilsomt. Det måtte i så fall være hvis bremserøret bak har skrapt mot noe og til slutt blitt slitt over.

For din egen og andres del (virker som vi kjører litt på de samme veiene) bør du ikke ta bilen i bruk før du vet hva feilen er og får den fikset!

Nå var jeg hos min onkel i dag som er mekaniker, og han fant ut at slavesylinderen bak clutchen var gåen, det er vel løsningen? skivene er max 2-3 mnd gamle og man må vel kjøre HARDT for og få de slitt ned så fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Beamer Screamer

Mest sannsynlig:

(!) Betyr vel også at håndbrekken er på?

Bilforumet.no
Super Moderator

- 04 VW Golf TDi
- 94 VW Golf Vr6
- 92 Honda Accord altforlat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slavesylinderen gikk plutselig på min også,, den sensoren for at bremsebelegget er nedslitt lyser stort sett hele tiden, men når jeg sjekka sensoren på venstre hjulet, og da fikk jeg se bare enden av den:D for de som hadde den før meg hadde tydeligvis kuttet av sensoren:cool:

*98"toyota hiace 2,4d arbeidsbil

*86"nissan prærie (solgt)

*97"saab 900 turbo intercooler

*86"bmw325i, *83"320i gts, *85"323i delebil

*82"volvo 240 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ReWrite

Nå var jeg hos min onkel i dag som er mekaniker, og han fant ut at slavesylinderen bak clutchen var gåen, det er vel løsningen? skivene er max 2-3 mnd gamle og man må vel kjøre HARDT for og få de slitt ned så fort?

Det kan godt hende det er det som er grunnen ja. Det er i så fall hell i uhell, for det er ganske enkelt å fikse. Denne gikk nylig på min egen også. Da fikk jeg skiftet hele hydraulikk-driten til clutchen med mastersylinder og alt. Kjipt med clutch-havari i rushtiden i Paris eller et annet sted.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider