Gå til innhold

Montere turbo

Ranger emnet


saabowner

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha turbo på saaben min. (saab900) Motor som står i: 2.0liter injection, 8V.

Har hørt at det bare er å montere eksosmanifolden til en saab som har turbo istede for manifolden som står på originalt. Samt luftinntakboksen/slangen slik at slangen går via manifolden og ut i eksosen. Stemmer dette? Er det i såfall noe forskjell på turboen mellom 8v og 16v?

 

Synes nemlig 110 hester er litt dafft og kunne gjerne tenkt meg 140 +:cool:

BMW 520i, 89mod.

- Opel Ascona 1.6S, 86mod. -- solgt

- Saab900i (saabrina), 89mod. -- spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok godt det MEN (jupp, det er ett MEN)...

 

Effekt er resultatet av explosjonsstyrke, luftgjennomstrømning i motor, kompresjon, temperaturer osv.

 

Hvis ikke alt er korrekt satt opp kan du ende opp med å lage bare varme...

 

Det som alltid må tenkes på er at du har nok bensin i forhold til luften du kjører inn på motoren, i ditt tilfelle har du økt luftmengden ved å montere en turbo, derfor må du øke bensinmengden tilsvarende. Har du for mye luft lager du stort sett bare varme og vil smelte stemplene.

Så kommer dette med tenningen.. Er tenningen feil vil du også bare lage varme (igjen, detonasjon).

 

Samtidig må du tenke på at innmaten i en turbomotor er sterkere enn i en sugemotor.. Du vil normalt sett ikke kunne kjøre noe voldsomt med trykk siden kompresjonen også er høyere i en sugemotor enn i en turbomotor.

 

Du trenger kanskje en sterkere oljepumpe (husk at du skal ha mere gjennomstrømning iom at turboen også skal ha olje)..

 

Har bare skummet gjennom enkelte problemstillinger og kan oppsummere raskt:

 

Monterer du en turbo må du:

Tilpasse bensinmengden

Tilpasse tenningen

Forsterke kjøling og oljetilførsel

Muligens senke kompresjonen med dobbel toppakning eller lignende.

Samt: kanskje forsterke drivverk og clutch, foringer, bremser, støtdempere osv.

 

Konklusjon:

Monter inn en ferdig turbomotor + ledningsnett og det vil holde lengre, koste mindre og gi mer :)

 

eller

 

Konklusjon:

Selg bilen og kjøp en som allerede har turbo.

 

eller

 

Konklusjon:

Gi deg ut på den herlige turbokonverteringen og lær MASSE men vær forberedt på at det koster og at det kan gå galt hvis du ikke følger råd fra dem som allerede har gjort det :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår