Gå til innhold

Mitt konverteringsprosjekt, 1,6 --> 1,6 TIC

Ranger emnet


desses

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge gått å gnagd på ideen om å putte en turbo inn i min 1,6. Har undersøkt litt og funnet fram noen deler. Planen er en garret T25 turbo intercooler. Har fått tak i turbo, oljekjøler fra Volvo, t3 flens med overgang og en strøken manifold. Turboen er rimelig skakkjørt, men en kompis av meg overhaler den gratis, trenger bare betale deler. Stempler skal dreies/slipes ned for mindre kompresjon, nytt eksosanlegg san. 2,5", Er nå på utkikk etter en trykkgasser, har en tilgjengelig fra R-sport kit til Volvo men om noen har bedre forslag er jeg åpen for det. T3 flensen skal sveises på manifolden og tilpasses så jeg forhåpentligvis for trøkt alt sammen ned bak motoren uten alt for mye trøbbel.

 

En kammerat nevnte noe om at originale stempler, dreide altså, ville bli for varme pga. den økende temperaturen i motoren ved turbokonvertering. Er det nødvendig med smidde stempler på dette prosjektet? Turboen skal i utgangspunktet ikke lade mer enn oppunder 1 bar.

Problemet jeg står igjen med er plassering av intercooleren. Har hørt at montering ved batteriet er mulig, men dette avhenger jo selvfølgelig av størrelsen på intercooleren. Det er ikke aktuelt å plassere den bak radiatoren på noen måte i og med at IC's hensikt er å KJØLE lufta og ikke varme den ;) Har tenkt på muligheten for å montere IC først og så radiator, men hvordan blir det da med plass? Hva med størrelse på intercooler, hvor mange liter luft? Et annet problem er plassen til turboen og temperaturen mot torpedoveggen. Tar gjerne i mot forslag og evt andre som har noen deler jeg kan få bruk for under dette prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by desses

Ja, var innom den tanken, Japsemetoden. Er 90 fanger på bilen. Om kjølinga blir for dårlig kan jeg jo altids bore noen hull og sette innsugsdeksler foran så det ser litt pent ut. Men tanken er ikke at IC'en skal syns som på japsebiler ;)

 

Sett den bak fangeren da.. Må sikkert kutte litt i plata bakom, men det ordner seg... Så kan du skjære ut et hull der skiltet egentlig står, og legge gitter over.. Så setter du skiltet nede på leppa.. Så setter du gitter i de hulla i fangeren også.. Da trur jeg du skjuler den IC'n bra.. + at du får en del kjøling!

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smidde stempler er å anbefale, og tror ikke original stemplene vil tåle over 0,5bar ladetrykk over lengre tid.

 

Er andre her som vet mer om det en meg, men mener å ha lest noe lignende her.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Precious

Smidde stempler er å anbefale, og tror ikke original stemplene vil tåle over 0,5bar ladetrykk over lengre tid.

 

Er andre her som vet mer om det en meg, men mener å ha lest noe lignende her.

 

Hva med å vite noe sikkert før man poster?

 

En jeg kjenner kjører kadett med 12n motor turbo, originale stempler og har kjørt på 0,8bar i 2 år nå. Ikke hatt noe problemer med stemplene i det hele tatt.

'99 BMW 520iat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med dreide stempler på min 1.3NZ motor. Dreide litt mer enn beregnet og kompresjonen havnet på 6,9:1...:eek: Men det fungerer fint som bare det, har kjørt med 1,5-1,7 bar i to-tre måneder nå uten problem. Hele cluet er jo å passe på at motoren ikke går magert eller her for tidlig tenning under ladetrykk!

Jeg bruker IC fra MB Vito som sitter ved siden av radiatoren.

Sprinter IC`n er nok bedre og lettere å plassere. Måtte kappe en hel del blekk for å få plassert Vito IC.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tak i IC allerede. Nå er det bare arbeidet igjen ;) Men jeg syns dette begynner å bli mye penger å arbeid.. Har også bydd på Corrado. Blir bare mer og mer frista til å hoppe opp til storebror LuXus! Vi får se om jeg får tilslag på budet, hvis ikke er det en 50 meter ned i gata som selger sin Corrado. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår