Gå til innhold

lakkering med lakksprøyte og kompressor

Ranger emnet


teblast

Anbefalte innlegg

Skal starte å lakkere frontfanger osv på bilen min og tenkte jeg skulle bruke litt nye metoder for å få det enda litt mer strøkent.

 

Har en kompressor, men trenger lakksprøyte og vannavskiller, tenkte at jeg skulle skaffe en bra lakksprøyter til grovarbeid og en til detalje lakkering, hva bør jeg se etter for å få en med jevn spredning og gode innstillinger av strålen, og ser at det er vannavskiller med og uten tåkesmører hva burde jeg kjøpe?

Er det noe annet jeg trenger eller burde ha?

 

Når jeg skal ha lakk, tenkte jeg og kjøpe lakk med mjukner i slik at det ikke sprekker opp så lett, kan jeg putte lakken rett i lakksprøyern eller må det blandes ut med tynner eller noe først, isåfall hva er blandingsforholdet?

 

Takker for all hjelp på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Spør en som selger utstyret.

Har dessuten blitt frarådet selv de dyreste Biltema-sprøytene.

 

En nabo av meg driver med litt garasjelakkering på si. Har gjort det i mange år så jeg regner med han ikke er direkte talentløs ihvertfall.

Han bruker en lakksprøyte til 3000kr sammen med en Biltemakompressor (50L tank, V2 motor). Dette funker bra.

 

Tror det er med lakksprøyter som med sveiseapparat: For u-øvde hobbymekanikere er det mye lettere å få et bra resultat med bra utstyr, enn med billig utstyr.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

sorry for at jeg drar opp en gammel tråd, men er jo like greit som å lage en ny en..

 

så det jeg lurer på er, hvor kraftig på kompressoren være for å kunne bruke den til hobbylakking? vi selger en billig en her på jobben (maxbo) på 2hk med 24 liters tank, den gir 210 l/min. vil denne gjøre jobben ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by metz

sorry for at jeg drar opp en gammel tråd, men er jo like greit som å lage en ny en..

 

så det jeg lurer på er, hvor kraftig på kompressoren være for å kunne bruke den til hobbylakking? vi selger en billig en her på jobben (maxbo) på 2hk med 24 liters tank, den gir 210 l/min. vil denne gjøre jobben ?

 

Denne ville ikke jeg brukt. Den vil miste trykket.

Biltemas "mellomstørrelse" kompressor. Den med 50L tank 2 syl V og 3 hkr leverer 345/260L. Den er ypperlig og holder også for overnevnte proffsprøyte. Hos Biltema koster den ca 4500,-

 

De billigste kompressorene jeg har sett selges av et verktøyfirma i Bergen som heter Moe & Co. De har i alle år hatt gule, helsides annonser i blader som Vi Menn og Motor. Han har ingen hjemmeside. Jeg husker ikke tlf nr. Jeg vet heller ikke kvaliteten på de kompressorene, men resten av verktøyet han selger er ihvertfall velkjente hobby-merker som Skil ol.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar.

regna med at denne ikke ville klare å holde trykket oppe, som dere sier. men om man først gjør dette på hobbybasis og er så nybegynner som man kan få blitt, vil det være brukbart? jeg tenker på resultatet, om man tar pauser jevnlig for å la trykket bygge seg opp.. denne kompressoren får jeg jo til litt under høvdingen, og da er det straks billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet da er at du får forskjeller i overflaten. Når du skal lakke noe må kan du ikke kuule'n med ei pause i ny og ne.

Du vil oppdage at når du lakker går sekundene i rasende fart.

 

Når du lakker så lakker du:

Jevn fin sprut bevege, bevege, sjekke renning, fin sprut, bevege, bevege, sjekke renning FULL kons!

 

Hvis du midt oppe i denne prosessen mister trykket på sprøyta blir det garantert mislykket.

En annen ting er at spruten blir ujevn med noen store dråper innimellom når trykket på sprøyta minker og blir borte. Akkurat som på en sprayboks i det den går tom, ikke sant?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke koste 3-4000 for den sprøyta, men den må ha de funksjonene som disse har.

 

Å husk at du skal ha OVERKOPP for da får du brukt opp all fargen og den er mye enklere å holde helt rein.

 

Ring til Geir på Nor-autolakk i Larvik ,han er over hele østlandet å selger,han har det du måtte trenge av både utstyr og lakk og det du skal ha oppi....:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har tenkt å lakkere en Ford RST i midlertidig blåfarge da den på dette tidspunkt er rosa. Har ikke budsjett til å få det profflakkert, så tenkte sprayboks-metoden får duge midlertidig. Hvordan er det med godkjenning av omlakkering? Må det ikke registeres i vognkortet? hvoradn går man fra der?

[-] Husqvarna 570 -01 Supermotard Racing

[-] Ford Escort RS turbo - Prosjektbil

[x] Ford Sierra iS -85 m/kvasskam

[x] Saab 900 -84 (spiker)

[x] BMW E30 320i -86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også skal til å kjøpe meg sprøyte, men hadde ikke lyst å legge ut flere høvdinger.

Ser foreksempel den dyreste på class olson koster 550 kr og ser ut til å ha bedre kvalitet (ser ut) en det man finner på bilrekvesitta-butikkene.

Noen som har en sprøyte det kan annbefale meg?

 

..er ikke sikkert jeg skal lakke hele bilen selv, helder levere inn på verksted, men grunnig, sprøytesparkling, motorrom, under bilen og inn i har jeg tenkt å gjøre selv...

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det vel egentlig svart på før.

Dyrt utstyr=lettere å jobbe med og bedre resultat. Billig utstyr = omvendt.

 

Du får ikke lånt/leid deg ei sprøyte med kompressor da?

 

Et annet alternativ er å legge litt kroner og arbeide i grunnarbeid=kjøpe inn skikkelig pusseutstyr og gjøre det selv.

Det vil ikke koste allverdens med kroner.

 

Så setter du vekk kun spøytingen til en proff. Inngå en avtale med han om at han kontakter deg når han skal sprøyte en annen bil i en ok farge. Så godtar du samme farge på din og han tar den i samme slengen. Da sparer du arbeidspenger for han til rengjøring av utstyr, blanding av lakk osv.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går da helt fin å lakkere og få bra resultat selv for amatøre med biltema sprøytene, har selv brukt den, og en anne billig pumpe. men mye av kunsten ligger i forarbeidet, og påføringen av lakken. Er man for langt i fra får man skjolder, og er man for nært, får man renninger, men man må meget nært for at lakken skal "flyte" utover på enmåte, for å få vekk skjoldene..

Jeg hadde aldri lakkert noen ting før jeg tok styllingen min, og det ble overaskende bra, og det syns selv en lakkerer.

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår