Gå til innhold

lakkering med lakksprøyte og kompressor

Ranger emnet


teblast

Anbefalte innlegg

Joda, er enig i det.

 

Et typisk dilemma er dette: ligger delen vannrett, renner det ikke så lett, men da blir det ofte mer støv i lakken. Henger delen loddrett blir det omvent.

 

Med andre ord: har man tilgang på et helt støvfritt lokale og kan legge delen vannrett, er det lettere å få bra resultat.

 

Temperatur er også viktig: Er det varmt og delen er varm, renner ikke lakken så lett. Den "Setter seg" kjappere og renner ikke så lett.

 

Når jeg er ferdig med grovarbeidet på rodden skal garasjen rundvaskes og males hvit innvendig. I tillegg skal jeg få opp flere hyller slik at ingenting må ligge på gulvet. Da kan gulvet spyles vått før man lakker, noe som gir vesentlgi mindre støv i lufta.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by d-link

Har tenkt å lakkere en Ford RST i midlertidig blåfarge da den på dette tidspunkt er rosa. Har ikke budsjett til å få det profflakkert, så tenkte sprayboks-metoden får duge midlertidig. Hvordan er det med godkjenning av omlakkering? Må det ikke registeres i vognkortet? hvoradn går man fra der?

 

du som har kjøpt den Rosa`e RST`n som gikk på steinkjer før??

Ford Taunus 1975 mod 2.8

Sierra 1986 mod 2,0

X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3

X-Golf Mk2 1985 mod 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du kjøpe noe av lakksprøyter/utstyr så kjøp SATA.

bedre kvalitet får du ikke.greit di koster litt dollar men er verdt d,vis du skal få et fint resultat.

skal du ha en kompressor så kjøp en me stor tank,er vel d beste tipset eg kan gi der. en så klare og holde et jevt arbeidstrykk. når du sprøyter så har du ikke brukt for mer en max 2 bar inn på sprøytå.reguleres me en ventil. bruker du mer trykk enn d så ber du om og få støv og drit i det du skal lakkere.

Når du sga lakkere så bør d ikke ver under 20 varme grader.og ha et greit avsug som suger d meste av lakkråg,god luftsirkuasjon!

Di fleste trur og lakkere noe er bare blåbær, men vis du sga ha et fint resultat så er d en del du må tenke på. godt grunnarbeid er nesten hele jobben, og riktig utstyr.er selv lakkerer,så har sett mye rart av prosjekter som folk har lakka og fiksa selv.og til slutt bestemmer seg for og levere d inn til lakkering. er bare mer stress og arbeid for lakkererene som må fikse opp i d. men som sakt norge er jo e fritt land så. er jo lov og prøve seg fram:D .........har gjort mine feil eg og.

MEN LYKKE TIL

vw golf rallye turbo.Solgt http://www.home.no/rallyeraider

Lakkering. send pm

95 escort cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by theblast

Nei, man blir ikke god før man har prøvet og feilet. Er selv i en prøve og feile situasjon på bilen min. Synd at jeg fikk lakkutstyret mitt litt seint i sommer, for på denne tiden her er det ikke noe lakkeringsvær lenger!

 

Har du ikke isolert garasje med varme i gulvet da mann :cool:

Det er noe alle sku ha hatt, garasje med vannbåren varme.

 

Men det er jo ikke no problem å få inn en parafin ovn, eller lign bygg tørker, for å holde tempen oppe.

Jeg skal hjem å lakkere om en god mnd.

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte tilbehørssats til kompressor på biltema, prøvde meg litt med lakksprøyta.

Onkelen min som har vært kunstlakkerer sa at den var bare dritten, men med tanke på omstendigheten så var ikke resultatet så dårlig(for liten kompressor, aldri gjort det før, lakk som hadde stått i kjelleren i 5 år).

Har en 24 liter 1,5 hk.

Bare hold deg under 2 bar, lakk tynne lag og husk maske, kjenner det fort, men litt for seint likevel.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Granada3.0GL

Kjøpte tilbehørssats til kompressor på biltema, prøvde meg litt med lakksprøyta.

Onkelen min som har vært kunstlakkerer sa at den var bare dritten, men med tanke på omstendigheten så var ikke resultatet så dårlig(for liten kompressor, aldri gjort det før, lakk som hadde stått i kjelleren i 5 år).

Har en 24 liter 1,5 hk.

Bare hold deg under 2 bar, lakk tynne lag og husk maske, kjenner det fort, men litt for seint likevel.

 

Mitt første strøk med lakk, lakkerte jeg med 7-8 Bar, funka finte det også :D ble litt mye lakk støv i lufta og lett for å virvle opp støv.

OG ja bruk maske.

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type maske er det folk bruker da?

 

Slik friskluftmaske som man kobler på kompressoren, eller bare sånn vanlig type ala putt en sokk foran kjeften og pust gjennom den ? :)

 

Skulle hatt ett eller anna beskyttelsesutstyr tror jeg, planer om å hellakkere 405'en på sikt, da klarlakken flasser av i store flak for tida :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør bruke en maske som har kullfilter og støvfiler. 3M har masse slike fine ting. vis eg ikke husker helt feil så er d rundt 3-4 00 for ei slik maske. er verd pengene,er ikke noe kjekkt og bli løsemiddel skadda.

Skal du bruke friskluftsmaske må du har oljedamp filter på .vis ikke er du type sykehus liggene ei stond frem over.så ver forsikktig.

LAKK i vei :D

vw golf rallye turbo.Solgt http://www.home.no/rallyeraider

Lakkering. send pm

95 escort cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en gass og støv tett maske som jeg låner av faren min, siden han driver med understellbehandling har han sånt.

 

Jeg lakkerte uten vann askiller og olje avskiller, men anbefaller seff dette, men visst man er nøye med å tappe av komp. så går det greit, men seff er bedsre med div filter også..

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lakkerte med sprøyte for første gang i helga. Ble overraskende bra, neste gang skal jeg tørre å ta på litt mere lakk av gangen så det ikke blir så grovt. Hadde ikke noe maske og sprøyta uten...

2 dager i en garasje uten lufting full av lakk støv og tynner gir deg en fin rus... Skal definitivt ha noen form for maske neste gang. Du får vondt i hodet på kvelden uten... :)

 

lånte kompressor og sprøyte. Tror ikke sprøyta var av den dyreste kvaliteten. Kompressor med 2 hk 24 l tank.. Brukte en trykk regulator til å holde 2.5 bar. Trykket holdt seg også når kompressoren begynte å gå.

1991 940 GL B230FB 340.000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D hehe...du må bruke verneutstyr!!!! er ikke så kjekkt og gå rundt og se rosa elefanta på hustakket til nabo'n.....

neste gang tar du og stille trykket til ca 1.9-2.0 kg så stiller du inn så du får et reint sprøytebilde..prøvelakk på noe for og se kordan den legger seg... så er d bare og prøve seg fram...Øvelse gjør mester vet du.............. og husk maske! ikke noe gammal bh som du surrer rundt huet..skikkkelig maske me kullfilter. lykke til

vw golf rallye turbo.Solgt http://www.home.no/rallyeraider

Lakkering. send pm

95 escort cosworth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til info: Skader etter løsemidler er IKKE reversible, i motsetning til skader etter mange andre stoffer. Dessuten kan skader komme til syne først etter mange år.

Løsemiddel-tåke er MYE verre å oppholde seg i enn nesten all annen skadelig støv og røyk

 

Og som det ble sagt: Vanlig støvmaske er nytteløst. Løsemiddel partiklene er MYE mindre enn perforeringen i støvmaskene. Det blir omtrent som å bruke helsetrøye som regntøy.

 

Aktivt kullfilter må til.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår