Precious Skrevet Mai 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2004 Turbo er moro og dumpventil er moro :D Men hører det er forskjell på dumpventilene og siden jeg er på utkikk etter liten turbobil lurer jeg på dette. Snakker bare om dumpventiler som slipper trykket ut i atmosfæren, tror jeg, for en resirk hører man ikke særlig. Jeg har lagt til merke 3 forskjellige lyder fra dumpventiler: 1. Den vanlige "pyyyssshh". 2. En høyfrekvent lyd. 3. Trippans, som dumpventil åpner og lukker 3-4-5 ganger. Noen som kan forklare meg og andre som lurer på dette. Gjerne også linker til forhandlere som selger de forskjellige. Kan vel begynne med CrazyTuning med Greddy dumpventilene som lager den vanlige "pyyyssshh" lyden. Siter VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder [x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
108660 Skrevet Mai 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2004 Tror ikke dumpventilen åpner og lukker seg, det er nok åpent luftfilteret du mener som lager slike "trippel" lyd. Må ha åpent luftfilter i tillegg for å få go lyden... med liten turbo og lite trykk må du nok bruke TurboXS RFL kombinert med åpent KN filter (uten LMM) Apexi (med LMM). Lykke til da!!!:cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Precious Skrevet Mai 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2004 Det går en sort Audi A4 1.8TQAvant i Skien som har en slik "trippel" lyd, men kommer jo bare når han slipper gassen. Er mange med f.eks K&N filter og dumpventil som ikke for den. Siter VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder [x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Precious Skrevet Mai 25, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2004 Jeg klarte ikke vente lenger, så jeg spurte Asim på irc jeg :D Det er det jeg kaller service, svar på sekundet. Fant fort ut at jeg er på utkikk etter for jeg i en GReddy Type S justebar dumpventil. Denne skal lage en høyfrekvent lyd, som om det presses masse luft ut av et bittelit hull og ved å justere den strammere skal jeg få kvitre lyd først etterfulgt av denne høyfrekvent lyden. GReddy Type S kan fåes kjøpt hos CrazyTuning for 2700kr. Fortsett gjerne på tråden med andre spm om dumpventiler. Siter VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder [x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon Skrevet Mai 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2004 sekvensiell dumpventil? :) noen som har en god forklaring? er noe alà den du/Asim snakker om? Siter ->Spice my eco-box!<- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TommyTott Skrevet Mai 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2004 Hvis du ser på en eller annen video fra gatebil 2003, og hører på denne bilen: (Bildet er hentet fra actionfoto.no sine sider) er det sånn lyd du mener? Eller hva er det denne lyden kommer fra? Siter --------------------------------------- 1994 Mazda Mx-3 1,8 V6 x 1998 Ford Fiesta Flair (R.I.P) x Aprilia RS 50 --------------------------------------- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Precious Skrevet Mai 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2004 Tommy: Det er lyd nr.3 jeg mener som du finner i den audi s1 og den kommer fra dumpventilen. Siter VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder [x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Precious Skrevet Mai 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2004 Originally posted by Hawkon sekvensiell dumpventil? :) noen som har en god forklaring? er noe alà den du/Asim snakker om? Aldri hørt om en sekvensiell dumpventil, men hvordan oppfører en sekvensiell dumpventil? Siter VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder [x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet Mai 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2004 Kvitre lyden er lyden av kompressoren som kaviterer når trykkbølgen fra turboen treffer ett stengt gass-spjeld og returnerer til kompressoren. Denne lyden får du hvis du kjører uten dump eller med en som har en for stram fjær slik at den ikke åpner skikkelig med en gang(eller har en motor som gir veldig lite vakuum) Kjørte lenge uten dump på golfen og fikk en frisk kvittre lyd når jeg slapp gassen hvis jeg hadde lade trykk. MEN etter at jeg begynnte å kjøre med 1.5-1.7 i lade trykk fikk jeg etterhvert en hvine lyd i turboen som ikke hadd vært der før....(liten skade på kompressor impeller?) fikk da litt kalde føtter og monterte en åpen forge ventil som sier pssssssshhhhhhh. Har blitt ganske dritt lei denne lange psssshhh lyden så nå er jeg på jakt etter en resirkulerende ventil.:) Siter 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet Mai 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2004 Du kan få min :P Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Precious Skrevet Mai 27, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2004 Originally posted by VEPSEN Kvitre lyden er lyden av kompressoren som kaviterer når trykkbølgen fra turboen treffer ett stengt gass-spjeld og returnerer til kompressoren. Denne lyden får du hvis du kjører uten dump eller med en som har en for stram fjær slik at den ikke åpner skikkelig med en gang(eller har en motor som gir veldig lite vakuum) Kjørte lenge uten dump på golfen og fikk en frisk kvittre lyd når jeg slapp gassen hvis jeg hadde lade trykk. MEN etter at jeg begynnte å kjøre med 1.5-1.7 i lade trykk fikk jeg etterhvert en hvine lyd i turboen som ikke hadd vært der før....(liten skade på kompressor impeller?) fikk da litt kalde føtter og monterte en åpen forge ventil som sier pssssssshhhhhhh. Har blitt ganske dritt lei denne lange psssshhh lyden så nå er jeg på jakt etter en resirkulerende ventil.:) Okey, veldig bra innlegg. Meg og Radic testa på 200sxen hans ikveld, men vi stramma kanskje ikke nok, for kvitrelyden kom bare på laveturtall. Ellers ble den høyfrekvente lyden bare enda bråere. Vi for stramme den nesten alt vi klarer også prøve igjen :D :D Siter VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder [x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Precious Skrevet Mai 27, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2004 Originally posted by Dr_BASS Du kan få min :P Hva mener du med det? :D Siter VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder [x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet Mai 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2004 Dr bass mente at jeg og han kunne bytte ventil siden han har en resirkulerende ventil. Men siden han har luftmengde måler så blei ikke det så bra.... Siter 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darkstar Skrevet Mai 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2004 Hva bør en bruke på en Mazda 323 GTR? Siter 07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Precious Skrevet Mai 27, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2004 Originally posted by lethol Hvilke har fsk den svarte supraen? Blir liksom sånn "kluouhhff" lyd :D Sinsvakt deilig lyd.. Tror den lyden kommer fra det åpne KN filteret, la merke til at du hørte en kul lyd fra det når dumpventilen var strammet en del. Siter VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder [x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg