Gå til innhold

240 Rally bilder

Ranger emnet


mondain

Anbefalte innlegg

haha !! tøfft!! hvis dere ser det første bildet! den grønne, det er 240'n til stefaren til dama mi:D litt av et sammentref hehe...

 

se her: samma bilen i årntli oppstell fra 2003... feeeet snurt...feeeeeeet sladd :D

 

http://www.picoracing.no/image/video/diverse/rud2.mpg si hva dere syns :)

 

grom lyd... noen enige?

Volvo 940LT 95'

Volvo 245 86'

x - Volvo 245 91'

x - Volvo 240 GLE 86'

x - VW Golf MKII 88'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Elling

haha !! tøfft!! hvis dere ser det første bildet! den grønne, det er 240'n til stefaren til dama mi:D litt av et sammentref hehe...

 

se her: samma bilen i årntli oppstell fra 2003... feeeet snurt...feeeeeeet sladd :D

 

http://www.picoracing.no/image/video/diverse/rud2.mpg si hva dere syns :)

 

grom lyd... noen enige?

 

Haha, kjenner du Rune altså? Handla en del deler av han idag jeg:)

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt gr.a info :D

 

Gruppe A, 242 Turbo

 

I 1986 trimmet det belgiske motorsportfirmaet RAS en 240

for det Europeiske Standarvognmesterskapet.

 

1984 Debuterte Volvo 240en i European Touring Car Championship (ETCC) som begynte i 1963. Et år senere vant 242en mesterskapet, der blant annet BMW 635 CSI, Jaguar XJ-S og Rover 3500 deltok. 1986 kunne også ha endt med seier hadde det ikke vært for at Tom Walkinshaw med sin Rover 3500 satt kjepper i hjulene. 240en var nemlig ikke etter reglementet, så Fédération Internationale du Sport Automobile (FISA) diskvalifiserte 240en. Fordi Volvoen kjørtes på blyfri 99 oktan med en ulovlig bensintank. To seiere ble derfor tatt bort.

 

Bilen

En bil i Gruppe A klassen av ETCC må være en bil som det er laget minst 500 identiske eksemplarer av på et år. Bilene må kunne kjøpes og kjøres på en offentlig vei av vanlige privatpersoner. Før disse 500 evolusjonsbilene må det først ha vært produsert 5000 standardbiler, hvilket i det her tilfellet innebar 5000 240 Turbo biler.

 

Gruppe A 240 Turbon er en bil med 270-330 hk (1984), 340 hk (1985) eller en 340-350 hestekrefters (1986), som leveres av en B21 motor med Garret turbo, Volvos egen intercooler, et av Volvos patenterte innsprøytningssystem og et eget elektronisk tenningssystem. B21'ens topplokk er så godt som standard med 2 ventiler pr sylinder. Flere tall (1985): Gruppe A 242ens topphastighet er 260 km/t. Aksen fra 0-100 gikk på rundt 6 sekunder. 0-200 i underkant av 20 sekunder.

 

Bilens vekt varierte fra 1100 kg (1984), til 1065 kg (1986)

 

I 240ens siste tavling på Estoril kjørtes den med Electronic Traction Control (ETC). ETC øker bilens grep på banen når det trengs. Innen 4 milli sekunder justeres turboladdningen og bensintilførselen for å holde 240en i rett spor.

 

1985 ble Turbon kjørt på Pirelli P7 dekk i dimensjonen 25/62 VR 17 (fremme) og 26/64 VR 17 (bak). I 1986 anvendtes Pirelli D3 dekk.

 

Gruppe A 240ens femtrinns girkasse kom fra Getrag. Klutsjen var av merket Borg & Beck, bakakselen med differensial brems var fra Volvo. Dessuten hadde den gass støtdempere fra Bilstein og en servostyrings fra Volvo, fast uten servo.

 

Stallen

Volvo som fabrikk deltok aldri i ETCC, det eneste Volvo gjorde var å levere 240ens konstruksjon og klassifikasjon. Volvos motorsportavdeling, Volvo Motorsport, solgte reservedeler til private team som trimmet de egentlige tavlingsbilene. I 1984 deltok et svenskt og et belgisk team i ETCC. Året derpå var det et sveitsisk og et svenskt team, og siste året sloss belgiske RAS om 240en heder og ære.

 

Seierne

Den første egentlige seieren ble ikke tatt i ETCC, men i tyske DTCC. Per Sturesson vant i 1984 foran et overtall BMWer i en deltavling. Samme året vant Ulf Granberg og Robert Kvist på Zolder første deltavling i ETCC i en 240. De andre 240ene kom i mål på femte, sjette og tiende plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Elling

suggen: jøss :) kjenner du han du og? er du joakim eller noe?

med den blå kadetten?

og 240 v8 prosjekt? kjenner karlgård og folket?

 

hva handlet du av rune a?:)

 

 

suggen er ikke joakim. joakim er ikke på forumet............

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

screen701.jpg

 

Denne har jeg i et data spill "rally Tropy" den er laget av en svenske og er en kopi av originalen

 

Dette er siden til de som har originalen:

http://www.lightspeed-racing.com/

 

Link til han som har laget bilen til spillet:

 

http://rts013.no-grip.net/rtmods/downloads/volvo242.html

:D

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Elling

suggen: jøss :) kjenner du han du og? er du joakim eller noe?

med den blå kadetten?

og 240 v8 prosjekt? kjenner karlgård og folket?

 

hva handlet du av rune a?:)

 

Er nok ikke joakim jeg nei;) Forresten er det en escort mk2 han kjører:) Kjenner både joakim og karlgård...

Handla snacks til B20 prosjektet mitt jeg. Sinter, letta svinghjul, letta råder, letta støtstenger, reservetopp osv...

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bildene du kastet ut Vomaz, der er det bare 242`r, er det noen spesiell grunn til at de er ettertraktet i rally? Har de noen fordel framfor 244?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er de noe særlig stivere a?

Lettere? Er jo helt like som 244/240 bortsett fra dørene.. Men en 2 dører veier vel kanskje mer enn tilsvarende flate med vanlig karosseri plater..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

er de noe særlig stivere a?

Lettere? Er jo helt like som 244/240 bortsett fra dørene.. Men en 2 dører veier vel kanskje mer enn tilsvarende flate med vanlig karosseri plater..

 

242 veier 1220kg

240 veier 1240kg

 

Når det gjelder stivhet så er vel 2 dørs biler litt stivere kontra 4 dørs generelt.....

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår