Gå til innhold

Inboard-film fra BMWCCN banetreff på Våler...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Fikk stroppet fast kamera i bilen og filmet noen heat på banen under BMW klubbens siste banetreff på Våler i september. De første rundene som ble filmet ble brukbare, mens de siste (forøvrig de "heftigste") ble bare rot fordi jeg hadde greid å tukle med zoom-knappen på kameraet slik at det zoomet inn på et punkt 20-30 meter foran bilen... :o

 

Uansett fikk jeg filmet noe ihvertfall, selv om ikke rundetidene ble så veldig mye å skryte av (min beste tid denne helgen ble ca. 1:11,22 - med sjikane i enden av depotstrekken). Til tross for dårlige dekk, kokende bremsevæske og halverte klosser var det skikkelig moro. :)

 

Begge filmklippene er komprimert med DivX og kvaliteten på både lyd og bilde er redusert til nesten dårligste nivå for å få ned filstørrelsen (begge klippene er nesten 10 min. lange).

 

- Heat # 1

 

- Heat # 2

 

- DivX codec laster du ned herfra

 

inboard.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by schnellfahrer944

Prøver å få et intrykk av hvilke hastigheter du har, men kjenner ikke utvekslinga på en 325. Ved hvilken hastighet girer du til 3dje og 4de?

 

Er det noen modifikasjoner på din bil (understell)?

 

 

Eivind

 

Nei det er ikke så lett å få et eksakt inntrykk av hastigheten på film, det er nesten håpløst. Synes det alltid ser ut som det går tregt på film i forhold til virkeligheten, det har kanskje litt med kameraets plassering osv. å gjøre...

 

Nå har jeg ikke de eksakte tallene på utveksling og toppfart på ulike gir, men mener å huske at 5. giret er 1:1 (dette skal jeg ikke være skråsikker på). Når det gjelder toppfart på de forskjellige girene, er de omtrent slik på en standard 325i:

 

1. gir : 60 km/t

2. gir : 90 km/t

3. gir : 150 km/t

4. gir : 200 km/t

5. gir : 233 km/t (fabrikktall)

 

Under banekjøring pleier jeg stort sett å dra den til rødmarkeringen før jeg girer (er innom sperra av og til, spesielt fra 2. til 3.). ;)

 

Når det gjelder min bil, er den rimelig standard med unntak av følgende:

 

- AC Schnitzer effektanlegg (kun bakre potte)

- Green sportsluftfilter (innsats, ikke "open air" konefilter)

- M-Tech stab. stag foran

- Bilstein Sprint sportsdempere

- H&R 60/40mm. senkefjærer

- OMP fjærbeinsbro (mellom dempertårn i motorrommet)

 

Har aldri målt effekten, men den er vel ikke så langt unna 200 hk regner jeg med (192 standard). Er generellt veldig fornøyd med motoren, den er turtallsvillig og går pent. Det eneste jeg savner er litt mer bunndrag på lavere turtall, den er ikke spesielt sterk (bør holde seg over 4000 o/min. skal det være noe liv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig kjøring, kjørt mye der før? Liker spesiellt inngangen din i svingene, de sitter veldig bra. Så bra at du kunne lagt på mer på farten i noen av svingene der du har god margin i utgangen.

 

Her er en runde jeg kjører på 1:10

http://195.139.24.165/bs/Vaaler010602/VaalerCourseFastest.avi

Codec: http://195.139.24.165/bs/DivX_311alpha.zip

 

Selv om jeg har bedre tid enn deg, synes jeg du kjører noen av svingene bedre enn meg. Har litt mer hk enn deg (220-230 på videoen) så det er vel der jeg henter det :)

 

-Bjørn

'95 Nissan 200SX (Project Racing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen kjøring ;) Fikk helt abstinenser nå :D Gleder meg til sesongen igjen :D:D

 

De dekkveggene de hadde satt opp var skumle da! AT dere orket å ha de der skjønner jeg ikke. En mikroskopisk feil og hele bilen blir mos jo :( De er jo direkte livsfarlige for en gatebil, kontra en banebil som banemannskapene er vant til. En gatebil går nemlig oppå det nederste dekket om det smeller, og kan rett og slett kastes rundt som følge av det løftet. De prøvde seg med oss (VACN) også, men de tok til fornuft etter høylytte protester. Vi kjørte sykkelsjikanen v/depot istedenfor, og hadde sånne små røde og hvite, ufarlige kjegler i svingene. Så slipper man å risikere bil & helse hvis man feilberegner litt ;)

 

Kult med film - kom med mer ;)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bjorn

Nydelig kjøring, kjørt mye der før? Liker spesiellt inngangen din i svingene, de sitter veldig bra. Så bra at du kunne lagt på mer på farten i noen av svingene der du har god margin i utgangen.

 

Her er en runde jeg kjører på 1:10

http://195.139.24.165/bs/Vaaler010602/VaalerCourseFastest.avi

Codec: http://195.139.24.165/bs/DivX_311alpha.zip

 

Selv om jeg har bedre tid enn deg, synes jeg du kjører noen av svingene bedre enn meg. Har litt mer hk enn deg (220-230 på videoen) så det er vel der jeg henter det :)

 

Takk!! :) Har ikke kjørt så mange ganger på Våler, dette var vel min 2. gang med denne bilen (kjørte på Våler-treffet ifor også). Har tidligere kjørt med en 323i E30, men det var bare såkallt "familiekjøring" (dvs. norsk veitrafikklov gjelder, tillatt med passasjerer i bilen, forbikjøring forbudt og ikke hjelmpåbud). Disse andre rundene er det vi kaller "frikjøring" (hjelm påbudt, bestem hastigheten selv, bil må ha gjennomgått teknisk kontroll av egne kontrollører på treffet osv.). It's addictive!!

 

Har litt problemer med å få tilstrekkelig fart ut av svingene, mangler litt ekstra skyv i bunnregisteret (ofte blir 2. giret nesten for lavt og 3. giret for høyt, og da ender det med at man benytter 2. giret). Kan nok også jobbe litt mer med sporvalget mitt, men det begynner å fungere bedre etterhvert føler jeg. Utrolig lærerikt med banekjøring! Og ikke så rent lite moro...!!

 

Tror jeg kan ha litt å hente på tiden min, det er nok bare trening som skal til. I tillegg må jeg forske litt mer på dekktrykk, var ikke fornøyd med grepet (sklir litt for mye i svingene *screech*). Har også vurdert å kjøpe et sett med 17" utelukkende for banebruk, tror kanskje det er en mer gunstig dimensjon for slik bruk. Skal man ta helt av, blir det vel R-dekk, justerbare camber-plater foran, grovere stab. stag bak (for å få den mer overstyrt) osv. osv. Time will show! En annen ting som også påvirker rundetidene er jo de andre som også er ute på banen... ;)

 

Tittet på filmen din. Veldig ryddig og dynamisk kjøring, med konesekvent og godt sporvalg. Ser ganske tydelig at du har mer pulver enn meg også, litt mer skyv i utgangen av svingene. Hvor mye veier bilen din forresten? Min veier sånn ca. 1470 kg. (blytung spør du meg).

 

PS: Hva er disse pipelydene som av og til kan høres på filmen? Er det G-tech måler eller.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Loppa

Pen kjøring ;) Fikk helt abstinenser nå :D Gleder meg til sesongen igjen :D:D

 

Takker & bukker! Du er ikke alene om å glede deg til neste sesong... Synd det er så lenge til (terminlisten for 2003 er ikke lagt frem ennå, men regner med at første bantreff blir på Gelleråsen/Karlskoga (S) i mai en gang). *tvinne tommeltotter*

 

De dekkveggene de hadde satt opp var skumle da! AT dere orket å ha de der skjønner jeg ikke. En mikroskopisk feil og hele bilen blir mos jo :( De er jo direkte livsfarlige for en gatebil, kontra en banebil som banemannskapene er vant til. En gatebil går nemlig oppå det nederste dekket om det smeller, og kan rett og slett kastes rundt som følge av det løftet. De prøvde seg med oss (VACN) også, men de tok til fornuft etter høylytte protester. Vi kjørte sykkelsjikanen v/depot istedenfor, og hadde sånne små røde og hvite, ufarlige kjegler i svingene. Så slipper man å risikere bil & helse hvis man feilberegner litt ;)

 

Er helt enig, skal love deg at mange var misfornøyd med denne ordningen. Vi ble, såvidt jeg kjenner til, pålagt å ha denne sjikanen på banen av Norsk Trafikksenter for å redusere farten gjennom denne svingkombinasjen. Ganske skummelt, i tillegg til at den ødelegger sikt og sporvalg fullstendig (mister mye fart her). Er spent på hvordan det blir neste sesong (har hørt rykter om at man kanskje vurderer andre baneanlegg, f.eks. i Sverige).

 

Kult med film - kom med mer ;)

 

Enig, film er morsomt! La ut en annen stor "snutt" (30 min.) i går ettermiddag fra årets banetreff på Ring Knutstorp i Sverige. Du har sikkert sett den allerede... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at dette er addictive! Drømmer allerede om våren og neste banetreff :)

 

Skulle tro 3 giret ditt passet veldig bra for Vålerbanen, om du bare får bittelitt mer fart i svingene. Mitt 2 gir går til 115, og 3 til 175, og jeg bruker bare 2 gir i svingen før depotstrekket. Turboen lader ikke skikkelig før 3500 rpm, men det holder akkurat de fleste steder i 3.

 

Bilen din virker balansert og fin på videoene, men du synes den er understyrt? Min er altfor overstyrt, så jeg må være veldig forsiktig på gassen ut av svingene. Skal få justert ned camber vinkelen litt i løpet av vinteren og få på litt stivere stabstag og foringer.

 

Min veier 1265kg uten sjåfør (fra vognkortet)

-Bjørn

'95 Nissan 200SX (Project Racing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bjorn

Du har rett i at dette er addictive! Drømmer allerede om våren og neste banetreff :)

 

Skulle tro 3 giret ditt passet veldig bra for Vålerbanen, om du bare får bittelitt mer fart i svingene. Mitt 2 gir går til 115, og 3 til 175, og jeg bruker bare 2 gir i svingen før depotstrekket. Turboen lader ikke skikkelig før 3500 rpm, men det holder akkurat de fleste steder i 3.

 

Bilen din virker balansert og fin på videoene, men du synes den er understyrt? Min er altfor overstyrt, så jeg må være veldig forsiktig på gassen ut av svingene. Skal få justert ned camber vinkelen litt i løpet av vinteren og få på litt stivere stabstag og foringer.

 

Min veier 1265kg uten sjåfør (fra vognkortet)

 

Aaah, bilen din er nesten 200 kg. lettere enn min, i tillegg til noen flere gamp...ikke rart du kjører raskere! ;) Jeg får nok gå løs på bilen med plateklipper og skjærebrenner, og se om vi ikke kan få lettet den litt (ahem, kanskje ikke så lurte med tanke på at bilen benyttes i hverdags-trafikk). Har imidlertid vurdert nye stoler foran (type Sparco e.l.), og da sparer man fort litt vekt her. Baksetet veier så og si null & niks, så det er ikke noe poeng å ta ut dette. Får nok bare infinne meg med at bilen er en blyklump...

 

Joda, bilen er i grunn veldig godt balansert (50/50 vektfordeling på for- og bakaksel)...men likevel er den litt understyrt (ikke mye, men nok til at jeg reagerer på det). Det at dekkene var gamle, tynnslitte og harde gjorde vel ikke saken stort bedre vil jeg tro... Har nok også noen foringer som burde vært byttet (byttet endeledd foran og bærearmsforinger bak i sommer, men mistenker at flere er modne for utskiftning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår