Gå til innhold

Bensintrykksregulator

Ranger emnet


ha|||on

Anbefalte innlegg

Må man kjøre med bensintrykksregulator dersom man bruker ettermontert motorstyring (Hatech, Autronic, Electromotive) og turbo, eller går det greit med jevnt bensinttrykk på f.eks. 3,5bar?

 

Kan man ikke bare justere opp åpningstidene for dysene for å kompensere for overtrykket i innsuget?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går vel, men det er ikke bra. best å bruke en 1:1 regulator.

Husk at ved 1 bar lade trykk som "jobber" mot bensintrykket på 3.5 så har du i realiteten bare2.5 bars bensintrykk... Du må ha en del større dyser enn det som trengs ved bruk av regulator.

Regulatoren min tok kvelden en gang og jeg prøvde da å justere haltech`en for å kompansere som en nødløsning til jeg fikk en annen regulator, det blei ikke bra.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

det går vel, men det er ikke bra. best å bruke en 1:1 regulator.

Husk at ved 1 bar lade trykk som "jobber" mot bensintrykket på 3.5 så har du i realiteten bare2.5 bars bensintrykk... Du må ha en del større dyser enn det som trengs ved bruk av regulator.

Regulatoren min tok kvelden en gang og jeg prøvde da å justere haltech`en for å kompansere som en nødløsning til jeg fikk en annen regulator, det blei ikke bra.

 

om du har en 1:1 btr så stiger bensintrykket i fuelrailen tilsvarende trykket i innsuget. derfor vi har btr forresten.

om man har 3.5 bar grunnbensintrykk og 1 bar ladetrykk så har man vips 4.5bar bensintrykk med 1:1 btr da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dre: jeg tok selvfølgelig utgangspunkt i at han skulle kjøre med fast bensin trykk uahvhengig av manifold trykk. Da ville reelt bensintrykk ved 1bar ladetrykk være 2.5bar.Veit selvfølgelig hvofor man har en bensinregulator som blir regulert av manifold trykk. Er bare ikke så flink til å forklare meg.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel hva man setter grunntrykket til vel?

 

Si at man har en regulator 1:1 som ved vakum gir 2.5bar.

Ved atmosfærsik trykk gir den da 3.5bar og ved 1 bar overtrykk gir den vel 4.5 bar bensintrykk?

 

Om jeg har forstått det rett da.

 

I såfall kan man vel bare justere den så den står konstant på 4.5bar og mappe datasprutet deretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, man har det. Men for å få ut like menge cc ut av dysene pr tidsenhet ved ladetrykk som ved 0 vakuum må bensintrykket økes etter turbotrykket(pga av mottrykket som er i innsuget, bensintrykket må på en måte overvinne ladetrykket) Samme er det vad vakuum i innsuget da trenger man mindre bensintrykk ettersom "suget" i innsuget hjelper på å "trekke" ut bensina at dyene.

 

Man har da i realiteten samme bensintrykk ved vakuum som ved ladetrykk(selv om bensin trykkmåleren sier noe annet).

Skal man ha mere bensintrykk(reelt trykk) ved ladetrykk enn ved 0 vakuum må man bruke en progressiv bensintrykk regulator som øker bensintrykket MER enn ladetrykket.

 

Som tidligere skrevet så er jeg ikke flink til å forklare ting så hvis det er noen som er gode på det så må de gjerne forklare dette bedre.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada det er nok mulig. Når jeg prøvde det på bilen min måtte jeg øke åpningstiden på dysene pr 0.1bar veldig mye når manifoldtrykket kom over 0 bar trykk og jeg gikk "tom" for dyse relativt raskt. Har man store nok dyser så går det, men hva er vitsen(ved turbo/kompressor)? Bensintrykk regulator som øker trykket 1:1 er lette og billige å få tak i.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar, alle sammen! :)

 

Blir nok til at jeg bruker btr. Malpassi-regulatorene, som bl.a. Misab selger, skal visst ikke være helt gode ettersom reguleringen blir påvirket av varmen i innsuget (eller bensintemperaturen). Noen som vet mer om dette? Og noen som har erfaring med KRB Tradings 930-kroners regulator?

 

Hvor finner jeg billige fuelpumper som pumper nok til 300hk og rundt 5 bar?

 

Og hvor i bilen bruker man å sette pumpene? Forpumpe i tanken, catchtank over tanken og versting-pumpa+btr i motorrommet?

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Verstingpumpa" setter du under catch-tanken slik at bensina lett kan renne ned i pumpa. Høytrykks rotorpumper suger nemlig svært dårlig. Jeg bruker en cossie 2wd regulator på golfen, men veit ikke om jeg vil anbefale den... de har en tendens til å henge seg i litt åpen posisjon. Det resulterte i ett smelta stempel og konstant bensintrykk på 3bar for min del.

Bosh pumper fra store MB personbiler med k-jetronic innsprut(gjerne fra en med v8) er fine. Bmw med k-jet og stor 6er har sikkert omtrent samma pumpe kan jeg tenke meg.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med "in-tank" pumpe fra Audi A4 1.8T?

 

Har en på hånda; den skal klare 90liter i timen/330-340hk. Den kjøres orginalt på 4bar grunntrykk, men er visst mange som kjører denne på 5bars grunntrykk og 1.2bar overtrykk i tillegg...

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In tank pumpe må jo monteres inne i tanken, er det pumpe i tanken din fra før av så er jo det en løsning. Hvis du sjekker på ebaymotors så får du Walbro 255Liter i timen in tank pumper for en vettug penge(ca150$).

Husk at pumpene leverer mindre mengde jo høyere trykk du kjører dem på.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår