ha|||on Skrevet Mai 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2004 Må man kjøre med bensintrykksregulator dersom man bruker ettermontert motorstyring (Hatech, Autronic, Electromotive) og turbo, eller går det greit med jevnt bensinttrykk på f.eks. 3,5bar? Kan man ikke bare justere opp åpningstidene for dysene for å kompensere for overtrykket i innsuget? Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet Mai 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2004 det går vel, men det er ikke bra. best å bruke en 1:1 regulator. Husk at ved 1 bar lade trykk som "jobber" mot bensintrykket på 3.5 så har du i realiteten bare2.5 bars bensintrykk... Du må ha en del større dyser enn det som trengs ved bruk av regulator. Regulatoren min tok kvelden en gang og jeg prøvde da å justere haltech`en for å kompansere som en nødløsning til jeg fikk en annen regulator, det blei ikke bra. Siter 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet Mai 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2004 Oki, takker! Når det gjelder dyser; jeg satser på 250-300 hester i en firer, og har regnet ut at jeg trenger dyser på rundt 500cc. Hva tror du om dette, burde jeg ha større dyser ved bruk av regulator? Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dre Racing Skrevet Mai 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2004 Originally posted by VEPSEN det går vel, men det er ikke bra. best å bruke en 1:1 regulator. Husk at ved 1 bar lade trykk som "jobber" mot bensintrykket på 3.5 så har du i realiteten bare2.5 bars bensintrykk... Du må ha en del større dyser enn det som trengs ved bruk av regulator. Regulatoren min tok kvelden en gang og jeg prøvde da å justere haltech`en for å kompansere som en nødløsning til jeg fikk en annen regulator, det blei ikke bra. om du har en 1:1 btr så stiger bensintrykket i fuelrailen tilsvarende trykket i innsuget. derfor vi har btr forresten. om man har 3.5 bar grunnbensintrykk og 1 bar ladetrykk så har man vips 4.5bar bensintrykk med 1:1 btr da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet Mai 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2004 dre: jeg tok selvfølgelig utgangspunkt i at han skulle kjøre med fast bensin trykk uahvhengig av manifold trykk. Da ville reelt bensintrykk ved 1bar ladetrykk være 2.5bar.Veit selvfølgelig hvofor man har en bensinregulator som blir regulert av manifold trykk. Er bare ikke så flink til å forklare meg. Siter 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B1ack_Mi16 Skrevet Mai 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2004 Jeg kjøpte bare en regulator med justerbart trykk. Monterte spjellhusene og koblet opp datasprutet. Justerte bensintrykket slik at det ligger på 3.5 bar konstant (kobler bort vakumslangen) og justerer alt på motorstyringa. Fungerer bra det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet Mai 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2004 Det funker greit på suge motor men ved overlading blir det ikke så bra. Siter 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B1ack_Mi16 Skrevet Mai 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2004 Det spørs vel hva man setter grunntrykket til vel? Si at man har en regulator 1:1 som ved vakum gir 2.5bar. Ved atmosfærsik trykk gir den da 3.5bar og ved 1 bar overtrykk gir den vel 4.5 bar bensintrykk? Om jeg har forstått det rett da. I såfall kan man vel bare justere den så den står konstant på 4.5bar og mappe datasprutet deretter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet Mai 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2004 Jo, man har det. Men for å få ut like menge cc ut av dysene pr tidsenhet ved ladetrykk som ved 0 vakuum må bensintrykket økes etter turbotrykket(pga av mottrykket som er i innsuget, bensintrykket må på en måte overvinne ladetrykket) Samme er det vad vakuum i innsuget da trenger man mindre bensintrykk ettersom "suget" i innsuget hjelper på å "trekke" ut bensina at dyene. Man har da i realiteten samme bensintrykk ved vakuum som ved ladetrykk(selv om bensin trykkmåleren sier noe annet). Skal man ha mere bensintrykk(reelt trykk) ved ladetrykk enn ved 0 vakuum må man bruke en progressiv bensintrykk regulator som øker bensintrykket MER enn ladetrykket. Som tidligere skrevet så er jeg ikke flink til å forklare ting så hvis det er noen som er gode på det så må de gjerne forklare dette bedre. Siter 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B1ack_Mi16 Skrevet Mai 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2004 Joda, jeg skjønner akkurat hva du mener :) Jeg bare ville poengtere at med datasprut så går det helt fint å gjøre slik som topic starteren spurte om, bare man setter grunntrykket høyt nok :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet Mai 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2004 Jada det er nok mulig. Når jeg prøvde det på bilen min måtte jeg øke åpningstiden på dysene pr 0.1bar veldig mye når manifoldtrykket kom over 0 bar trykk og jeg gikk "tom" for dyse relativt raskt. Har man store nok dyser så går det, men hva er vitsen(ved turbo/kompressor)? Bensintrykk regulator som øker trykket 1:1 er lette og billige å få tak i. Siter 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet Mai 27, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2004 Takker for gode svar, alle sammen! :) Blir nok til at jeg bruker btr. Malpassi-regulatorene, som bl.a. Misab selger, skal visst ikke være helt gode ettersom reguleringen blir påvirket av varmen i innsuget (eller bensintemperaturen). Noen som vet mer om dette? Og noen som har erfaring med KRB Tradings 930-kroners regulator? Hvor finner jeg billige fuelpumper som pumper nok til 300hk og rundt 5 bar? Og hvor i bilen bruker man å sette pumpene? Forpumpe i tanken, catchtank over tanken og versting-pumpa+btr i motorrommet? Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet Mai 27, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2004 "Verstingpumpa" setter du under catch-tanken slik at bensina lett kan renne ned i pumpa. Høytrykks rotorpumper suger nemlig svært dårlig. Jeg bruker en cossie 2wd regulator på golfen, men veit ikke om jeg vil anbefale den... de har en tendens til å henge seg i litt åpen posisjon. Det resulterte i ett smelta stempel og konstant bensintrykk på 3bar for min del. Bosh pumper fra store MB personbiler med k-jetronic innsprut(gjerne fra en med v8) er fine. Bmw med k-jet og stor 6er har sikkert omtrent samma pumpe kan jeg tenke meg. Siter 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet Mai 27, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2004 Hva med "in-tank" pumpe fra Audi A4 1.8T? Har en på hånda; den skal klare 90liter i timen/330-340hk. Den kjøres orginalt på 4bar grunntrykk, men er visst mange som kjører denne på 5bars grunntrykk og 1.2bar overtrykk i tillegg... Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet Mai 28, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2004 In tank pumpe må jo monteres inne i tanken, er det pumpe i tanken din fra før av så er jo det en løsning. Hvis du sjekker på ebaymotors så får du Walbro 255Liter i timen in tank pumper for en vettug penge(ca150$). Husk at pumpene leverer mindre mengde jo høyere trykk du kjører dem på. Siter 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.