Gå til innhold

Audi sin 4,2 liter

Ranger emnet


Stlovberg

Anbefalte innlegg

Har hørt veldig mye dritt om tidlige 4,2 motorer.De går ikke an å borre pga spesielle sylindre og noe annet tjafs som jeg ikke husker.Du får ikke deler så du kan overhale motoren heller tror jeg.Var diskutert en del på mailforumet til VW-Audi klubben ifjor en gang.Du får kompressor-kit til 4,2 men det koster flesk,kjøp heller en 2,2 og trim den.Mye billigere og mye bedre motor,også er det jo femmer da :) :) :) De er iallefall skuddsikre!!!!!!

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Motoren har 280 hk og 400 Nm. Det stemmer at det har vært en del problemer med de tidlige motorene av denne typen. Bruker den olje er det viktig å finne ut om det er ventiltetninger eller stempelringer. Kommer det et "puff" av eksos når man starter bilen etter at den har stått en stund er det ventiltetninger. Det blir sjelden noe kjempeforbruk av det. Relativt kurant sak å fikse, men med 32 ventiler blir det både penger og jobb av det uansett. Mener å huske at tetningene er de samme som Golf GTI 16v, så deleprisen er ikke så avskrekkende.

 

Er det derimot stempelringer bør man se seg om etter en annen bil. Det leveres ikke motordeler til nedre del av motoren, så det blir et kjempeprosjekt å finne noe som kan brukes. Både pris og arbeid gjør at det er bare å glemme. Det beste er å bytte motor, men en komplett "bytte-blokk" koster fort 25 lapper i Tyskland, så billig blir det absolutt ikke.

 

Andre ting det lønner seg å sjekke hvis oljeforbruket er i orden er når registerremmen bør byttes. Å gjøre dette på verksted i Norge koster fort over 10000,- så det er ikke direkte billig. Må enten få tak i bøker og gjøre det selv eller dra til f.eks. Tyskland hvor det koster 5-6000 på merkeverksted..

 

Fin bil med nydelig motor hvis man finner en som er i orden og fungerer som den skal, men det er mange "fallgruver". Vær også klar over at du må kjøre veldig pent for å få den til å gå på under literen. Min ligger mellom 1.0 og 1.1 på pen kjøring med en del motorvei..

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et tillegg kan det nevnes at "Audis 4,2 liter" yter 290 hk i S6 fra -95. Og 327 hk i S6+ som kom i -97.

 

I A8 har den vel 310 hk fra -97 og 340 hk i S8 og Siste utgave av S6.

 

Det er helt sikkert gjort en god del endringer i motoren opp gjennom årene.

 

 

:)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorene på 280 og 290 hk er relativt like, selve motorene går om hverandre, styreenheten også, til tross for forskjellig delenummer. Hva som er forskjellen på 280 og 290 hk er det ingen som har klart å finne ut.. Disse har vanlig fordeler (en på hver topp) til tenningen.

 

Motorene på 300 hk og oppover er en helt annen generasjon, de ser annerledes ut under panseret, har en coil pr. sylinder og har visstnok blitt kvitt "barnesykdommen" med høyt oljeforbruk.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

jeg kjøpte en S4 4,2 og angrer ikke på det. som dere sier har de et problem med olje forbruk, min har slitte stempelringer. noe som dere beskriver som en sviiiin dyr greie. det er sant at de ikke kan bores på nytt, så hvis sylindrene er ødelagt sliter jeg skikkeli... men, sylinder & motorservice i trondheim fikser stempelringene... hvis jeg tok ut motoren, demonterte toppene og bunnpanna, skulle de skifte stempelringene for ca. 5500kr inkl arbeid og deler. http://www.cylmo.no... hvis sylindrene er skadet eller "ovale", blir motoren plukket ut å satt på et annet artig prosjekt (motor,gir,hjul,ramme å ratt greie), da har det ikke noe å si om den bruker olje. ny motor må jeg da få tak i brukt, noe som heller ikke er noe stort problem. da det finnes en go del skade biler av denne typen. men hvis jeg tar kontakt med norsk bildemontering as, så har de komplett motor liggende til ca 18000. mulig de kan selge bare blokka og, da blir det jo ikke så dyrt. http://www.norskbildemontering.no

 

hørte om en her i norge som satt på kompressor kit på 4,2literen, leste i et forum at han betalte 30.000 for kompressor og arbeid. kjøpte delene i sverige.

 

4,2 motoren er et sinnsvakt krafwærke.

 

P.S. 4,2 V8ern er lettere enn 2,2T... hele V8 greia er av aluminium. hele bilen er 40kg lettere. husk at V8ern har 300nm på tomgang, fantastisk..

 

hvis noen vil lese mer om urS4 så kan de stikke innom http://www.rsmodels.net, der finner dere all info om disse to motor alternativene. til og med den orginale S4 salgsbrosjyren fra 1993

 

bakdelen med S4 er sint politi, plutselig vet de hvem du er, hvor du bor å hvor du kjører. gjerne over fartsgrensen. radar/laser varsler/jammer er et must og helst politi radio også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte en S4 4,2 og angrer ikke på det. som dere sier har de et problem med olje forbruk, min har slitte stempelringer. noe som dere beskriver som en sviiiin dyr greie. det er sant at de ikke kan bores på nytt, så hvis sylindrene er ødelagt sliter jeg skikkeli... men, sylinder & motorservice i trondheim fikser stempelringene... hvis jeg tok ut motoren, demonterte toppene og bunnpanna, skulle de skifte stempelringene for ca. 5500kr inkl arbeid og deler. http://www.cylmo.no... hvis sylindrene er skadet eller "ovale", blir motoren plukket ut å satt på et annet artig prosjekt (motor,gir,hjul,ramme å ratt greie), da har det ikke noe å si om den bruker olje. ny motor må jeg da få tak i brukt, noe som heller ikke er noe stort problem. da det finnes en go del skade biler av denne typen. men hvis jeg tar kontakt med norsk bildemontering as, så har de komplett motor liggende til ca 18000. mulig de kan selge bare blokka og, da blir det jo ikke så dyrt. http://www.norskbildemontering.no

 

hørte om en her i norge som satt på kompressor kit på 4,2literen, leste i et forum at han betalte 30.000 for kompressor og arbeid. kjøpte delene i sverige.

 

4,2 motoren er et sinnsvakt krafwærke.

 

P.S. 4,2 V8ern er lettere enn 2,2T... hele V8 greia er av aluminium. hele bilen er 40kg lettere. husk at V8ern har 300nm på tomgang, fantastisk..

 

hvis noen vil lese mer om urS4 så kan de stikke innom http://www.rsmodels.net, der finner dere all info om disse to motor alternativene. til og med den orginale S4 salgsbrosjyren fra 1993

 

bakdelen med S4 er sint politi, plutselig vet de hvem du er, hvor du bor å hvor du kjører. gjerne over fartsgrensen. radar/laser varsler/jammer er et must og helst politi radio også.

Nå svarer du på en over 3 år gammel tråd (bare sånn til informasjon)

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..

 

hadde en S6 4.2.. Nydelig motor altså... bedre en 5ern!! forutenom billigere å kjøre med..trimme..osv.. men lyden er helt sinn syk med 2x2,5" som jeg hadde..

gamle 4.2 (280hk) har dorlige selynder foringer som sprekker i overkanten så dem detter ned..null kompresjon.. min hadde rusla 272.000 da kjærringa vraka den.. å den har vert i framiliens eie siden den hadde gått 150.000 ca. så dette er trofast motor.. å den fikk det i ny og ned.. så juling tåler dem :)

70`144,99`MB 220Cdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V8-motorene til Audi, uansett årsmodell, har IKKE løse sylinderforinger.

 

Sylindrene er behandlet aluminium. Stempelringer kan skaffes utenom VAG-systemet, men ny overflatebehandling av sylindrene er såpass omfattende og dyrt at det aldri vil lønne seg å overhale en slik motor, da bare kostnaden for lagre, stempelringer og overflatebehandling av sylindrene alene kommer på ca. det samme som en brukt 4.2-motor fra en A8.

 

Dessuten er motoren med 280 hk (ABH) og 290 hk (AEC) så og si identiske. Eneste som skiller disse er kamaksler og motorstyring, stort sett p.g.a. utslippskrav. Blokken er lik, men det skjedde visstnok forbedringer av overflatebehandlingen etterhvert slik at f.eks. en motor fra 1996 sies å være mer holdbar enn en fra 1992.

 

Motorene som kom til A8 og S6 Plus (kort sagt, alle med 300 hk eller mer originalt) hører til en nyere generasjon som har betydelig mindre problemer med oljeforbruk. Den gamle motoren satt i Audi V8, første generasjon S4 og første generasjon S6.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår