Gå til innhold

Flere Batterier...

Ranger emnet


Zievert

Anbefalte innlegg

Originally posted by LupoB0Y

 

3500watt for 3999kr?

hørtes billig ut..

 

Det er ikke bare billig.. det vil jeg påstå er _umulig_.....

(hvis den ikke er nedsatt no jæææææævlig da,såklart)

du ser det jo uansett PÅ forsterkerern om den i det hele tatt klarer å yte 3500W.. det krever MYYYYYE kjøling...!! antar man 65% effektivitet så blir jo det ca.1900W i varme... og det kreves MASSE kjøling for å bli kvitt nesten 2kW med varme....! trust me,I KNOW!

 

 

Originally posted by LilleGud

 

trenger du egentlig et ekstra batteri ??? burde og holde med en Kondensator !?!

 

OFTE gjør det samme nytten med et ekstra batteri bak i bilen,som å installere en kondis.. et batteri som er såpass nærme forsterkerne (blir veldig korte kabler) fungerer nærmest som en kondensator (for å si det på en veeeldig enkel måte).. ihvertfall hvis du bruker et batteri med lav indre resistans (Optima,Maxxima,etc...)

har du et slik batteri bak,vil du neppe merke noen stor forskjell om du putter inn en kodensator i tillegg...

dessuten får du jo også et "strøm-reservoar" når du har et ekstra batteri (er jo det som er hoved-poenget med et batteri også,da),som gjør at du kan spille lenger uten å ha motoren igang (noe du ikke kan med en kondis)..

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by tomgr

 

OFTE gjør det samme nytten med et ekstra batteri bak i bilen,som å installere en kondis.. et batteri som er såpass nærme forsterkerne (blir veldig korte kabler) fungerer nærmest som en kondensator (for å si det på en veeeldig enkel måte).. ihvertfall hvis du bruker et batteri med lav indre resistans (Optima,Maxxima,etc...)

har du et slik batteri bak,vil du neppe merke noen stor forskjell om du putter inn en kodensator i tillegg...

dessuten får du jo også et "strøm-reservoar" når du har et ekstra batteri (er jo det som er hoved-poenget med et batteri også,da),som gjør at du kan spille lenger uten å ha motoren igang (noe du ikke kan med en kondis)..

 

Hmmm, hvorfor skrev du omtrent det samme som jeg hadde tenkt å skrive:-) To batteri har først og fremst til hensikt for at en skal kunne spille med motor av i lengre tid enn en kan med kun ett batteri....

 

Ett vanlig batteri klarer vell å levere ett par hundre amper i spiss og en skal ha ett rimelig stort anlegg for å komme opp imot dette. Og ett såpass lite anlegg som det her er snakk om kommer ikke i nærheten av dette.

 

Hvor mye det hjelper med kondensator strides det mye om, jeg personlig har aldri merket den helt store forskjellen. Hadde en Opel Vectra med fire stk store Soundstream forsterker (totalt 2,5 kw kontinulerig effekt) og merket nix og nada forskjell på med og uten kondensator. (Jeg hadde to stk Sonnenshien batteri forran i bilen) Kjøpte akkurat ett halvstort anlegg hvor det følgte med to kondensatorer, jeg skal selge dem da som sagt min oppfatning er at det er svært liten forskjell med og uten kondensator så lenge en har OK batteri (og riktig dim på kabler). En kondensator skal i teorien være mye kjappere enn uansett hvilek batteri en har, men i praksis.....

 

Når det gjelder forsterkere og merker har jeg faktisk hørt endel positivt om MA, men har ingen erfaring med dem selv. Men personlig ville jeg heller ha kjøpt en brukt litt eldre "kvalitetsforsterker". En kommer f.eks. over masse snadder på QXL for en rimelig penge, Soundstream, Phoneix Gold, Rockford, Orion osv.

 

BTW: Planet Audio på 5x700 watt, hehe er vell en passende kommentar til det!

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kondensator hjelper en hel del,dersom man f.eks har bare et vanlig batteri (type syre) framme i bilen.. da merker man ganske betydelig forskjell.. (har selv erfart det).. men dersom man har litt "greie" batterier (gjerne et bak i bilen) så vil det korte kabelstrekket,sammen med den lave indre-resistansen i batteriet,gjøre at batteriet fungerer "like bra" som en vanlig elektrolytt-kondensator..

 

det vel ikke så stor tvil om at en kondis faktisk leverer strøm kjappere enn noe som helst batteri... men,det har da absolutt ingenting å si... du hører ikke forskjell likevel! ;) (bare du har et BRA batteri, og riktig størrelse på kablene (typ.50mm^2 og oppover :D :D)

 

BTW...bare for å "krangle" litt... et gelé-batteri kan levere mer enn et par hundre ampere... et optima red-top er vel oppgidd til å levere "850 Cold Cranking Amperes" såvidt jeg husker... dvs. 850A kortslutningsstrøm (TROR JEG)..

 

vel vel....whatever..... ;) :D

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tomgr

en kondensator hjelper en hel del,dersom man f.eks har bare et vanlig batteri (type syre) framme i bilen.. da merker man ganske betydelig forskjell.. (har selv erfart det).. men dersom man har litt "greie" batterier (gjerne et bak i bilen) så vil det korte kabelstrekket,sammen med den lave indre-resistansen i batteriet,gjøre at batteriet fungerer "like bra" som en vanlig elektrolytt-kondensator..

 

det vel ikke så stor tvil om at en kondis faktisk leverer strøm kjappere enn noe som helst batteri... men,det har da absolutt ingenting å si... du hører ikke forskjell likevel! ;) (bare du har et BRA batteri, og riktig størrelse på kablene (typ.50mm^2 og oppover :D :D)

 

BTW...bare for å "krangle" litt... et gelé-batteri kan levere mer enn et par hundre ampere... et optima red-top er vel oppgidd til å levere "850 Cold Cranking Amperes" såvidt jeg husker... dvs. 850A kortslutningsstrøm (TROR JEG)..

 

vel vel....whatever..... ;) :D

 

Jeg vet gelebatteri leverer mye mer enn ett par hundre, jeg refererte til vanlig batteri. Optima Red har som du sier 850A mens Yellowtop har noe mindre (men tåler bedre utlading) Sonnenshein batteriene jeg hadde hadde godt over 1000A i spiss...

 

Selv med kun vanlig (ikke gele, men normalt bra) batteri har jeg ikke merket noe særlig forskjell med/uten kondensator, derfor jeg skal selge min to (2x1,2F) som jeg fikk med anlegget jeg holder på å montere. I SPL konkuranse så klarer en kanskje å tyne ut 0,5 db ekstra, men har en ikke sånne behov så klarer ihvertfall jeg meg greit uten.

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kris

Tror dette er samme forsterkeren... koster 2990,- her.. http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=152

 

700 watt fordelt på 5 kanaler høres litt bedre ut, og ser en på tallene så er de oppgitt i 2 ohm, i 4 ohm skal den gi 4x50 + 1x200, altså totalt 400 watt (litt mindre enn de 3500 det var snakk om i begynnelsen) Tror kanskje 400 watt også er litt vell optimistisk, men nok kanskje ikke sååå langt ifra sannheten og for 3000 kroner får en nok en helt grei forsterker.

99 Passat 1.8T Bilde

84 Golf GLI cab bilde

Tidligere biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til: http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/default.php?cPath=2_22 Dette er meget bra forsterkere til meget bra pris. Les anmeldelsene av produktene ved å trykke på linken. Får nok ikke noe bedre i denne prisklassen i norge. Har kjørt med demo for dem før og prøvde da det meste. MA subber, frontsystem og PowerAcoustik forsterkere er helt rått. Har kjørt demo fra mange forskjellige kjente merker (Rockford, Alpin, makrom, MTX, panasonic, etc) men ingen som har vært så bra for så lite penger.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PowerAcoustik forsterkere er helt rått????????????????????

 

E du full mann????damndamn

 

Poweracostik er jo en søpel forsterker, testet en med noe neon lys inni kosta 4990.- skulle være på 1800w etter på tok vi en kicker 2*35w og testa den med samme sub og bil.

 

resultat: poweracustik = 141,2db..

kicker = 143,1db..

 

Alt ble testet i samme bil og alt var likt oppkoblet, testen ble utført for at en mente han hadde blitt lurt da han hadde kjøpt poweracustiken..

 

kan jo si at skal du ha en forsterker som skal klare ca 1000w må man nok opp i ca 10000.- og den har ett forbruk på ca 80-100amper... ;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har rota noe særlig med bilsterio. Men klassifiseringen har jo også noe og si på hvor effektiv en forsterker er. Klasse A har vel en virkningsgrad på rundt 20 %, mens klasse D har rundt 80%.

Infinity lagde en forsterker for en tid siden som hadde en lavere klasse (Husker ikke hva det var). Den hadde en virknings grad på litt over 90% mener jeg. Men den var/er også kun brukende til Sub, og den var det den var tenkt til.

 

Hvis man har batteri bak i bilen (der som forsterkeren som regel er plassert) vil man slippe å ha like tjukk strøm kabel forfra, som hvis man bare har et batteri(foran). Dette gjelder seg også hvis man har en kondensator bak, kondensatoren er jo somregel der for og avlaste kondensatorene som er inne i forsterkeren, da disse som regel er underdimmensjonert.

 

En annen tommelfinger regel er jo også at når du ser på sikringsstørrelsen på en forserker. En forsterkeren kan ikke være større en Amper * Volt (driftsspenning) - Virknings graden. (konstant avgitt effekt).

Eks: En forsterker som er sikret med 2*20 A. Og bilen lader 14 V. Med 80 % virknings grad. 40 A * 14 V = 560 W *(75/100) 75 % virkningsgrad = 420W.

Dette kan du lett regne ut når du står og kikker i butikken når selgeren prøver å prakke på deg noe billig skit. Mange butikker oppgir det forsterkerene peaker over f.eks 1sek. og da vil jo watt tallet bli vesentlig høyere.

Vet også at produsentene kan sikre med det de vil, men dette er som sagt bare en liten huskeregel når du har dårlig tid i butikken.

 

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mykle

Klasse A har vel en virkningsgrad på rundt 20 %, mens klasse D har rundt 80%. [/b]

 

Tja... klasse D har vanligvis en effektivitet på rundt 90-95 %.... jeg hadde en gang en Mmats D100HC.. den var rundt 95% effektiv,mener jeg.. genialt... blir jo bare 5 % varme.... ;)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tomgr

 

Tja... klasse D har vanligvis en effektivitet på rundt 90-95 %....

 

Stemmer sikkert som du sier. Jeg husker ikke... Har også en infinity kappa 255A forsterker i bilen som er klasse D. Kan spille for fulle mugger lenge, blir såvidt en liten lunk i forsterkeren. Det som er bakdelen med denne er at den kun har 12db delefilter, så du får ikke delt signalene skikkelig. Burde være 18 eller 24 db...

 

 

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by gtr

PowerAcoustik forsterkere er helt rått????????????????????

 

E du full mann????damndamn

 

Poweracostik er jo en søpel forsterker, testet en med noe neon lys inni kosta 4990.- skulle være på 1800w etter på tok vi en kicker 2*35w og testa den med samme sub og bil.

 

resultat: poweracustik = 141,2db..

kicker = 143,1db..

 

Alt ble testet i samme bil og alt var likt oppkoblet, testen ble utført for at en mente han hadde blitt lurt da han hadde kjøpt poweracustiken..

 

kan jo si at skal du ha en forsterker som skal klare ca 1000w må man nok opp i ca 10000.- og den har ett forbruk på ca 80-100amper... ;)

 

Er du sikker på at det var en poweracoustik og ikke skrevet med en c på slutten. Dette er ikke samme sak. Les testene disse forsterkerene har vært igjennom. Er nok ikke så elendig som du skal ha det til:).

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår