Gå til innhold

relèer på hovedlys, fin og billig oppgradering

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Volvo 200 serie kjører strøm via. strømbryter på dashboard og så ned til hovedlys.

 

Det et flere ulemper med dette, bla.a.:

* mer slitasje på strømbryter

* mindre strøm kommer frem til lysene

 

Hvordan kan du fikse dette?

 

Du kobler relèer mellom h4 kontakten og pæren!

Enten må du ha 2 x dobble relèer eller 4 x løse, enkle relèer.

 

Nå har jeg heldigvis laget en fin tegning allerede, så jeg slipper å forkalre for mye:

relay.JPG

 

om dere er skeptiske til "nøvdvendigheten", se på tall Hella oppgir:

 

information from Hella states:

13.5V puts out 100% of the designed output of halogen lamps.

12.8V puts out 83%

12.5V puts out 67%

11.47 puts out 53%

 

Videre, så jeg på en side (http://www.homestead.com/volvo2/240lighting.html) at han hadde testet hvor mye strøm som kom frem til lysene.

 

Cold alternator (just started)

* At the alternator -------------------------- = 14.18V

* At the connector for the low beam = 13.05V

* At the connector for the High beam = 13.01V

 

Hot alternator (1/2 hour drive @ 80F)

* At the alternator --------------------------- = 13.70V

*At the connector for the low beam = 12.52V

* At the connector for the high beam = 12.25V

 

han kom til følgende konklusjon: han mistet ca. 1 volt og fikk da 65-70% av den idèelle lysmengden han skulle hatt.

 

Etter han installerte relèene, tok han enda en måling:

* At the alternator --------------------------- = 13.91V

* At the connector for the low beam = 13.78V (both sides)

* At the connector for the high beam = 13.60V (both sides)

 

ps. high beam = fjernlys, low beam = nærlys.

det kan også spesifiseres at han kjørte med usa lys, men samme tall ville gjeldt for europa-lys.

 

Ellers. volt vil variere litt fra bil til bil, men du tjener mye på å koble opp relèene. Jeg koblet opp relèer på H1 indre lyspar på mine usa lys og de lyser som f**n. Jeg gjorde det før jeg leste denne artikkelen, men jeg og folk som har vært med meg på turer i mørket har lagt merke til enormt bra lys.

 

Det er alltid kjekt å kunne vite hvor mye ekstra ytelse man fikk, derfor liker jeg slik informasjon, håper dere gjør det også :-)

 

lykke til! òg husk sikringer :p

 

ps. fargene på ledningene kan avvike fra bildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har det samme selv, eget relè på de indre lyktene mine, og eget relè på ekstralysa, blir vel til at jeg kobler opp relè på nærlysa mine også.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dre Racing@

sikker på at du ikke har ettr rele originalt til hovedlysene?

jeg har i såfall det på min 240ir

 

relèet er på "feil" side av strømbryter tror jeg.

samt kablene er egnetlig for tynne for feks. 100w pærer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo som du sier en enkel å God løsning for å få bedre ytelse....

men man kan jo sjekke med et multimeter hvor mye strøm man får fram til lysene før "alle" kobler opp et rele...

jeg vet at kablene til hovedlysene er ikke beregnet for 100w pærer så for de som har det vil jo de kunne ha det når de kobler opp rele...

men dere MÅ huske sikring, får det er lett å komme "borti" slik at det blir kortslutning for den uerfarne...

 

tror faktisk at jeg skal koble det slik som fortalt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dre Racing@

sikker på at du ikke har ettr rele originalt til hovedlysene?

jeg har i såfall det på min 240ir

 

Jo det stemmer at man har et stort relè som sitter like ved battereiet omtrent, det styrer nærlys/fjernlys, men ikke bra nok i forhold til hva et ekstra (dedikert) relè gjør, du bruker bare det som ligger der nå til styrestrøm/signal til det nye relèt..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme kobling på min hjemmeside tro jeg:rolleyes:

 

 

"På en enkel og rimelig måte kan du doble lysstyrken på bilen din.

Med et lysrelé til ca. 50,- , kan du unngå spenningstapet. Reléet øker spenningen til lykten med hele 1,9 Volt.

Det selges også ferdige sett for dette på mange bilrekvisita butikker prisen der er 160-180 krone"

 

http://home.no.net/volvocar/superlys.htm

 

superl1.gif

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoMan

Har samme kobling på min hjemmeside tro jeg:rolleyes:

 

 

"På en enkel og rimelig måte kan du doble lysstyrken på bilen din.

Med et lysrelé til ca. 50,- , kan du unngå spenningstapet. Reléet øker spenningen til lykten med hele 1,9 Volt.

Det selges også ferdige sett for dette på mange bilrekvisita butikker prisen der er 160-180 krone"

 

http://home.no.net/volvocar/superlys.htm

 

superl1.gif

 

halve morroen er å lage kit'et selv da.. kjøp løse relèer, ledninger og div. tilkoblinger..

 

ps. kutting av orginalkabler liker man ikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relé på min 88 modell i hvert fall. Sitter litt ovenfor pedalene. Måtte bytte i fjor, det kostet sinnsyke 239kr på Volvo. Det er en litt spesiell type som fungerer som et dobbeltrele, men har adskilte "utganger" når det er avslått. Jeg kunne ha kjøpt to releér på biltema til 25kr stykket og trikset litt men var lat så jeg beholdt det orginale oppsettet.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

halve morroen er å lage kit'et selv da.. kjøp løse relèer, ledninger og div. tilkoblinger..

.

 

Det er det jeg har gjort :)

 

ps. kutting av orginalkabler liker man ikke!!..

 

Hvorfor ikke det mosomt det:) har bytta helle ledningsnettet i min jeg ... fra front lykten og til baklykten:rolleyes:

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår