Gå til innhold

bytte av speedo skiver

Ranger emnet

jettamaster

Anbefalte innlegg

veit at dette temaet har ver oppe før men eg finner ikkje nokon svar på det eg lurer på. (har søkt på forumet)

eg holdre på å montere kvit film på speedoen min no.

når eg skulle ta av speedo nåla, så gjekk den tappen tilbake litt. skjønner?

altså når eg plasserte nåla på plass og skyvde nåla litt opp og slapp den så stoppa den på 40km/t. eg veit at eg må dra litt tilbake den tappen og så montera nåla, men kor mykje skal eg dra den tilbake?

ein anna ting og. eg har den forferdelige lyden fra speedoen også. husker at det var ein her på forumet som hadde samme feilen og at den feilen kommer fra nokre tannhjul, han la også ut nokre bilder av dei tannhjula.

men eg finner den ikkje igjen.

hjelp meg!!!!!!!!! :) :) :)

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten det er bedre å kjøpe en ny på huggeren om det er noe med innmaten... Men det er bare meg.

Det er ikke noe problem å skru km ned på disse.. Da tenker jeg ikke på svindel, men for at det skal matche det gamle...

Om du lurer på hvordan dette gjøres på best måte send meg en PM...

Juks med KM stand er ___FY FY___ :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter flere henvendelser på PM så legger jeg det ut her. Jeg mener du står til ansvar for hva du gjør selv.....

For tilbakestilling av speedo bruker du enkelt og greit en dremel multi... På speedometer wiren har du en overgang fra enden som går inn på selve "telleren", denne er av gummi (er en slags gummi rør ting), denne sitter det en liten hvit pinne på...

Denne pinnen napper du ut, setter den fast på en dremel eller en elektrisk skrutrekker. (Det er en stooor fordel med en dremel da denne har 33000 rpm)

Så plukker du ut hele instrumentboksen og legger den med glasset ned, sett så dremelen med pinnen montert ned i speedometerhullet og la den henge i ledningen så den henger rett ned. Om du bruker noe annet en dremel så test at telleren teller bakover før du fortsetter.

Dette kommer til å ta lang tid så du må la den henge eller få til en annen måte å holde den på plass. La den dure og sjekk på den innimellom.

Som jeg skrev lenger opp i posten her er jeg imot KM svindling, men om du skulle finne på og prøve uansett så husk på at hvis bilen har vært på reperasjon eller lignende har de notert ned hvor langt den har gått. Resultat: 60000,- i bot for dokumentforfalskning.

Dette fant jeg ut av da jeg kjedet meg og skulle se hvor fort jeg fikk speedometer til å telle, til min store overraskelse rullet bare kilometerne tilbake... (om noen lurte)hapyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil det du sa med bot.. det er fult lovlig å spole km så my du bare vill men du er nødt til å opplyse forsikringsselskapet ditt at du har spolt den.. å v salg av bil er du nødt til å opplyse kunden om at bilen har blitt spolt evt skiftet instrument..

eller du kan gjøre som en dreven svindler ikke si noe å vist spørsmålet skulle komme opp så sier du at du garanterer ikke for km standen... mangen som gør det!

men for min del har det ikke så mye å si hvor mye bilen har rullet for den er i den stand den er uansett om den har gått 100k eller 300k :)

Originally posted by joarek

Etter flere henvendelser på PM så legger jeg det ut her. Jeg mener du står til ansvar for hva du gjør selv.....

For tilbakestilling av speedo bruker du enkelt og greit en dremel multi... På speedometer wiren har du en overgang fra enden som går inn på selve "telleren", denne er av gummi (er en slags gummi rør ting), denne sitter det en liten hvit pinne på...

Denne pinnen napper du ut, setter den fast på en dremel eller en elektrisk skrutrekker. (Det er en stooor fordel med en dremel da denne har 33000 rpm)

Så plukker du ut hele instrumentboksen og legger den med glasset ned, sett så dremelen med pinnen montert ned i speedometerhullet og la den henge i ledningen så den henger rett ned. Om du bruker noe annet en dremel så test at telleren teller bakover før du fortsetter.

Dette kommer til å ta lang tid så du må la den henge eller få til en annen måte å holde den på plass. La den dure og sjekk på den innimellom.

Som jeg skrev lenger opp i posten her er jeg imot KM svindling, men om du skulle finne på og prøve uansett så husk på at hvis bilen har vært på reperasjon eller lignende har de notert ned hvor langt den har gått. Resultat: 60000,- i bot for dokumentforfalskning.

Dette fant jeg ut av da jeg kjedet meg og skulle se hvor fort jeg fikk speedometer til å telle, til min store overraskelse rullet bare kilometerne tilbake... (om noen lurte)hapyhappy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo bare å passe på at du ikke spoler tilbake lenger enn det som er registrert hos et eller annet verksted/forsikringselskap

da jeg bytta til hvite skiver på mine intrumenter..

for å få av nåla så løfta jeg den over den stoppepinnen. da glir den litt tilbake. ca midt i mellom kl 6 og 7 hvis du hadde tenkt deg at d var ei klokke..

da var det bare å sette den på samme plass når den skulle på. og vippe den over stoppepinnen igjen.

x-1984 Golf2 GTI

1992 Golf3 VR6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har fått det til no. tok på nåla når den stod ved knappen til tripptellaren og løfta den over stoppepinnen og trykte den på plass.

er det nokon som har skikkelig bilde av kvite skiver til å ha over blinklys, dynamo og dei greina der?

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider