Gå til innhold

aircond gass ulovlig??

Ranger emnet

Cosw

Anbefalte innlegg

Den er vel ikke ulovlig. men du betaler miljøavgift..

Avhengig av hva slags gass som er brukt i klimaanlegget, varierer avgiften fra kr. 25,- (HFK-152a) til kr. 2106,- (HFK-23) pr. bil.

På de fleste biler vil avgiften utgjøre kr. 234,- + mva.

---

ot: skremmende at man metaler mva på en avgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cosw

Har hørt at aircondition gassen freon (tror jeg det var) som er i alle biler? Er ulovlig nå? er dette skadelig å puste i seg?

Hva gjør forhandlerne med dette hvis dette er tilfellet?

Freon, eller R12 som den heter er en gass som pr. i dag er ulovlig å fylle på faste og mobile installasjoner her i landet, og i resten av europa.

Det er noen som fortsatt leverer dette, men det er altså strengt forbudt.

Noen mener en ombygging til R134a er å anbefale, men dette er det delte meninger om, ofte fører nemlig dette til en svikt i systemet etter relativt kort tid.

Selv har jeg heldigvis tilgang på R12 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cosw

Har hørt at aircondition gassen freon (tror jeg det var) som er i alle biler? Er ulovlig nå? er dette skadelig å puste i seg?

Hva gjør forhandlerne med dette hvis dette er tilfellet?

R12 (freon) er ulovlig. både å selge og å bruke, lagre, se på, høre om osv. kjenner du noen som driver med sånt, så skaffer de deg litt. Det er det sikreste for å fylle gamle anlegg. bedre enn å bygge om og sånt, men altså ikke helt lov.

Jeg vet ikke med andre biler, men mercedes kom med R134a (som er lovlig) i stedet for R12 f.o.m. 1993-modellene. Jeg har selvfølgelig 1992-modell.. argh.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider